מבזקיםצבא וביטחון

קבלו הצצה: תרגיל בינלאומי, הגדול ביותר שהובילה זרוע הים אי פעם

שבוע שעבר הסתיים תרגיל בינלאומי "נחשולים אדירים" – Mighty Waves, הגדול ביותר שהובילה זרוע הים אי פעם אשר תורגל על ידי 10 ציים נוספים מרחבי העולם. ארה"ב, צרפת ויוון, לקחו חלק פעיל בתרגיל באמצעות כלי שיט וקפריסין, צ׳ילה, איטליה, גרמניה, קנדה, בריטניה ונאט״ו שלחו נציגי מטה לתרגיל.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

התרחיש: רעש אדמה חזק שעצמתו 7.5 אשר פקד את אזור האגן המזרחי של הים התיכון. בעקבות עוצמת הרעידה אלפי אנשים נהרגו, עשרות בתים ניזוקו ובשל כך 150 אלף אזרחים נותרו עקורים מבתיהם.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

מפקד בסיס חיפה, תת-אלוף גיל אגינסקי הסביר, "לקחנו את רעידת האדמה בהאיטי שהתרחשה ב-2010 כמקרה בוחן. רעידת האדמה הייתה בעוצמה של כ-7 דרגות. 230,000 בני אדם נהרגו, 3 מיליון בני אדם נפגעו והושפעו, 250 בניינים קרסו ונגרם נזק כבד לתשתיות המדינה – מדובר באירוע קטסטרופלי".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

תא"ל אגינסקי הוסיף כי "הפעולה הראשונה של חיל הים הייתה לצאת ולבצע חילוץ והצלה ימיים. במקביל, מתחילים לבצע הערכת נזקים בתשתיות של חיל הים ותשתיות ימיות בכלל. בשלב זה, מטרתנו לעשות סקר נמלים על מנת לבחור נמל מועדף דרכו תיכנס התמיכה לארץ ובו בזמן כמובן גם מטוסים מתחילים לנחות".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

לראשונה, הוקם בתרגיל תא התיאום הימי – NCC אשר ריכז את כל נושא התיאום הימי והיבשתי עם הציים הזרים הפועלים במים ריבוניים ישראליים. תא התיאום נוהל על ידי זרוע הים ונכחו בו נציגים מכלל הגופים והמדינות שהשתתפו בתרגיל.

כחלק מהתרגיל בוצעו תרגולי רפואה משותפים בין הציים, תרגילי חילוץ על מימיים ותת מימיים, מטווחים ומסדרים ימיים.

"הקמנו שער ימי שנועד לאפשר למדינות זרות לסייע לישראל בתרחישי חירום, בפעם הראשונה התקיים תרגול בינלאומי של תפעול שער ימי בנמל חיפה" מספר תא"ל אגינסקי.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

בנוגע לפעילות תא התיאום הימי שפעל ברציפות לאורך כל התרגיל אמר מפקד בסיס חיפה כי "בתרגיל תיאמנו בין חיל הים, אמ"ץ, אט"ל, חיל האוויר, משטרת ישראל, מד"א, נמל חיפה וכמו כן בין 11 הציים. המטרה המרכזית של התרגיל הייתה לקדם שיתוף פעולה ותיאום עם מספר ציים בכל מה שקשור בהצלה וסיוע הומניטרי בארצנו. בנוסף, מתוך הבנה שתרחיש של רעידת אדמה הוא סביר במדינת ישראל, שכן על פי הסטטיסטיקה פעם ב-100 שנים ישנה רעידת אדמה בסדר גודל כזה, ראו לנכון שיש צורך בלהגיע מוכנים לאירוע כזה."

עוד אומר תא"ל אגינסקי כי "יש הרבה מה ללמוד מציים זרים ומאירועים שהתרחשו בעולם ועל פי ניתוח וקריאה של התחקירים אנחנו מבינים שכשפועלים בקואליציה, השלם גדול יותר מסכום חלקיו. לאחר תחקור ראשוני לתרגיל המשמעותי הופקו לקחים לקראת התרגיל הבא".

 

מפקד זרוע הים אלוף אלי שרביט סיכם את התרגיל בהתרגשות ואמר כי "בשבוע האחרון זרוע הים הובילה תרגיל רחב היקף ובו באה לידי ביטוי אופרציה ימית משמעותית. אנו רואים בתרגול מסוג זה חשיבות עליונה למען חיזוק הקשר של זרוע הים עם הציים הזרים איתם היא עתידה לשתף פעולה באירועים שונים ומגוונים".

Back to top button