מבזקיםצבא וביטחון

הסוד הכמוס של נסראללה: צה"ל חשף את פרויקט הטילים המדויקים

צה"ל חושף היום (חמישי) לראשונה את מהלכי פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה בהובלת איראן. בצה"ל אומרים כי המידע שיש בידי ישראל הוא עצום, כזה שיפתיע את מזכ"ל ארגון חיזבאללה חסן נסראללה שפרויקט זה היה אחד הסודות הכמוסים שלו.

איראן החלה את ניסיונותיה להעביר טילים מדויקים מוכנים לשימוש ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון בשנים 2013-2015, וזה נעשה תחת מעטה מלחמת האזרחים בסוריה. את מרבית הניסיונות האלה הצליחה ישראל לסכל מה שהוביל לכישלון חיזבאללה מלהגיע ליעדה בתוכנית דיוק הטילים.

לאחר שאיראן וחיזבאללה הבינו כי ישראל לא תאפשר להם את העברת הטילים החליטה איראן לשנות את דפוס הפעולה שלה ובמקום להעביר טילים שלמים, החלה בהסבה של רקטות קיימות הנמצאות ברשות חיזבאללה לטילים מדויקים באמצעות רכיבי דיוק והכוונה שהגיעו מאיראן ורקטות מהמכון למחקרים מדעיים "סרס" בסוריה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על מנת לממש את התכנון, חיזבאללה החל בהכשרת אתרים ברחבי לבנון, לרבות בבירה ביירות, בשיתוף פעולה ובהובלת גורמים איראניים ובראשם חיג'אזי – מפקד גיס לבנון בכוח קודס בפיקודו של קאסם סלימאני.

העברת החומרים מתבצעת בשלושה צירים:

• ציר יבשתי מסוריה ללבנון דרך מעברי הגבול הרשמיים של מדינת לבנון (לדוגמה מעבר אל-מצנע).

• ציר אווירי באמצעות טיסות אזרחיות הנוחתות בשדה התעופה הבין-לאומי על שם חרירי בביירות.

• ציר ימי של אוניות דרך נמל ביירות.

הטיל מורכב ממספר מרכיבים מרכזיים:

1. מייצב

2. מנוע

3. רכיב הניהוג וההנחיה

4. חומר נפץ וראש קרב

בשנים 2018-2016, איראן וחיזבאללה מתקשים לממש את הסבת הטילים באתרים כמתוכנן ולא עמדו ביעדים שהציבו לעצמם. בתקופה האחרונה פועלות איראן וחיזבאללה להאצת פרויקט דיוק הטילים באמצעות ניסיון להקמת אתרי ייצור והסבה על אדמת לבנון במספר אזורים.

בנוסף לתוואי הפרויקט כולו, צה"ל חושף היום גם את אנשי המפתח מאחורי הפרויקט הזה – שמותיהם ותפקידם של הבכירים העומדים בראש הפרויקט הן מאיראן והן אלה מארגון הטרור חיזבאללה.

הראשון מבין אנשי המפתח בפרויקט הוא סרתיפ' (מקביל לתת-אלוף) מחמד חסין-זאדה חיג'אזי – מפקד גיס לבנון בכוח קודס ומוביל פרויקט הדיוק. חיג'אזי הוא קצין בכיר במשמרות המהפכה אשר פועל באופן ישיר תחת מפקד כוח קודס, קאסם סלימאני. במסגרת תפקידו, מפקד על כוחות איראניים המוצבים בדרך קבע בלבנון.

לצד חיג'אזי, מעורבים בפרויקט שני קצינים בכירים נוספים במשמרות המהפכה: סרתיפ' דום (מקביל לאלוף-משנה) מג'יד נואב – האחראי הטכנולוגי בפרויקט הדיוק של חיזבאללה אשר פועל תחת הנחיות כוח קודס בפיקודו של קאסם סלימאני.

נואב נחשב למהנדס מומחה בתחום טילי קרקע-קרקע ומופקד על ההיבטים הטכנולוגיים בפרויקט. הוא מבקר ומפקח באופן פעיל על האתרים בלבנון.

עוד גורם משמעותי המעורב בפרויקט הוא סרתי'פ (מקביל לתת-אלוף) עלי אצ'ער נורוזי – ראש אגף הלוגיסטיקה במשמרות המהפכה, שאחראי על העברת הציוד והרכיבים הלוגיסטיים מאיראן לסוריה ומשם לאתר פרויקט הדיוק בלבנון.

פואד שכר – מבכירי מפקדי חיזבאללה ומפקד פרויקט הדיוק מטעמם. יועץ בכיר למזכ"ל ארגון הטרור חיזבאללה, חסן נסראללה וחבר בגוף הבכיר של הארגון – מועצת הג'יהאד.

שכר פעיל בארגון מזה 30 שנה ולקח חלק בתכנון וביצוע התקיפה כנגד כוחות המארינס בביירות ב-23 באוקטובר 1983 שגרמה להרג של 241 חיילי צבא ארה"ב. הוא נכלל ברשימת המבוקשים של מחלקת המדינה האמריקנית שמציעה 5 מיליון דולר למוסר המידע שיסייע להעמדתו לדין.

הפרויקט הממודר והמסווג ביותר, הוסתר גם מפני בכירי חיזבאללה ואיראן, ומתבצע מתחת לאפה של ממשלת לבנון תוך שימוש בכספים ומשאבים של אזרחי לבנון ואיראן. חשיפת חומרים אלו מסירה את המסכה מעל מהלכי הפרויקט והבכירים המעורבים בה.

Back to top button