אוכלמבזקים

לקראת ראש השנה: מי הם פינק-גולד, אדמס, דאלינט, ניקולאי ואורורה

בחברה לפיתוח הגליל מציינים, כי על פי האומדן שנערך כחודשיים לפני ראש השנה, חג התפוח בדבש, יבול התפוחים הארצי בשנה הקרובה צפוי להגיע ל- 100,000 טון. בנוסף לייצור המקומי, מתקיים יבוא תפוחים, בעיקר מאירופה וארה"ב, בהתאם להסכמי סחר בינלאומיים, שנע בין 20,000 ל- 25,000 טון בשנה והצריכה המקומית עומדת על 16-20 ק"ג לנפש בשנה.

עונת קטיף התפוחים הנוכחית מצטיינת ביבול ואיכות פרי מעולה של תפוחים צבעוניים ואיכותיים, במראה ובטעם, כתוצאה ממחקר ופיתוח במו"פ (מחקר ופיתוח) צפון בתחום התפוח בהרי הגליל והגולן, המתבצעים בשיתוף פעולה בין גורמי המחקר וההדרכה, החקלאיים ובתי האריזה במרחב.

ענף התפוח מספק לצרכנים בישראל לאורך כל השנה מוצר איכותי בכל המדדים: גודל פרי, צבע, מירקם, עסיסיות וחיי מדף ארוכים. התפוח הישראלי מייצב עצמו כמוצר איכותי העדיף על התפוח המיובא. ענף התפוח מעסיק כ- 3,500 עובדים בהעסקה ישירה ועוד כ- 10,000 עובדים באופן עקיף.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על פי נתוני מועצת הצמחים, שטח התפוח בישראל משתרע על פני כ- 30,000 דונם, כאשר 95% מהשטחים נמצאים באקלים הייחודי בהרי הגליל והגולן בגבהים של לפחות 600 מטר מעל פני הים. מנות הקור בגבהי ההרים מטיבים עם איכות הפרי ומראהו.

צילום: החברה לפיתוח הגליל

עמוס לוין, יו"ר שולחן התפוח במועצת הצמחים והממונה על החקלאות בחברה לפיתוח הגליל אומר, כי בענף התפוח ממשיכים במחקרים כחלק מפרויקט "תפוח 2030", במטרה לשיפור מתמיד באיכות התפוחים, בחינה של זני תפוח חדשים והתאמתם לאקלים הישראלי, זאת כחלק מההתמודדות של ענף התפוח עם איום היבוא. כמו כן, חשוב לציין שענף התפוח מהווה נדבך משמעותי בכלכלת הגליל והגולן וכי מרבית מטעי התפוח צמודים לגדר הגבול הצפוני.

חיה רק-יהלום, מנהלת מו"פ צפון אומרת, כי החוקרים במו"פ מאתרים ומטפחים זני תפוח חדשים ומתאימים אותם לאקלים הארץ ישראלי ולצרכי השוק: זנים טעימים יותר, יפים יותר ופוריים יותר מהקיימים. "אנו עוסקים במו"פ צפון בפיתוח, אקלום והחדרת זנים חדשים ואיכותיים מכל העולם, הנקראים 'זני פטנט'". לאחר מחקר של מספר שנים בגידול הזן בחלקות ייעודיות בחוות המחקר בגליל ובגולן, מוצגים הזנים החדשים למגדלים, כולל הידע הגידולי במטעי הפרי באזור, כחלק מהפעילות של מו"פ צפון לחיזוק החקלאות ויצירת יתרון כלכלי למגדלים, מול מתחרים. עוד מוסיפה רק-יהלום, כי במסגרת מחקרי החדשנות במחקר והפיתוח, שופרה איכות ועסיסיות התפוח, פותחו מודלים יישומים לחסכון במים ודישון, שיטות להגברת יבול דרך הגברת פוריות העצים, שיטות לצמצום והפחתת סירוגיות. נעשתה עבודה נרחבת על שיפור העיצוב והגיזום של העצים, שיטה החושפת את הפרי לשמש, כך שמתקבל יבול רב יותר, מקלה על הקטיף ומביאה לחיסכון בידיים עובדות, אשר כידוע חסרות תמיד בענף החקלאות. כמו כן, נמשך פיתוח בנושא ההדברה הביולוגית ושימוש בטכנולוגיות חדישות הידידותית לאדם ולסביבה.

צילום: החברה לפיתוח הגליל

זני התפוחים הבולטים שעברו בהצלחה במחקרי מו"פ צפון את השלבים המוקדמים:

"פינק-גולד"- זן פטנט המשדרג את ה'פינק ליידי' המוכר והמכיל רמות סוכר גבוהות במיוחד המעניקות לתפוח מתיקות רבה. צבעו צהוב עם 30% כיסוי ורוד.

"ניקולאי"- 'התפוח של סינדרלה' התגלה ע"י ניקולאי סילנדר ז"ל מקיבוץ מרום גולן. תפוח בצבע בורדו, טעים מתוק ועסיסי. דומה לזן סטרקינג. מקבל את הצבע מאד מוקדם. יהיה על המדף בעוד שנתיים.

"דאלינט"- זן צרפתי, פרי גדול במיוחד ומתוק מאד, בעל צבע סגול כהה.

"אדמס"- זן שהחוקרים איתרו בארה"ב ואקלמו בארץ, עסיסי במיוחד. לאדמס צבע אדום עז בכיסוי מלא, והינו זן המבשיל במהלך חודש ספטמבר.

"אורורה"- הזן במקורו מקנדה. צבעו צהוב-לבן ובעל ניחוח וטעם של הזן המתקתק כשל גאלה, אך לא ורדרד. מבשיל במחצית השנייה של אוגוסט (הבשלה מוקדמת).

צילום: החברה לפיתוח הגליל

גם נושא הטיפול בפרי באיסום לאחר הקטיף זכה להתקדמות רבה. במפעל "גליל קירור" של החברה לפיתוח הגליל, בקרית שמונה, יאוחסנו השנה מעל 15,000 טון תפוחים. המחקר בענף התפוח התקדם ביכולתו ובאמצעות טכנולוגיות קירור חדישות, כך היכולת לספק תפוחים איכותיים לאורך כל תקופת השיווק מתאפשרת על ידי אחסנתם בקירור באוויר מבוקר, אשר מאריך את חיי המדף של הפרי ומאפשר שיווק פירות איכותיים ועסיסיים השומרים על מרקם מעולה ואיכות תזונתית לאורך כל השנה.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח