חדשות הארץמבזקים

נתניהו: מי שפניו לתוקפנות – יענה במלוא התקיפות ויספוג מחיר כבד

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו נשא היום (חמישי) דברים בטקס סיום קורס קציני יבשה, בבית הספר לקצינים במצפה רמון.

ראש הממשלה נתניהו אמר בנאומו: "משפחות יקרות, ובתוכן שר הכלכלה אלי כהן ומשפחתו, שבנם מוסמך היום כקצין, ומשפחתו של המפקד המהולל, תא"ל ארז גרשטיין ז"ל, גיבור ישראל, שבנו גם הוא מוסמך היום כקצין, משפחת חבר הכנסת בן ברק, כל המשפחות. עברתי עכשיו עם הרמטכ"ל דרך השורות, ואני רוצה להגיד לכם, ביושר לבב – עשיתם עבודה נפלאה. יש לכם זכות ראשונים בהצלחת הבנים והבנות, הצעירים והצעירות הללו, הטובים שבבנינו ובבנותינו – כל הכבוד לכם.

אבל היום, מעל כולם, הקצינים והקצינות החדשים, פאר כוחות היבשה של צה"ל – זוהי המשמרת שלכם. מהיום תצעדו בראש, תובילו לוחמים בפעילות המבצעית להגנת המדינה. אנחנו בוטחים בכם, אנחנו סומכים עליכם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היום, כשמאות מסיימי קורס הקצינים עומדים כאן, על מגרש המסדרים, טוב להיזכר מהיכן התחלנו. לפני 100 שנים כמעט שלא היו קצינים בארץ. באותם ימים בכלל לא דיברו על 'קצין', קראו לזה 'אופיצר'. בארץ הסתובבו הרבה אופיצרים, אבל כולם היו זרים. תחילה תורכים, בהמשך צרפתים ובריטים. ובכל זאת, היה לנו 'אופיצר' עברי אחד, שעלה ארצה מרוסיה – יוסף טרומפלדור. טרומפלדור היה גיבור מלחמת רוסיה-יפן. הוא היה מיוזמי הגדודים העבריים בצבא הבריטי. הוא האמין בכוחו של עמנו לעמוד ברשות עצמו, ולחולל לעצמו חיי חירות."

צילום: קובי גדעון /לע"מ

עוד הוסיף נתניהו כי "טרומפלדור שרת בצבא הבריטי, אבל הוא לא נרתע אפילו לרגע מלהתעמת עם הממונים עליו בצבא זה. הוא יצא נגדם כשהם נהגו בחוסר אנושיות, אפילו באכזריות, עם חייליהם. הוא שימש מופת לקצין עברי זקוף קומה, שמדרבן את חייליו למצוינות, ושבד בבד נקט כלפיהם יחס אבהי.

הרמטכ"ל ואני עברנו עכשיו עם מפקדות ומפקדים שהולכים לקבל טירונים, ואמרנו להם 'תנהגו בהם ביד קשה ואוהבת' – ואנחנו בטוחים שכך תעשו.

מאז ימי טרומפלדור התפתחה בתנופה הציונות הלוחמת. בגדודים העבריים, במחתרות, בצה"ל. קמו לנו לוחמים מעולים, קמו לנו מפקדים מעולים. איזה הבדל תהומי – מעם חסר ריבונות, חלש, נרדף, הפכנו לעם מלוכד, חזק ומושרש במולדתנו. כל דור מדורות התקומה ידע שעל כתפיו מונח ביטחון ישראל. כל דור בתורו העמיד מפקדים, שמוליכים גייסות למערכה מול מבקשי נפשנו."

ראש הממשלה הוסיף כי "לפני 50 שנה הוקם הבסיס הזה בלב הנגב. הנגב היה אז כמעט כולו שומם, וכל כך הרבה דברים השתנו מאז. היום אנחנו מנגישים את הנגב בכבישים, ברכבות, אנחנו מורידים את צה"ל דרומה, בנינו את עיר הבה"דים לתלפיות, אנחנו הופכים את באר שבע למטרופולין. אפילו על שפת מכתש רמון, לא רחוק מפה, יש בתי מלון, כמו פה, בבה"ד 1, הבדל קטן.

אבל אני גאה בכל מה שאנחנו עושים יחד למען הנגב. אני גאה בכל השינויים, ועם זאת יש דברים שאינם משתנים, וטוב שאינם משתנים. מבני הבטון הללו של בה"ד 1 ספוגים אותם ערכי מנהיגות – אחריות, יוזמה, חתירה ליעד, דבקות במטרה, מופת לחיילים, שאיפת ניצחון. הייתה לי הזכות להיות צוער באחד הקורסים הראשונים שנערכו פה, ב-1969. טאיטו, אגב, היה כאן לפניי, אני זוכר אותו היטב. הגעתי לכאן בהשפעת אחי יוני ז"ל. תמונתו של יוני, שמוצגת כאן בבניין המפקדה, תמיד מרגשת אותי. בתמונה נראה הרמטכ"ל יצחק רבין ז"ל, כשהוא עונד ליוני, החניך המצטיין הפלוגתי, את סיכת המ"מ."

צילום: קובי גדעון /לע"מ

עוד סיפר נתניהו "בהמשך לשירותי בסיירת מטכ"ל עברתי בבה"ד 1 אימונים מקיפים, אימונים נמרצים, אבל בעיקר הפנמתי שכקצין החיילים נושאים את עיניהם אליי. הם מבקשים לתת בי אמון. הם רוצים לדעת שאם נידרש לפעולה אני אהיה שם בשבילם, כפי שהם יהיו שם בשבילי.

אני מבקש לספר לכם, כי זה קרה רק לפני כמה ימים, שהייתה לי חוויה מיוחדת במינה. במלאות 50 שנה לתחילת שירותי כמפקד צוות בסיירת מטכ"ל נפגשתי עם החיילים ששירתו תחתיי. התכנסנו בכוכב הרוחות, המבצר הצלבני שמשקיף על בקעת הירדן. העלינו זיכרונות, חלקנו סיפורים, דיברנו על 120 הקילומטרים שצעדנו מפאתי עפולה עד פאתי פתח תקוה. במפגש שחזרתי שני עקרונות מרכזיים שהנחו אותי כקצין, כמפקד צוות. העיקרון האחד – ביצוע המשימה, והעיקרון השני – החזרת פקודיי בשלום הביתה. שני היעדים הללו אינם תמיד בשליטתנו, והם יכולים גם להתנגש זה בזה. משימה מורכבת היא קשה לביצוע, ומעצם טבעה היא כרוכה בסיכון חיי-אדם. ברוך השם, הצלחתי לשמור על החיילים שלי, ובמקביל, יחד איתם, הצלחנו לבצע משימות מורכבות, אפילו מורכבות מאוד. אבל אני מבקש שתפנימו היום את האתגר הכפול הזה – הוא תמיד צריך להיות לנגד עיניכם: דבקות בביצוע המשימה, תוך דאגה לשלום החיילים.

אגב, אם הזכרתי את 'כוכב הרוחות', אוסיף שסמוך לו התגורר הלוחם האגדי מאיר הר-ציון ז"ל. הכרתי אותו ביחידה, כשבא להכשיר את הצוות שלי לקראת מבצע מורכב מעבר לקווי האויב. ראיתי לאחרונה את הנחייתך, הרמטכ"ל, לקצינים הבכירים, הנחייה שאני מאוד מזדהה איתה, לקרוא ספרים שמעשירים את הידע המקצועי. ספרא וסייפא. אז ברשותך, אני מעביר משימת קריאה, גם לקצינים ולקצינות החדשים, אני ממליץ לכם לקרוא את הספר החדש על מאיר הר-ציון, שכתב משה גבעתי. למאיר הר-ציון הייתה תרומה ייחודית להשחזת היכולת של יחידות השדה, שהולידו צבא יבשה איכותי, מרתיע, מכריע."

נתניהו התייחס לאיומים השונים על מדינת ישראל ואמר כי "אנחנו נמצאים בעידן של שילוביות. מנחה אותנו יעד ברור של התעצמות בכל מרכיבי הכוח – אוויר, ים, מודיעין, סייבר, וכמובן יבשה. מאז ומתמיד, בכל צבא, התמרון היבשתי הוא אבן-יסוד במאזן העוצמה. יש כמובן חשיבות לפעולה המתואמת עם יתר הזרועות, יש חשיבות כבירה לטכנולוגיה המסייעת, אבל מיומנות התמרון, ההתייצבות הנחרצת בהגנה והפעלת כוח המחץ בהתקפה, הן המפתח להכרעת האויב. זוהי תורה צבאית שחיונית בכל זמן – ובייחוד במזרח התיכון הנוכחי.

המרחב סביבנו סוער וגועש. האיומים צצים בכל פינה – בסוריה, בלבנון, ברצועת עזה, כמו גם בעיראק, בתימן וישירות באיראן. איפה לא. כוחות איראניים ופרו-איראניים פועלים להתחמש בלא הפוגה.

אנחנו ערוכים לאיומים, ולא נהסס להנחית מהלומה קשה על מי שינסה לפגוע בנו. רף התעוזה של איראן באזור עולה, והוא מתגבר עוד יותר נוכח היעדר תגובה. אבל ישראל לא תגיש את הלחי השנייה. מי שפניו לתוקפנות – יענה במלוא התקיפות ויספוג מחיר כבד."

צילום: קובי גדעון /לע"מ

לסיום אמר ראש הממשלה, "קצינות וקצינים יקרים, רוח גדולה של אהבת הארץ מפעמת בכם. אחדות עמוקה קושרת ביניכם. צעירות וצעירים, יהודים ולא-יהודים, חילונים ודתיים, ילידי הארץ וילידי חוץ, מאתיופיה, מרוסיה, מארצות אחרות, חיילים בודדים – אתם לא בודדים – כולנו משפחה אחת, המשפחה שלכם. אנחנו זקוקים לאחדות הזו בצה"ל, אנחנו זקוקים לאחדות הזאת מחוץ לצה"ל, אנחנו זקוקים לאחדות במדינה ובעם. וכשהוקרת העם מלווה אתכם, קחו עמכם את הפסוק שחקוק פה על הקיר: "מִמֶנִי תִרְאוּ וְכֵן תַעֲשׂוּ". ארבע המילים הללו של גדעון הם צו השליחות של מפקדי ישראל לדורותיהם. אתם תבטיחו שהמורשת הזאת תוסיף להיכתב בעוז, באמונה, ובהמון המון גאווה. עלו והצליחו".

2 תגובות

Back to top button