מבזקיםמשפטי/פלילי

אמיר אוחנה, התפוח המורעל ואיסור הפרסום

קשה לתת אמון בגרסה של עד מדינה שהיה חשוף לאיומים לא לגיטימיים, איך היית מגיב אתה אילו היו מאיימים על שלמות המשפחה שלך ?

ועוד כמה מאמרים שכתבתי:

עו"ד נועם קוריס

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עו"ד נועם קוריס – כותב בביז פורטל

עו”ד נועם קוריס – כותב על תביעה ייצוגית

לא קל להיות נחקר במשטרת ישראל ובניגוד לדין המקובל בארה"ב לפיו ננקטת שיטת "התפוח המורעל" והמערכת מעדיפה את נכונות הדרך על פני תוצאת המשפט, הרי שבישראל 2019 מעדיפים להרשיע ופחות שמים לב לדרך שבה מושגות הראיות.

שיטת התפוח המורעל הנהוגה בארה"ב מתאימה לקביעת הרמב"ם לפיה "הפוסל במומו פוסל", כאשר בארה"ב אסור לשופט לקבל ראיה שהושגה באמצעים פסולים ואף אם ברור לשופט בבית המשפט שהנאשם שלפניו אכן ביצע את העבירה המיוחסת לו- עדיין אסור לבית המשפט להרשיע את האדם, על סמך ראיות שהושגו בניגוד לחוק.

בישראל שיטת המשפט שונה ועקרון התפוח המורעל לא התקבל כחלק אינטגרלי מהשיטה אלא מצוי רק בשולי השוליים של שיקול הדעת השיפוטי, ובפועל לא נעשה בו כמעט שימוש.

סערה פוליטית ותקשורתית שכאילו מפרידה בן שמאל לימין עלתה לאחר שאמיר אוחנה תקף במליאת הכנסת את ההדלפות מחקירות רה"מ, ופירט את המהלך השנוי במחלוקת של המשטרה שקדם לחתימת הסכם עד המדינה עם ניר חפץ. דבריו עוררו מהומה במליאה, השר אמיר אוחנה הגיב: "רק חזרתי על מה שכבר פורסם"

שר המשפטים אמיר אוחנה ציין מעל בימת הכנסת אתמול בצהריים (רביעי) חלק מהנושאים לגביהם נאסר הפרסום בתיק 4000, ופירט את תרגילי החקירה של המשטרה בחקירתו של עד המדינה ניר חפץ, לשעבר דובר משפחת נתניהו. את הדברים אמר השר אוחנה במסגרת דיון בהצעה לסדר שהגישה ח"כ רויטל סוויד: "ההשתלחויות בפרקליטות ושביתת המחאה של הפרקליטים".

"מביאים אישה צעירה שאין לה שום קשר לחקירות ראש הממשלה, ושואלים אותה סדרה של שאלות חודרניות, פולשניות, על טיב הקשר בינה ובין העד", אמר שר המשפטים. "לאחר שסוחטים ממנה כמו מלימון את כל המידע – ואני מזכיר, היא איננה חשודה בדבר – הם מפגישים ביניהם במקרה במסדרון ומזכירים לו: ניר, אנחנו יודעים הכל, נטיל על המשפחה שלך פצצה".

"אז הוא נכנע, חתם על הסכם ומסר גרסה", הוסיף אוחנה. "הגרסה נבדקת ומתבררת כשקרית. או אז הוא מוצא החוצה יחד עם אחד החוקרים, הם הולכים לפרק זמן שאיננו מתועד, ואז חוזר ומוסר גרסה מדויקת, תפורה, מתאימה אחד-לאחד לנתונים שבידי החוקרים".

לפי פרטים שפורסמו עוד טרם דבריו של השר אוחנה, במהלך החקירה זומן אדם שאינו קשור ישירות לתיק 4000, שנשאל שאלות מביכות לכאורה כדי ללחוץ על חפץ לחתום על הסכם עד מדינה. ואולם אוחנה פירט בנאומו פרטים נוספים שיש בהם כדי לחשוף את המהלך עצמו וייתכן שבכך לגרום לפגיעה בצנעת הפרט. גם בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו כתב בטוויטר את הדברים שנאסרו בפרסום, ולאחר מכן מחק

מכחול לבן נמסר: "ח״כ אמיר אוחנה החליט שהוא שר המשפטים של נתניהו ולא של מדינת ישראל". חברת הכנסת יעל גרמן (כחול לבן) קראה נגד אוחנה במליאה: "אתה עושה מעשה שלא ייעשה. השתמשת בחסינות שלך כדי להקריא את דף המסרים של הבוס שלך".

חברת הכנסת תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי) מסרה כי "במסגרת עוד נאום התקרבנות, החליט שר המשפטים להפר צו איסור פרסום וחשף פרטים אישיים בכסות של הגנה על זכויות נחקרים, והוא אפילו לא זיהה את האירוניה. יצא המרצע מן השק, זכויות חשודים וכל שאר ההשתלחות ברשויות החוק מעניינות רק כאשר הן משרתות את אדונו נתניהו". ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) הוסיף: "מצפים ממך שתהיה ממלכתי, ושלא תשתלח בכל העולם. מה שעשית זה להציג מופע אימים"

ח"כ סויד: "במקום ששר המשפטים יגן על פרקליטה מאוימת שנדרשת לה אבטחה רק בגלל שהיא עוסקת בתיקי נתניהו, הוא ממשיך בנאומי הבלהות ומקריא דף מסרים מבלפור ומשמש משרתם של אדוניו. שר המשפטים ביזה את תפקידו, ניצל חסינות וחשף פרטים שתחת צו איסור פרסום. הכל כדי לעשות דה לגיטימציה לפרקליטות".

עו”ד נועם קוריס בעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, משרד נועם קוריס ושות’ עורכי דין עוסק בייצוג משפטי ותביעות ייצוגיות מאז שנת 2004.

3 תגובות

  1. אכיפה בררנית שאלתם ??!! אז ככה את רות דוד פרקליטת מחוז ת"א לשעבר אשר לכל הדעות מעשיה ופשעיה היו ברף הגבוה של חומרתם היות ופגעה באנשים חפים מפשע הרסה משפחות ומנגד שיחררה פושעים בעד בצע כסף …חקרו רק 5 ימים , כן מה ששמעתם … רות דוד נעצרה ביום 5.5.2015 כתב אישום הוגש נגדה רק על תקופת אחרי פרישה כבר ביום 13.5.2015 ובהם שישי שבת . לא תפסו לה מחשב , לא טלפונים , לא עשו חיפוש בנקים ונכסים , לא תפסו את המתנות שוחד שקיבלה ובמיוחד את שעון הקרטיה משובץ יהלומים וכן לא טרחו כלל לגייס עדי מדינה למרות שהיו הרבה כאלה …… בקיצור לא באמת חקרו …זאת אכיפה בררנית למי שעדיין לא הבין !!

  2. לא פלא שבלחץ הפרקליטות ביטל בית המשפט העליון את הלכת קינזי.
    הלכה שנועדה למנוע בדיוק מקרים כאלה, שהמשטרה לוחצת מעורב באותה פרשה טרם נשפט על מנת, שילכלך על אחרים כדי לחלץ את עצמו ויהפוך לעד מדינה.
    איזה משקל יש לעדות של עד כזה. כמה הוא יכול להיות מהימן.
    צריך לעשות ניקוי אורוות במשטרה ובפרקליטות.
    לא בכדי כל יפה הנפש התנפלו על שר המשפטים שרוצה לעשות זאת. כרגע כל ההתנהלות הנפסדת של המשטרה והפרקליטות מופנית נגד ראש הממשלה.
    מעניין אם כך היו נוהגים אם פוליטיקאי מהשמאל היה נחקר.

  3. לא יעזור כלום נתניהו יהיה ראש הממשלה הבא אני בררך כלל לא טועה האמת יותר חזקה מהכליש לנו ראש ממשלה הכי טוב שהיה מאז קום המדינה

Back to top button