כלכלהמבזקים

החיים שלאחר הכנסת: איפה איתן כבל?

שותפות רותם אנרגיה מחצבים (רא"מ – סימול: רותם אנרגיה יה"ש) דיווחה הבוקר (ראשון) כי ח"כ ויו"ר ועדת הכלכלה לשעבר, איתן כבל, ימונה לדירקטור בשותף הכללי בשותפות. יצויין כי זה התאגיד הציבורי הראשון בו מכהן כבל כדירקטור, מאז שעזב את הכנסת.

איתן כבל כיהן, בין היתר, כחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה במשך 6 קדנציות ובתפקידו האחרון כיהן כיו"ר ועדת הכלכלה ויו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים הגדולים (המכונה "ועדת פישמן"). בעבר כיהן כשר הממונה על רשות השידור.

על פי הדיווח, איתן כבל יהנה משכר חודשי קבוע של 12,000 ₪ בתוספת מע"מ שישולמו על ידי השותף הכללי (ולא השותפות הציבורית). בנוסף, השותפות תקצה לכבל 1,411,000 כתבי אופציה, הניתנים למימוש ל- 1,411,000 יחידות השתתפות של שותפות רא"מ. בהנחה של מימוש מלוא כתבי האופציה, תהוונה יחידות המימוש, נכון למועד זה, כ- 5% מהונה המונפק של השותפות וכ- 2.3% מהונה המונפק של השותפות בדילול מלא. האופציות מחולקות ל-3 מנות כאשר כל אחת מהמנות הן בהתאם למחירי המימוש של שלושת סדרות האופציות שהונפקו למשקיעים במסגרת ההנפקה של שותפות רא"מ.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שותפות רותם אנרגיה מחצבים (רא"מ), בניהולם של ד"ר יעקב מימרן, יו"ר, וג'אק סבג, מנכ"ל, הוקמה בשנת 2016 על ידי השותף הכללי חברת נורת'ווד – Northwood Exploration Israel והונפקה בבורסה של ת"א בנובמבר 2018. השותפות מתכננת להקים במישור רותם מתקנים להפקת נפט וחשמל, אשר יוזנו בפצלי שמן יחד עם פסולת פלסטיק עירונית המיועדת להטמנה. בנובמבר 2018 הוענקה לשותפות על ידי משרד האנרגיה תעודת תגלית. משמעותה של תעודת תגלית על פי פקודת המכרות הינה שמשרד האנרגיה הכיר בהיתכנות הכלכלית של הפרויקט. שטח התגלית משתרע על למעלה מ-2,900 דונם באזור ייעודי לכריה, סביב מכרה פתוח ופעיל לפצלי שמן. על פי הערכת מומחה חיצוני בלתי תלוי, עתודות פצלי שמן בשטח הנ"ל נאמדות בכ-245 מיליון טון מהם ניתן להפיק כ-135 מליון חביות נפט.

המתקנים יפעלו בהתאם למדיניות של המשרד להגנת הסביבה, המקדם הקמת מתקנים להשבת אנרגיה מפסולת לשם צמצום ההטמנה, ויוזנו מדי שנה בכ- 200,000 טון פסולת פלסטיק יחד עם כ- 1.8 מיליון טון פצלי שמן. התפוקה השנתית של מתקני הפקה תהיה כ- 1.5 מיליון חביות נפט במשך למעלה מ- 20 שנה. כמו כן, על ידי שימוש בחום עודף מן התהליך, המתקנים יפיקן כ- 60-70MW של חשמל. הפתרון שהשותפות מציעה הינו פתרון משלים לפתרון המוצע ע"י המשרד להגנת הסביבה ובשל חיסכון בהטמנה של כ- 200,000 טון פסולת בשנה, שותפות רא"מ מקטינה נזק סביבתי בהיקף של למעלה מ- 15 מיליון ₪ בשנה. למיטב ידיעת השותפות, מדובר בפתרון המהיר ביותר למניעת הטמנה של פסולת פלסטיק המהווה בעיה סביבתית חמורה.

ד"ר יעקב מימרן, יו"ר דירקטוריון רא"מ: "אנו שמחים על הצטרפותו של איתן כבל לדירקטוריון השותף הכללי בשותפות, לאחר שהפרויקט הוצג בפניו בפרוטרוט והוא השתכנע בחשיבותו הסביבתית והלאומית ורואים בו מנוע אנרגטי עוצמתי שיסייע לקדם את פרוייקט האנרגיה הסביבתי של רא"מ. איתן כבל הוכיח במהלך תפקידיו השונים ובכלל זה כיו"ר ועדת הכלכלה,יכולות ביצוע מרשימות וחשיבה אסטרטגית שאפשרה לו להוביל מהלכים משמעותיים. אין לי ספק שהאנרגיות המוכרות של איתן והחיבור שלו לנושאים הסביבתיים ולפתרונות שמציעה השותפות יתרמו רבות לקידום אבני הדרך של רא"מ בדרך לסגירה פיננסית, להסכמי מימון ולעלייתו של הפרוייקט על הקרקע"

איתן כבל אמר כי "מאז שהודעתי על לקיחת פסק זמן מהפוליטיקה בחנתי אפשרויות רבות. הפרוייקט של רא"מ משלב את כל מה שאני מאמין ומקדם במשך השנים בראש ובראשונה הפתרון הסביבתי שמציעה השותפות ומחזור 200,000 טונות של פסולת פלסטיק מדי שנה ולכן החלטתי לבחור בו ראשון: קידום תעשייה ישראלית ויצירת מקומות עבודה במיוחד בנגב, סיוע לחיזוק העצמאות האנרגטית של ישראל ומציאת פתרונות סביבתיים בתחומים השונים ובמיוחד לבעיית פסולת הפלסטיק. יחד עם הנהלת השותפות והדירקטוריון, בכוונתי לפעול במלוא כוחי על מנת לקדם את הפרוייקט הייחודי של רא"מ במטרה שיעלה לקרקע במהירות אפשרית".

איתן כבל. צילום: שבי קדם
Back to top button