בריאותמבזקים

איך לבחור את תחליף החלב הנכון עבור התינוק שלכם?

התזונה הטובה ביותר עבור תינוקות היא חלב אם, מאחר וחלב אם מעבר לעושר רכיבי התזונה שבו הוא מכיל נוגדנים, הורמונים, פקטורי גדילה, פרוביוטיקה, תאי מערכת חיסון ,ועוד חומרים .

אך לפעמים מסיבות שונות חלק מהאימהות יעדיפו להעניק לתינוק תזונה משולבת בתמ"ל או לבסס את התזונה כולה על תחליף חלב. בניגוד לחלב האם המותאם באופן אישי עבור תינוקכם, לתמ"ל יש מספר מאפיינים שונים המתאימים לשלבי ההתפתחות של התינוק, לרגישות ללקטוז או להפרעות בריאותיות שונות כמו – רפלוקס תינוקות. נפרט בקצרה על המאפיינים השונים של חלב האם וכיצד לבחור את תחליף החלב הנכון עבור התינוק שלכם?

תינוקות בריאים בשלבי התפתחות שונים

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אם התינוק שלכם בריא ואינו סובל מתת משקל או אלרגיות מיוחדות, מומלץ להעניק לו את הפורמולה המבוססת על חלב פרה ומשולבת במרכיבים נוספים כמו: ויטמינים, מינרלים, ברזל ושומן מהצומח. תוספות אלה נועדו להשלים את התזונה המלאה של התינוק ולהפוך את הפורמולה לדומה יותר לחלב האם אותו צורכים התינוקות הניזונים מהנקה. את הפורמולה לתינוקות ניתן לצרוך בגרסאות המותאמות לגילו של התינוק. מהלידה ועד גיל שישה חודשים יש להשתמש בשלב הראשון, לאחר מכן עד גיל שנה יש להשתמש בגרסאות המותאמות לתינוקות בוגרים יותר.

החל מגיל חצי שנה התינוקות יכולים לעבור בצורה הדרגתית למזון מוצק שאותו ניתן לשלב עם פורמולה בעלת מרכיבים המותאמים לקיבה בוגרת. בחלק מהמקרים, פורמולות אלה המכילות חלב פרה ולקטוז עשויות לגרום לתגובה אלרגית, ולכן מומלץ להשתמש באחת מתרכובות תחליפי המזון המותאמות לרגישויות הללו

תינוקות הרגישים ללקטוז – מומלץ להשתמש בפורמולה צמחית

כבר בגיל צעיר מאד עשויה להופיע אצל התינוק רגישות למרכיב הסוכר בחלב המכונה "לקטוז". רגישות זו מתבטאת ביציאות מוגברות, פליטות  כאב בטן והקאות. בנוסף, כאשר נבדקו חיידקי המעי בגופם של פעוטות הרגישים ללקטוז נמצא כי גם הרכב החיידקים בגופם שונה בעקבות המחסור בסוכרי החלב. חיידקים אלה הופכים לחלק בלתי נפרד ממערכת העיכול של האדם כבר מיום היוולדו ויוצרים מערכת סימביוטית המועילה לשני הצדדים ויכולות לחזק את המערכת החיסונית של התינוק . לכן, מעבר להימנעות מחלב יש לבחור בפורמולות המעניקות לתינוק יתרונות נוספים לבניית מערכת החיסון שלו וההתפתחות הגופנית.

לתינוקות אלה נמליץ להשתמש בתרכובת מזון לתינוקות על בסיס מוצרי חלב ללא לקטוז. את שינוי הפורמולה יש לעשות בפיקוח רפואי בלבד ולבדוק את השפעתה על משקלו של התינוק, יציאותיו וכן הפליטות וההקאות שלו לאחר מתן הפורמולה.

התינוק פולט באופן תכוף או סובל מרפלוקס? עברו לפורמולה סמיכה יותר

מערכת העיכול של התינוק מתפתחת לאחר הלידה ועדיין לא בשלה לחלוטין. בוושט, קיים סוגר חד כיווני המונע מהמזון לעלות מעלה לאחר שאדם אוכל. אצל תינוקות רבים השריר המפעיל את הסוגר עדיין לא פועל בעוצמה רבה ואינו מסוגל למנוע את עליית הפורמולה מעלה לכיוון הושט והפה. תופעה זו, כאשר החלק עולה מעלה ונפלט מכונה "רפלוקס תינוקות". על מנת למנוע את עליית המזון מעלה, ניתן בהוראת רופא ובפיקוחו, להשתמש בפורמולה כבדה וסמיכה יותר. כך, הגרביטציה הטבעית מסייעת למנוע את עליית המזון מעלה והתינוק יסבול פחות מ"פליטות".

תינוק הסובל מריפלוקס חייב להיות מאובחן ומטופל בהנחיות רפואיות .

התינוק נולד מוקדם מהצפוי ומוגדר כפג? התאימו לו פורמולה לתינוקות שעדיין לא התפתחו

פורמולה ייחודית נוספת מיועדת עבור פגים שנולדו לפני השבוע ה-37. בדרך כלל הרופא או האחות ימליצו להשתמש בפורמולה זו עד הגיעו של התינוק למשקל של שלושה ק"ג. המזון כולל תרכובת שונה מעט מזו המיועדת לתינוקות במשקל תקין ונועדה לזרז את ההתפתחות הגופנית של התינוק עד שיגיע לבשלות המקבילה לזו של תינוק שנולד בחודש התשיעי.

לתינוקות במשקל גוף נמוך או פגים קיימים צרכים תזונתיים מוגברים, ולכן הפורמולות נועדו לתמוך בפג ולסייע לו לאגור שומן, ולהדביק את קצב הגדילה .

התינוק סובל מבעיות עיכול? עברו לתמ"ל עם חלבון מפורק חלקית

חלק מבעיות העיכול הנפוצות בקרב תינוקות ניתנות להקלה באמצעות שינוי התמ"ל. בין הבעיות הללו ניתן למנות את הקוליק (הופעה של גזים כתוצאה מבליעת אוויר בזמן האכילה וחוסר בשלות של מערכת העיכול), עצירות או שלשולים. במקרה של קוליק מומלץ לבחור בפורמולה עם חלבון מפורק חלקית בהתייעצות  כמובן עם רופא.

במקרה של עצירות, פורמולה צמחית עשויה להקל על היציאות – ובמקרה זה כדאי להתייעץ עם רופא ולבדוק כי מצב המעיים תקין.

לסיכום, התאמה נכונה של התמ"ל לגיל התינוק, האלרגיות שלו והאתגרים שגופו הצעיר עובר כמו בעיות עיכול, רפלוקס ותופעות דומות, יעניקו לתינוק שלכם את השלווה הרצויה ויסייעו לו להתפתח בצורה תקינה. מומלץ להיוועץ עם אחות או רופא אם אתם מזהים תופעות כמו: הקאות, שלשולים ופליטות ולבדוק אם כדאי לשנות את התמ"ל בו אתם משתמשים במהלך היומיום.

בקבוק עם תחליף חלב

 

אין באמור לעיל, במידע או בתשובה כדי להוות בדרך כלשהי, ייעוץ רפואי או אחר כלשהו, המלצה או תחליף לטיפול כלשהו או המלצה למוצר או תכשיר כלשהו. אי לכך, יש לקרוא היטב את עלון המידע הנלווה לכל מוצר ולפנות לרופא לצורך קבלת טיפול או ייעוץ רפואי.

Back to top button