חדשות הארץמבזקים

ההסתדרות הגישה תביעה כנגד הנהלת תנועת הצופים

ההסתדרות הגישה תביעה של 1,400,000 ₪ כנגד הנהלת תנועת הצופים. התביעה הוגשה בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב-יפו ומפרטת מסכת ארוכה של פגיעה בעובדים מצד הנהגת הצופים, לצד ניסיונות לפגוע בהתארגנות העובדים.

יו"ר הסתדרות המעו"ף עו"ד גיל בר טל: "לאחרונה, מצפן הערכים של הנהלת תנועת הצופים השתבש . לא האמנתי שנגיע למצב שבו הנהלת תנועת הצופים תפעל בכל התחבולות כמו אחרון המעסיקים, למגר התארגנות ולפעול נגד העובדים".

צילום: משרד המשפטים

בתנועת הצופים מועסקים כ – 700 עובדים שכירים, בנוסף לבני הנוער המתנדבים. העובדים פנו להסתדרות ובקשו להתארגן בה, תוך שהם מתלוננים על תנאי עבודה ושכר ירודים, ומתוך תחושה של ניצול והשפלה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מדובר בעובדים צעירים, חלקם בעלי משפחות, אשר זו פרנסתם, והם משקיעים את מיטב שעותיהם לקידום החניכים וערכי תנועת הצופים. העובדים מכינים את חנות החופש הגדול, יוצאים לטיולים, ישנים מחוץ לבית, עובדים בשעות מגוונות ולא שגרתיות, ולא זכו לתגמול הולם ותשלום בגין ציוד או ביגוד. גם הזכויות הסוציאליות שולמו במינימום.

תנועת הצופים הודתה בפני נציגי ההסתדרות, במספר הזדמנויות, כי התנאים הירודים הם אלה שהביאו את העובדים להתאגד ולפעול לשיפור תנאי ההעסקה והשכר.

מרגע היוודע דבר ההתארגנות, החלה הנהלת תנועת הצופים לפעול במגוון דרכים ושיטות לפירוק ומיגור ההתארגנות באמצעות התבטאויות ישירות ועקיפות, גיוס עובדים לפעולות נגד ההתארגנות, קריאה לביטול חברות בהסתדרות, פגיעה והתנכלות למובילי ההתארגנות, התנהלות חד צדדית במהלך המו"מ, סירוב לכלול קבוצות נרחבות במסגרת ההסכם המתגבש, הקפאת הטבות קידומי שכר משך תקופת המו"מ, יצירת הכבדה ואוירה רעה במסגרת המו"מ, ניסיון לפטר חברת ועד ותמיכה בפוסטים ברשתות החברתיות ופרסומים עוינים.

תנועת הצופים – אילוסטרציה. צילום: עמית עמר

תנועת הצופים, אשר חרתה על דיגלה ערכי דמוקרטיה, עבדה על-פי תכנית סדורה לפגוע בערכים אלה כשהדבר הגיע לשעריה.

להסתדרות הגיעו עדויות ומסמכים שפורסמו, כמו גם התכתבויות פנימיות, המעידות על כך שהנהלת תנועת הצופים עברה על החוק בכל הנוגע ליחסם לעובדים ולזכות ההתארגנות.

ההסתדרות מבקשת מבית הדין פיצוי בגובה של 1,400,000 ש"ח, על-פי חוק הסכמים קיבוציים, על פגיעה בהתארגנות, סכום שיעבור לעובדים לשיפור תנאי שכרם. עוד מבקשת ההסתדרות מבית הדין, לקבוע כי הנהלת התנועה התנהלה בחוסר תום לב, הפרה את זכויות העובדים ועברה על החוק.

עו"ד גיל בר-טל – יו"ר הסתדרות המעו"ף: "לא האמנתי שנגיע למצב שבו הנהלת תנועת הצופים תפעל בכל התחבולות כמו אחרון המעסיקים, למגר התארגנות ולפעול נגד העובדים. לאחרונה, מצפן הערכים של הנהלת תנועת הצופים השתבש, אנו רואים זאת במגוון החלטות שגויות והתנהלות פסולה.

אני מקווה, כי בית הדין לעבודה יראה לנכון להחזיר את כבודם ותנאי עבודתם של עובדי תנועת הצופים, ויחייב את הנהלת התנועה לפעול על-פי החוק. פגיעה בעובדים היא פגיעה בחניכים ובמתנדבים הצעירים ומהווה מסר לא חינוכי.

אני מקווה כי בית הדין יחזיר את המשמעות להמנון הצופים "היה נכון, למלא חובתך", לקיים את החוק ולדאוג לעובדים.

הפתרון קל וברור, אני קורא למזכ"ל תנועת הצופים, מר קלי כהן, אשר מחזיק את ההסכם הקיבוצי שסיכם עימי לחתום עליו, לפעול על פיו, ולמנוע את הבושה שבהתנהלות הנהלת הצופים: ניהול מו"מ בכחש, תחבולות ופגיעה בזכויות עובדים בסיסיות במדינה דמוקרטית."

גיל בר טל יו"ר המעוף. צילום: חן גלילי
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab
Back to top button