מבזקיםצבא וביטחון

משרד המשפטים: שוטר רשאי לדרוש מכל אדם להזדהות בפניו

המדינה הגישה לבג"ץ את תגובתה המקדמית לעתירות שהוגשו בעניין הנוהל המשטרתי הנוגע לחובת הזדהות בפני שוטר.

עמדת המדינה היא כי חוק החזקת תעודת זהות מסמיך שוטר, הפועל במסגרת מילוי תפקידו, לדרוש מאדם להזדהות בפניו, גם אם לא נתעורר בליבו חשד לביצוע עבירה, ואין מדובר ב"עיכוב" לפי חוק המעצרים.

בתגובה מודגש, כי הסמכות לדרוש הזדהות מכל אדם, בהתקיים עילה סבירה לכך ולצורך מילוי תפקידו של השוטר, היא סמכות חיונית מאין כמותה והיא אחד הכלים הבסיסיים ביותר המצויים בידי השוטרים למלא את תפקידם הרחב והמורכב לשמור על הסדר הציבורי, על ביטחון הנפש והרכוש ולמנוע ביצוע עבירות. נטילת סמכות זו, אשר מופעלת על פי דין עשרות רבות של שנים, תהווה פגיעה קשה בעבודת המשטרה ועלולה לחבל ביכולתה של המשטרה לבצע את תפקידיה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
אילוסטרציה. צילום: דוברות המשטרה

באשר לנוהל הצגת תעודת זהות, המדינה סבורה כי מדובר בצעד מעשי והצהרתי חשוב ביישום שוויוני של הסמכות לדרוש הזדהות.

בתגובת המדינה נמסר כי "הנוהל גובש בעקבות המלצה של צוות בין-משרדי שדן במיגור תופעת הגזענות נגד יוצאי אתיופיה, ולאחר דיונים בהם השתתפו גורמים ממשרד המשפטים – יעוץ וחקיקה (משפט פלילי), הפרקליטות, הסנגוריה הציבורית והיחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות. הנוהל נועד ליצוק תוכן חשוב לכללים המינהליים החלים על הפעלת הסמכות, ומחייב כי הפעלתה תיעשה באופן ענייני ושוויוני.

הנוהל מנחה שוטרים לפנות לאזרח באדיבות ובאופן ענייני ומודגש בו כי הפעלת הסמכות תיעשה באופן ענייני ושוויוני, תוך דגש על היעדר אפליה בשל הבדלי דת, גזע, מוצא אתני, לאום, מין או נטייה מינית, ותוך שמירה מירבית על כבודו של האדם שמתבקשת זהותו."

אילוסטרציה. צילום: דוברות המשטרה

עוד צויין בתגובה כי המדינה רואה חשיבות רבה בדיווח על פעולות שחורגות לכאורה מהנוהל. לשם כך, הנוהל מתווה את אופן הטיפול בתלונות בנושא זה, לרבות מנגנון דיווח למשרד המשפטים על אירועים חריגים. "כל מי שרואה עצמו נפגע מאופן הפעלת סמכות זו רשאי להגיש תלונה ליחידת תלונות הציבור של משטרת ישראל, ותלונתו תיבדק לגופם של דברים. כל תלונה שתימצא מוצדקת תועבר לידי הייעוץ המשפטי של המשטרה ולאחר מכן אף לידיעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי)." הדגישו במשרד המשפטים.

יתרה מכך, לאחרונה הורה ראש אגף השיטור במשטרה ליחידות השטח לקיים מעקב ובקרה אחר הפעלת סמכות דרישת ההזדהות באמצעות צפייה בצילומים שבוצעו באמצעות מצלמות הגוף, אותם נושאים כיום מרבית שוטרי השטח, למטרת למידה והדרכה. נוכח היקף האירועים, מדובר בצפייה מדגמית. בדרך זו, יאותרו אירועים של הפעלה בלתי ראויה של הסמכות וניתן יהיה להדריך, להכווין ולהפיק לקחים בכל היחידות ישירות מול השוטרים עצמם, על מנת לוודא כי אירועים כאלה לא יישנו.

אילוסטרציה, מצלמת גוף. צילום: דוברות המשטרה

במשרד המשפטים ציינו כי בכוונת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי) לכנס במועד קרוב, עוד בטרם תחלוף שנה מכניסת הנוהל לתוקף, ישיבה לבחינת יישומו ובהתאם לממצאי הבחינה ייבחן הצורך בחידוד הנוהל.

3 תגובות

  1. אזרח ישראלי שומר חוק , לא צריך להתנגד להצגת תעודת זהות בפני שוטר ;
    כאשר אזרח עבריין נדרש להציג תעודת זהות , מומלץ לשוטר לבדוק בין היתר , אפשרות של שיקום .

Back to top button