מבזקיםמשפטי/פלילי

הפרקליטות סגרה את התיק מבלי לעיין בחומרי החקירה

בדיקת נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט (בדימוס) דוד רוזן, העלתה כי פרקליטות מחוז החליטה לסגור תיק חקירה מבלי לעיין בחומרי חקירה שהיו עשויים לשנות את תמונת התיק. נוכח האמור, המליץ הנציב לפרקליט המחוז להביא לקחי מקרה זה לידיעת כל הנושאים במלאכה, למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד. בנוסף, נמצא כי הערר שהוגש על ידי המתלוננת בתיק לא הועבר למחלקת עררים בפרקליטות במשך למעלה משנה. בעקבות ממצאי בדיקה אלו, הנציב המליץ לפרקליט המדינה לעגן בהנחיות בניית מנגנון בקרה ומינוי גורם בפרקליטות שיהיה אחראי על המעקב אחר הטיפול בעררים בכל יחידה המטפלת בעררים.

בדיקת הנציב רוזן נעשתה בעקבות תלונה שהתקבלה בנציבות מסנגורית, שהלינה על התנהלות לא תקינה מצד הפרקליטות, במסגרת טיפולה בתלונות שהגישה מתלוננת נגד בן זוגה על עבירות אלימות פיזית והתעללות נפשית שביצע בה ובילדיהם. מהבדיקה שבוצעה בנציבות עלה, כי פרקליטות המחוז החליטה על סגירת תיק החקירה נגד בן זוגה של נפגעת העבירה מחוסר ראיות, מבלי שבחנה הקלטות ותמלילים המתעדים, לכאורה, במשך שנתיים, תקיפות מילוליות והתעללות פיזית ונפשית שביצע בן הזוג במתלוננת ובילדיהם. זאת, למרות פניות חוזרות של הסנגורית לפרקליטות, בהן צוין קיומן של הקלטות כאמור. בנוסף, בבדיקת הנציב נמצא עוד, כי פרקליטות המחוז לא העבירה למחלקת עררים בפרקליטות המדינה את הערר שהגישה המתלוננת על החלטת הפרקליטות לסגור את התיק – במשך 16 חודשים – ובכך נמנע מנפגעת העבירה לממש את זכותה להליך ערר ראוי והוגן.

הנציב רוזן כותב בהחלטתו כי "פרקליטות המחוז העבירה את הערר למחלקת העררים בחלוף כ-16 חודשים מיום שהערר התקבלה אצלה. מדובר בשיהוי מרחיק לכת שאינו מתקבל על הדעת, ואף נראה כי רק פנייתה של הסנגורית לנציבות הייתה זו שקידמה, בסופו של יום, את העברת הערר למחלקת עררים". עוד קובע הנציב בהחלטתו כי "יש בהשתהות בהעברת חומר חקירה כדי למסמס ולפוגג זכות הערר על סד המועדים הקבועים בחוק למתן ההחלטה בערר. כמו כן, יש בהשתהות זו כדי להשליך ולהשפיע על ההליך המשפטי עליו יוחלט בערר".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לעניין אי-בחינת מכלול הראיות בטרם ההחלטה על סגירת תיק החקירה, קובע הנציב רוזן, כי "המדובר בכשל חמור ביותר שנפל בידי היחידה החוקרת, ובהמשך, של הפרקליטות, שקיבלה החלטה מהותית – קרי, סגירת תיק חקירה מחוסר ראיות – מבלי שעיינה במכלול הראיות הקיים בתיק החקירה… לא ניתן להתעלם מהעובדה, שהסנגורית התריעה בפני פרקליטות המחוז, מספר שבועות לאחר סגירת התיק, כי קיים בלבה חשש, שהפרקליטות לא בחנה, ואולי אף לא קיבלה מהיחידה החוקרת, את ההקלטות והתמלילים שהוגשו על ידי המתלוננת. ואולם, הפרקליטות התעלמה כליל ממידע זה, עד למועד בו נדרשה להכין תסקיר ערר, זמן רב ביותר לאחר מכן".

3 תגובות

  1. עוד רות דוד? כנראה שיש בפרקליטות עוד מושחתים. כדאי לבדוק מי הפרקליטים שדאגו לסגור את התיק, ומה הם קיבלו בשביל זה. ואולי המתעלל שייך לשמאל הנאור?

  2. זאת התנהגות הרגילה של הפרקליטות שסוגרת תיקים או פותחת תיקים לפי החשק שלה.

  3. וכל הזמן הזה האשה והילדים סובלים מהתעללות בן הזוג. פרקליטות רעה מצטרפת למשטרע.

Back to top button