צרכנות

דורון עמית מספר איך בונים תוכנית עסקית נכונה!

האם תכנית עסקית היא כורח המציאות לפתיחה של עסק או לחידוש או שינוי פעילות עסקית? יש החושבים כך ויש החושבים אחרת.

למעשה תכנית עסקית היא כמו מפה אשר אדם או קבוצה או אחר מתכננים לעשות טיול ומסמנים ומתכננים את הנקודות בהם הם רוצים להיות (נכון, עם תוכנת ה-WAZE פחות אנשים משתמשים עם מפות ידניות אבל עדיין חשיבות רבה למפות המודפסות) שלא כמו ב שימוש הפרטי של מפות מסע או תוכניות הנדסיות כאלה ואחרות הרי שבעסקים (תכנית עסקית) השימוש הוא שונה וחשוב הרבה יותר מהשימושים הפרטיים.

מה אנו דורשים מתוכנית עסקית?

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המטרה העיקרית של תכנית עסקית הינה השורה התחתונה הווה אומר "כמה נרוויח כתוצאה מהעסק/חברה שלנו" זאת היא המטרה העיקרית! גם לעסק או מיזם חדש וגם לעסק אשר חייב בתקופה זאת לחשב את העסק מחדש. (אתחול)

כיצד בונים תכנית עסקית

חשוב כי תכנית עסקית תעשה בליווי של ייעוץ עסקי

 

  1. פותחים גיליון אקסל
  2. מכניסים פנימה את כל הסכומים הקשורים להשקעה במיזם. הכולל: מכונות, ציוד, שיפוץ המושכר (בעסק אינטרנטי את עלות הקמת האתר) והבאת המיזם לתחילת עבודה.
  3. אחרי שהכנסנו את הנתונים של ההשקעה אנו מכניסים את הוצאות ההקמה כמו: עלות מלאי ראשוני לעסק קמעונאי, שכר עבודה, הוצאות שוטפות: שכירות, ציוד משרדי, פרסום, שיווק, אתר אינטרנט (לעסקים פרונטאליים) דלק, רכבים, תקשורת, רישיונות, תוכנות, דלק, הוצאות שיווק, דואר, שכירות, (עלויות ייבוא לעסקים מייבאים מחו"ל.
  4. לאחר כל זאת אנו מנסים ל"קמט" או להעריך את ההכנסות שלנו: לעסקים קיימים אשר עושים שינוי מסלול הרי שהם יכולים לקחת את הנתונים מהספרים החשבונאים שלהם בשנים קודמות ולנתח את רמת ההכנסות (אם לעסק הייתה ירידה במכירות בשנה או השנה וחצי האחרונות אזי יש לקחת את הממוצע משנים אלה ולא משנים יותר שמנות) עסקים חדשים או מיזמים חדשים יש צורך לנסות ולהעריך את המכירות שלהם לתקופה של בין 2-3 שנים.
  5. אפשרות נוספת על מנת להעריך כמה שיותר נכון את המכירות- ישנם עזרים שניתן לבחון אותם כמו: סקרי שוק, סקרי אומניבוס, בדיקה במנועי החיפוש כמות של התעניינות במוצר או בשירות שהעסק/חברה מעניקים, ניסיון מעסק דומה על מחזור המכירות של הקטגוריה, או אפשרויות אחרות המצויות בידי בעלי המיזם.
  6. חשוב להדגיש שקהל ידע הוא הקהל שאליו מכוון המיזם שלכם או המיקום שבו יימצא העסק והקהל הפוטנציאלי סביבו, לדוגמה: קונדיטוריה עדיף שתהיה במרכז שכונתי הומה (היום עם הבניה החדשה ומגדלי הקומות של הבניה החדשה מרכזים קהל פוטנציאלי אדיר אשר רוצה לרכוש סוג של מוצר כזה ליד הבית) או חנות רהיטים: מקומה צריך להיות בריכוז של מרכזי חנויות רהיטים. מיזם אינטרנטי חשוב שבזמן תכנון התזרים השוטף יש להשקיע בפרסום במדיה האינטרנטית.
  7. לאחר שהכנסנו את כל הנתונים ובדקנו: 1. עלות ההשקעה. עלות תפעול העסק ל-6 חודשים, אנו נגשים להשגת המימון להשקעה הראשונה (זכרו עסקים אשר אין להם הון עצמי להשקיע במיזם או עסק חדש, עדיף שלא יכנסו לעסקים חדשים ויחכו עד אשר יהיה להם את הממון הדרוש להשקעה ראשונית)
  8. בנוסף למימון עצמי, אזי יש לנו את האפשרות להשיג הלוואה בנקאית, חוץ בנקאית, או הלוואה בערבות מדינה.
  9. חובה לתת לתוכנית העסקית: מקדם בטחון: הווה אומר הגדלה של ההוצאות בין 10-20% הקטנת ההכנסות באותו אחוז. (יש עסקים וחברות אשר חובה לקבוע אחוז מקדם בטחון יותר גבוהה)

 

קרדיט למאגר shutterstock

הערות

במצב הנוכחי היום ובתקופה זאת תכנית עסקית הינה רק מראה על העסק/חברה ברמת התוכנית ההשקעה וההכנסה. לא ניתן היום להתייחס לתוצאות העסקיות של המיזם וזה שנכתב בתוכנית העסקית בביטחון גמור, השינויים הטקטוניים אשר עוברים עלינו באקלים העסקי הקיים כמו: המזרח, השמיים הפתוחים, הטכנולוגיה, הרגולציה (ראו מה קורה לחברות הסלולר המתרסקות אחת לאחד אשר השקיעו על פי תוכנית עסקית והרגולציה הרסה אותם) התחרות, השפע, שינוי דרמטי בשוק הפרסום ואחרים, ולכן תכנית עסקית ברמת ההכנסה חייבת שתהיה אמפירית ותתעדכן כל 3 חודשים.

קשה לי מאד להצביע היום למה תוכנית עסקית היא כבר לא פרמטר שצריך להילקח ב-100%, אני יודע שרבים הם היזמים שחושבים אחרת ממני אבל גם יזמים קטנים וגם יזמים גדולים חייבים להסתכל על הטופ של העסקים בישראל כמו חברות הסלולר כפי שהזכרתי וללמוד מניסיונם, ועדיין לא הזכרתי את חברות התעופה המתרסקות לנו מול העניים ומשאירות אותנו לישון בשדה התעופה.

אני יודע שהבנקים דורשים תוכנית עסקית, עד כמה הם מתייחסים  להם היום אני לא בטוח שברצינות רבה (אולי אצל עסקים גדולים הם יותר מתייחסים כי זה מגובה בסקרי שוק, בתוצאות של קבוצות מיקוד, וכ"ד.

לפני שנכנסים לעסק חדש ומבקשים תכנית עסקית לא מספיק שכותב התוכנית יהיה רואה חשבון או כלכלן שיודע לעשות חישובים באקסל, טרם כניסה לעסק ובחינת תכנית עסקית מחייבת שיתוף של יועץ עסקי

המאמר נכתב על ידי "דורון עמית – ייעוץ עסקי"

הדרך שלך להצלחה עסקית

Back to top button