מבזקיםמומלצים

איך מונעים את האסון הבא

ב 2019 טיפלו מתנדבי זק״א ב-30 מקרי מוות מיותרים כתוצאה מטביעה.

מאת: משה מינס – צולל ב'יחידת הצוללים' של זק"א

המקרה הקשה האחרון, אירע בחוף הדולפינריום בתל אביב, שם טיפלו מתנדבי 'יחידת הצוללים' של זק"א באבא לשני ילדים קטנים שנשארו יתומים, בן חודש ובן שנה וחצי. אבא שלהם יהושע בן פז ז״ל נכנס למים בחוף בשעה 10 בלילה כשבחוץ לא היה מציל, הוא נכנס עם גיסו רק להשתכשך במים ושהו במים עד גובה המותניים, כשלפתע נסחפו שניהם בתוך הגלים, יהושע החל לצעוק: שמעון ״אני נסחף, אני טובע". אבל שמעון לא הצליח לסייע לו ויצא מהמים להזעיק עזרה, כוחות הצלה רבים הגיעו למקום, 'יחידת צוללים' של זק״א, משטרה, 'יחידת להבה' של כיבוי אש. כל הכוחות עבדו במשך כ-12 שעות בחיפושים עד שמצאו את יהושע כשהוא כבר לא בחיים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מקרה מוות מיותר וקשה. עוד אחד מהאירועים המותירים עשרות יתומים ומשפחות שכולות המאבדות את יקיריהם.

משה מינס צולל ב'יחידת הצוללים' של זק״א, סיכם בכמה משפטים את כללי הזהירות וההסברים החשובים באיך להתנהג עם הטבע שיכול להתאכזר אלינו בין רגע. ולדעת איך כן ליהנות ממנו, הכל כדי שתוכלו להציל את חייכם ולמנוע את האסון הבא.

כלל ראשון: לא נכנסים למים בלי מציל לא משנה אם עד המותניים או בשפת הים, פשוט לא נכנסים כלל.

אנשים טובעים ומתים בים – בגלל זֶרֶם סַחַף (זרם נסוג – Rip current). ב'יחידת הצוללים' של זק"א עברנו אימון מיוחד עם רשויות ההצלה, בו ראינו כיצד הים עובד (עלינו) ואף עברנו סימולציה רטובה של טביעה(!).

כשגלים מגיעים לחוף הם מביאים איתם הרבה מים. המים האלה חוזרים חזרה לעומק הים דרך שביל מים שחוזר פנימה ונקרא – זרם נסוג. הזרם הזה קיים בכל חוף עם גלים!

כאשר אדם מגיע לחוף בו אין מציל שיודע לאבחן ולראות את הקורה במים, הוא רואה אזור שנראה רגוע ושקט יותר משאר הים. פחות גלים, צבע קצת יותר כהה. אך שם בדיוק נמצא הזרם הנסוג.

כשנכנס למים, בשניות הראשונות, לא יבחין שהוא נסחף. אך כמו שאנחנו חווינו בעצמנו, תוך 5 שניות הוא יגיע למרחק 10 מטר מהחוף. וכשהוא יתחיל לשחות בחזרה, הוא יגלה כי זה בלתי אפשרי, גם לשחיינים מנוסים וחזקים אין כל סיכוי לשחות נגד זרם של 2.5 מטר לשנייה – אז נלחמנו ונלחמנו ורק נסחפנו פנימה.

בשלב הזה, שהאדם נאבק, נלחם ומפסיד מול כוח גדול ממנו,הוא נכנס לפאניקה, המייצרת מצוקה נשימתית ורצון לאוויר, מה שגורם לבליעת מים ותשישות הגורמים לאיבוד הכרה ושקיעה לקרקעית הים – ומוות. אגב, ישנם מקרים בהם זרמים חזקים מאוד יכולים להוות סכנה אף לאדם העומד במים בעומק שמגיע עד המותניים בלבד!

אז מה עושים?

0 – לא נכנסים בלי מציל!

1 – לנסות לשמור על קור רוח ולהימנע מתגובות של פאניקה. מתים מזה.

2 – לנשום נשימה ארוכה ולכלוא את האויר ככל שניתן על מנת לשפר את כושר הציפה ולצוף יחד עם הסחף.

בניגוד למיתוס, שמחשיב את הזרם הנסוג כמערבולות, בים תיכון הים לא סוחב פנימה (אל מתחת המים). אלא לוקח אותנו פנימה אל "הרחק מהחוף". כל עוד צפים בצורה רגועה, הכל בסדר גם כשהגלים מכסים אותנו לכמה שניות. הזרם לוקח אותנו קצת רחוק אבל לא עמוק, המטרה שלנו היא לזהות את סוף המסלול של הזרם הנסוג, ומשם לצאת ימינה או שמאלה כ-10 מטר ובשחיה רגועה אל מחץ לנתיב הסחף לכיוון החוף.

זכרו !!! כל עוד הסחף חזק מאוד וקשה להיחלץ ממנו בשחייה, עלינו להישאר אתו עד שהוא ייחלש, זה יסתיים אחרי 300 / 400 מטר. שם אנחנו צריכים להתרחק לכיוון ימין או שמאל מהזרם לשחות בצורה רגועה בחזרה אל החוף.

הזרם הנסוג מהווה את הגורם ל-80% מהטביעות בים.

שורה תחתונה.

אל תיכנסו למים במקום לא מוכרז, גם בים הצדיעו לדגל שתקעו המצילים (מעכשיו גם תוכלו לראות שהדגל מוצב דווקא במקום שנראה ללא קצף משברי הגלים) והישמעו להוראותיהם, הם יודעים על מה הם מדברים. את הדגלונים המעצבנים האלו הם שמו בדיוק בשביל שלא תיסחפו פנימה. ושתדעו שאם לא תשמעו להם, אני והיחידה נגיע וזה כבר פחות כדאי.

שתפו את כללי הבטיחות האלו וביחד נמנע את האסון הבא.

Back to top button