מבזקיםרצועת עזה

קווים לדמותו: רב המחבלים בהאא' אבו-אלעטא שחוסל בעזה

היום (שלישי), לפנות בוקר תקף צה"ל בפעילות משותפת עם שב"כ מבנה בו שהה בכיר מפקדי הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני (גא"פ) ברצועת עזה, בהאא' אבו-אלעטא. "הבוקר בשעה 04:00 על השעון, סיכל צה"ל בשיתוף שב"כ באמצעות תקיפת קרב מהאוויר את בהאא' אבו אלעטא", ציין דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן. "מפקד צבאי בכיר ברצועת עזה, שכונה 'מח"ט צפונית', אך השפעתו הצבאית היא על הרצועה כולה ולא רק בחלקה הצפוני".

מתקיפת ביתו של בכיר הג'יהאד ברצועת עזה. צילום: תקשורת ערבית
מתקיפת ביתו של בכיר הג'יהאד ברצועת עזה. צילום: תקשורת ערבית
צילום: קובי גדעון, לע״מ

לאחר דיון הקבינט המדיני-ביטחוני בעקבות חיסול הבכיר של גא"פ מסרו הצהרות לתקשורת ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי וראש השב"כ נדב ארגמן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "בשנה האחרונה רב המחבלים הזה (בהאא׳ אבו-אלעטא) היה מחולל הטרור הראשי מן הרצועה. הוא יזם, תכנן וביצע פיגועים רבים. הוא ירה מאות רקטות לעבר יישובי העוטף שסבלם לא נעלם מעינינו. הוא היה בעיצומו של תכנון פיגועים נוספים גם בימים אלה. הוא היה פצצה מתקתקת."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא׳ אבו-אלעטא

נתניהו הדגיש כי "הפעולה לסיכולו, הומלצה על ידי הרמטכ"ל, ראש השב"כ וראשי גופי הביטחון. היא נדונה בקבינט בשורה של דיונים מעמיקים במשך החודשים האחרונים. ההחלטה הסופית לפעול בדרך הזו, אושרה בקבינט פה אחד לפני עשרה ימים, והקבינט הסמיך אותי להורות על ביצועה במועד שיוצע על ידי צה"ל והשב"כ. צה"ל והשב"כ אכן זיהו מועד, הם זיהו חלון הזדמנויות ייחודי לבצע את הפעולה, בתנאים מיטביים, עם מקסימום סיכויי הצלחה ומינימום פגיעה בבלתי מעורבים. לאור זאת, החלטתי לקבל את המלצתם המשותפת ואישרתי את ביצוע הפעולה."

צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

הרמטכ״ל רא״ל אביב כוכבי ציין כי חיסולו של בהאא׳ אבו-אלעטא היתה פעולה משותפת מקצועית מאוד של פיקוד הדרום, שירות הביטחון הכללי, אגף המודיעין וחיל האוויר והוסיף כי "אבו-אלעטא היה בפועל המפקד הבכיר של הג'יאהד האיסלמי ברצועת עזה. הוא האיש שאחראי למרבית הפיגועים שיצאו מהרצועה במהלך השנה האחרונה וגם לפני כן. הוא אחראי לאירועי צליפה וירי, הוא אחראי לעשרות רבות של אירועי ירי רקטי. אבו- אלעטא אחראי לירי הרקטי לפני עשרה ימים, הוא אחראי לירי הרקטי במשך יומיים ערב יום הזיכרון, ועוד סדרה ארוכה של פיגועים."

רא"ל כוכבי הדגיש כי "הוא האיש שבמידה רבה ערער את הביטחון והיציבות בדרום הארץ ובמיוחד בעוטף עזה. הוא האיש שפעל בכל דרך לחבל בניסיונות להרגעה מול החמאס – הרגעה שהוא לא הסכים ולא קיבל אותה. האיש הזה היה ׳פצצה מתקתקת חיה׳ וגם בימים האלו ממש, האחרונים, עבד, עמל ותכנן פיגועים והתכוון להוציא אותם לפועל. ניסינו למנוע את הפעולה שלו בדרכים מגוונות, אך ללא הצלחה, ובנסיבות שנוצרו המלצנו לדרג המדיני לסכל אותו."

בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא׳ אבו-אלעטא

הרמטכ"ל הדגיש כי "היה חלון הזדמנויות שנוצל, למיטב הבנתי היטב, וכך פעלנו. הפעולה הייתה ממוקדת, מדויקת, ולצד זאת אין לנו עניין בהסלמה, אבל אנחנו נערכים להסלמה. אנחנו נערכים מבחינת הגנה אווירית, ימית וקרקעית להמשך ההתקפה שכבר יצאה לדרך, ואם נצטרך נעבור גם לסיכולים."

ראש השב״כ נדב ארגמן חיזק את דבריו של ראש הממשלה נתניהו וציין כי "בהאא׳ אבו-אלעטא הוא באמת מחולל הטרור המרכזי בשנה האחרונה, מפקד הכוח הצבאי של הג'יהאד האיסלמי בכל הרצועה כולה. הוא האיש שעמל על פיגועים עתידיים, הוא האיש שעומד מאחורי כל הפיגועים או מרבית הפיגועים בשנה האחרונה. הוא לא מקבל את ההסדרה עם חמאס, הוא היה עם מוטיבציות גדולות מאוד, היה – לשמחתנו."

 

בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא׳ אבו-אלעטא

ארגמן ציין כי "המבצע הזה יצא אל הפועל והצליח כתוצאה מעבודה מאוד מאומצת של הרבה מאוד אנשים בשירות, באמ"ן, בחיל האוויר ובצה"ל בכלל, בפיקוד הדרום. אפשר להגיע לרמה של המיטה שבה הוא ישן, החדר שבו הוא מתגורר ובו הוא הסתתר, צריך לומר, מדובר באדם שהתנהג כמבוקש מאז ירי הרקטות האחרון ועד הלילה. הוא הסתתר, עבר בין דירות מסתור, ובסופו של דבר הגיע לדירה שבה הוא סוכל הלילה."

ראש השב"כ הסביר כי "הסיכול הזה התאפשר כתוצאה מעבודת מודיעין מאוד מאומצת, מיכולות מבצעיות מאוד מאוד גבוהות, מדיוק מאוד מאוד גבוה במטרה לפגוע בו ורק בו. במינימום פגיעה בחפים מפשע ובאפקטיביות מקסימלית. הודות למודיעין מצויין ולפעילות מצויינת של חיל האוויר הסיכול הזה צלח היטב. הוכחנו פעם נוספת שאנחנו יודעים להגיע אל כל גורם שינסה לערער את הביטחון של אזרחי ישראל, אני רוצה לברך כמובן את עובדי השירות, את חיילי ולוחמי צה"ל ואת כל מערכת הביטחון על ההצלחה הגדולה."

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
הלווייתו של בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא׳ אבו-אלעטא
הלווייתו של בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא׳ אבו-אלעט

מאז אותו חיסול נורו מרצועת עזה לעבר ישראל כ-180 רקטות צה"ל בתגובה תקף במספר גלים. בגל האחרון בשעה האחרונה, מטוסי קרב וכלי טיס של צה"ל תקפו מספר יעדי טרור של ארגון הגא"פ ברצועה. בין היעדים שהותקפו מתחמי אימונים בהם גם של הכוח הימי, פיר מנהרת טרור התקפית בצפון הרצועה ואתר חפירה של מנהרה נוספת במרכז הרצועה.

מוקדם יותר, טנקים תקפו שלוש עמדות צבאיות של הגא״פ ברצועת עזה. כמו כן, מטוסי קרב וכלי טיס תקפו מספר יעדי טרור. בין היעדים שהותקפו מתחם אימונים ואתרים תת-קרקעיים לאחסון וייצור אמצעי לחימה.

כלי טיס תקף גם מספר פעילים המשויכים למערך ירי הרקטות של ארגון הטרור גא״פ בצפון רצועת עזה, במהלך הכנה לשיגור רקטות.

אז מי היה רב המרצחים, בכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא' אבו-אלעטא? צפו בסרטון ההסבר של דובר צה"ל.

בצה"ל מסבירים כי בהאא' אבו-אלעטא כאמור היה פעיל בארגון הטרור מסוף שנות ה-90 ומאז מילא שורת תפקידים צבאיים ופוליטיים. בשנת 2007 עבר הכשרה בסוריה ששיפרה את ידיעותיו וניסיונו המבצעי. משנת 2008 שימש כמח"ט העיר עזה ולאחרונה שימש גם כמפקד המרחב הצפוני – אחד משני התפקידים הבכירים בזרוע הצבאית של גא"פ ברצועה.

בין היתר אבו-אלעטא היה מופקד על ייצור עצמי של אמצעי הלחימה בגא"פ, בדגש על רקטות מדגמים איראניים. בתקופה האחרונה הוביל אבו-אלעטא באופן ישיר פיגועים וניסיונות לפגע באזרחי ישראל ובחיילי צה"ל באמצעות ירי רקטי, ירי צליפה שיגור רחפנים ועוד. בין האירועים עליהם אחראי אבו אלעטא בשנה האחרונה: ימי הקרב סמוך ליום הזיכרון, ירי על פסטיבל שדרות ב-25 באוגוסט וירי מטח הרקטות לעבר העיר שדרות ויישובי העוטף ביום שישי ה-1 בנובמבר.

אבו אלעטא קידם גם בימים האחרונים מוכנות למימוש מיידי של פיגועים במתווים שונים ובהם פיגועי צליפה, ירי צליפה, שיגור רחפנים, ירי רקטי לטווחים שונים ועוד. אבו- אלעטא ידוע כגורם אלים ובלתי-מרוסן שפעל באופן מתמשך נגד האינטרסים האזוריים.

Back to top button