חדשות הארץמבזקים

ההונאה של צה"ל וחגיגות חיזבאללה במארון א-ראס

הימים האחרונים בגבול הצפון היו מאוד מתוחים ודרוכים ובצה"ל הכינו את השטח לתקיפה הצפויה של חיזבאללה בתגובה לאירוע בסוריה בו נהרגו שני פעילי הארגון והאירוע בלבנון המיוחס לישראל שבו הושמד ציוד לצורך דיוק הטילים.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נשא אתמול נאום בו הוא דחה את טענות ישראל על נוכחותם של מפעלים לדיוק טילים שיש לארגון בלבנון והבטיח להגיב על ה"תוקפנות" הישראלית.

בצה"ל נערכו מבעוד מועד לתגובה של חיזבאללה וביצעו מספר צעדים כמו צמצום כוח האדם למינימום בבסיסי צה"ל הקרובים וחשופים לגבול, הצבת בובות במקום חיילים (כפי שדיווח והפיץ תמונות כתב של חיזבאללה) וצעדים נוספים שבשל רגישותם לא ניתן לפרט.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מהבור בפיקוד הצפון פיקד אלוף אמיר ברעם, על הפעולות המבצעיות במהלך היממה האחרונה.

צילום: דובר צה"ל

סיור של מפקד עוצבת ״הגליל", תת-אלוף שלומי בינדר לאחר הירי של ארגון הטרור חיזבאללה והערכת מצב שקיים בשטח

צילום: דובר צה"ל

מי שעקב היום אחר האירועים בצפון הארץ, יכול היה להבחין כי ישראל היתה זו שיזמה את הפעולה הראשונה. בסביבות השעה 12:30 דיווח ערוץ "אל-מנאר" של חיזבאללה על כלי טיס ישראלי בלתי מאויש שהשליך חומרי תבערה על יער אלונים בחוות בסטרה בשטח לבנון ועל ירי פגזים של ישראל לעבר חוות שבעא.

מספר שעות לאחר מכן, סמוך לשעה 16:14 נשמעו פיצוצים בעזרת היישוב אביבים בגליל העליון ודובר צה"ל מיהר להוציא הודעה ובה מסר: "לפני זמן קצר בוצע ירי נ"ט משטח לבנון לעבר שטח ישראל במרחב אביבים. מדובר בהודעה ראשונית. הפרטים בבדיקה."

בערוצי התקשורת החלו להתפשט שמועות ודיווחים בלתי מאומתים על פצועים ודובר צה"ל מיהר להוציא לאחר 20 דקות מההודעה הראשונה, הודעה נוספת ובה נכתב: "בהמשך לדיווח הראשוני על אירוע בגזרת אביבים, מספר טילי נ"ט נורו מלבנון לעבר בסיס צה"ל ורכבים צבאיים במרחב. ישנן מספר פגיעות. צה"ל השיב באש לעבר מקורות הירי ולעבר מטרות בדרום לבנון. פרטים נוספים בבדיקה ויימסרו בהמשך. נבקש להימנע מכל דיווח לא רשמי ולא אחראי שלא נמסר על-ידי דובר צה"ל."

בעקבות ההודעה ה״מאופלת״ של צה"ל שאליה הצטרפה גם הודעה רשמית של הצנזורה הצבאית ובה נמסר כי "כל סוגיית הנפגעים מהאירוע האחרון, בשלב זה עד בירור הנושא, מאופלת. יש להמתין להודעת דובר צה"ל", בחיזבאללה מיהרו לדווח כי יש נפגעים באירוע.

מה שעוד גרם לחיזבאללה לחשוב שיש נפגעים בצד הישראלי זה פינוי מוסק של חיילי צה"ל לבית החולים רמב"ם והפצת סרטונים ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת. במקביל לדיווחים תקף צה"ל באמצעות 100 פגזי ארטילריה לעבר הכפר מארון א-ראס שגרמו למספר שריפות באזור, ומסוק קרב תקף את חוליית ירי הנ"ט.

תקיפת צה"ל בשטח לבנון. צילום: תקשורת ערבית / רשתות חברתיות
תקיפת צה"ל בשטח לבנון. צילום: תקשורת ערבית / רשתות חברתיות

לאחר שצה"ל השלים את התקיפה בלבנון והחיילים הגיעו במסוקים לבית החולים רמב"ם, הוא פרסם הודעה רשמית כי אין נפגעים באירוע. "לפני כשעתיים נורו מספר טילי נ"ט משטח לבנון לעבר בסיס צה"ל ורכב צבאי במרחב אביבים. אין נפגעים, זוהו מספר פגיעות. צה"ל השיב באש ארטילרית לעבר מקורות הירי, כלי טיס תקף את חוליית ירי הנ״ט. צה״ל ממשיך לשמר רמת מוכנות גבוהה – הגנתית והתקפית – למגוון רחב של תרחישים. הוסרו המגבלות למרחב האזרחי למעט עבודת חקלאים בסמיכות לגדר המערכת."

תיעוד המסוק הצבאי נוחת ברמב"ם במהלך פינוי הפצועים המבוים של צה"ל

זמן קצר לאחר מכן ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הודעה דומה, "אני קיימתי לפני כשעה התייעצויות עם הרמטכ״ל ועם אלופי צה״ל. הותקפנו בכמה טילי נ״ט, הגבנו במאה פגזים ובירי מן האוויר באמצעים שונים. אנחנו בהתייעצויות לגבי ההמשך. הוריתי להיות ערוכים לכל תרחיש. בהתאם להתפתחויות נחליט על ההמשך. ברגע זה אני יכול להודיע ידיעה חשובה – אין לנו אף נפגעים – לא פגוע ואפילו לא שרוט."

דקות ספורות לאחר מכן גם מבית החולים רמב"ם יצאה הודעה רשמית: "‏החיילים שהגיעו אלינו עם מסוק הצבאי – משוחררים כעת ובלי פגיעות." נמסר ההודעה.

דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס התייחס לרצף האירועים היום לאחר שנרגעו הרוחות ואמר כי "העובדה שחיזבאללה הצליח לממש את הפיגוע, אך ללא נפגעים, היא הישג מבצעי ראוי. זו הייתה המטרה ועמדנו בה. צריך להגיד שהגענו לפה בגלל מיזם הדיוק של חיזבאללה. האירוע רחב יותר מאירוע הנ"ט באביבים – חשפנו את הפרויקט ואנחנו מתעקשים על הסוגיה הזאת. אנו מסרבים להשלים עם הרצון של נסראללה להקים תעשייה צבאית ולפעול כפי שהוא מתנהל".

עוד מציין דובר צה"ל כי מפקד יוניפי"ל היה בישראל ואף נפגש עם הרמטכ"ל הבוקר. "יש להגיד בשלב הזה כי חיזבאללה מימש את הפיגוע אך לא את כוונות הפיגוע. מצד אחד זה הישג מבצעי שלנו ומצד שני לא עוברים למנוחה. אנחנו ערוכים לכל התפתחות ונמצאים בקשר עם ראשי הרשויות. צה״ל ממשיך לשמר רמת מוכנות גבוהה – הגנתית והתקפית – למגוון רחב של תרחישים. הוסרו המגבלות למרחב האזרחי, למעט עבודת חקלאים בסמיכות לגדר המערכת."

על אף תרגיל ההטייה של צה"ל והמבוכה הגדולה שספג חיזבאללה, יצאו הערב המונים לרחובות לחגוג את "הניצחון" במארון א-ראס. מוקדם יותר חילקו ברחובות דברי מתיקה והיללו את חיזבאללה על הפעולה נגד ישראל. גם בחמאס ובגייהאד האסלאמי בירכו את חיזבאללה על התקיפה בבסיס הצבאי באביבים.

חגיגות בלבנון. צילום: תקשורת ערבית / רשתות חברתיות
חגיגות בלבנון. צילום: תקשורת ערבית / רשתות חברתיות
חגיגות בלבנון. צילום: תקשורת ערבית / רשתות חברתיות
חגיגות בלבנון. צילום: תקשורת ערבית / רשתות חברתיות

2 תגובות

  1. ניצחון נוסף לחיזבאללה אכן . אם אנחנו זקוקים להצגה ברמה של הצגת כיתה א בסוף שנה במקום להרתיע..נצחון ס ו ח ף !!!
    ל. ח. י. ז. ב. א. ל. ל. א

Back to top button