חדשות הארץמבזקיםמזג האוויר

נערכים למזג אוויר קיצוני – חם עם טמפרטורות גבוהות במיוחד

לאור הטמפרטורות הגבוהות הצפויות ברחבי הארץ מחר, מד"א מפרסם הנחיות לציבור על מנת לצמצם פגיעות אפשריות * במגן דוד אדום מזכירים לנהגים שלא משאירים ילדים ותינוקות ברכב אף לא לרגע, גם אם המזגן ברכב דולק * במקרה אובך מומלץ להישאר בבית במזגן, ובכל מקרה יש לנקוט אמצעי זהירות ולגלות ערנות מרבית

מחר (רביעי), צפוי לפקוד את ישראל מזג אוויר חם עם טמפרטורות גבוהות במיוחד. בימי שרב וחום כבד מורגשת עליה בפניות לקו החירום 101 של מגן דוד אדום, מאנשים שמתלוננים על חולשה ותשישות, התעלפויות, התייבשויות ומכות חום, ובמד"א ערוכים לתת מענה לכל מקרה.

החום הכבד שישרור מחר בכל חלקי הארץ עלול לסכן חיי אדם, בדגש על תינוקות, ילדים, קשישים ומוגבלים. מתחילת הקיץ נשכחו 4 ילדים ברכבים נעולים שבדרך נס חולצו ללא פגע. עשרות ילדים ופעוטות מתו בעשור האחרון, לאחר שנשכחו ברכבים נעולים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות מד"א

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "אני פונה לציבור להישמע להמלצות מגן דוד אדום, ולעשות כל שביכולתו על מנת להימנע מפגיעות החום הכבד. יש לשים לב בעיקר לאוכלוסיות הפגיעות, בהן קשישים, תינוקות, ילדים ומוגבלים, ולוודא שהם מוגנים מהחום ושותים את הכמות הנדרשת על מנת שלא להתייבש. אני קורא לכל מי שמסיע ילדים בכל השנה בכלל, ובימי הקיץ החמים בפרט, לעשות כל דבר שרק ניתן על מנת לוודא שלא נשארו חלילה ילדים ותינוקות ברכב. בנוסף, אני מבקש מכל אחד ואחת להסתכל על רכבים חונים, כי מבט אחד יכול להציל חיים".

צילום: דוברות מד"א
צילום: דוברות מד"א

על מנת לצמצם למינימום את הפגיעות בנפש מפאת החום הכבד, מפרסם מד"א את ההנחיות לציבור, לשמירה על חיי אדם:

• הרבו בשתיית נוזלים: יש לשתות כמויות מספיקות של מים אף מעבר לתחושת הצימאון. מומלץ לשתות בין 8 ל-10 כוסות מים ביום. שתייה קרה עדיפה על פני שתייה חמה. עדיף לשתות מים ולא שתייה ממותקת.

• יצאתם מהבית? יש להקפיד על מנוחה במקום מוצל וקריר. יש לוודא הגנה מפני השמש, בעיקר בקרב תינוקות וילדים – באמצעות כובע רחב שוליים, משקפי שמש, קרם הגנה ולבוש מתאים.

• תינוקות ברכב: יש לעשות כל מה שניתן על מנת לוודא שלא נשארו ילדים ותינוקות ברכב סגור. הטמפרטורה ברכב סגור מזנקת בתוך דקות בודדות ועלולה לגרום למכת חום ואף למוות. אין להשאיר תינוקות וילדים ללא השגחה ברכב, ולו לרגע – גם אם משאירים ברכב חלונות פתוחים ומזגן פועל!!

צילום: דוברות מד"א

• פעילות ספורטיבית: יש להימנע לחלוטין מהתעמלות בחוץ במהלך שעות החום הכבד. אם מבצעים פעילות ספורטיבית בשעות הערב, כאשר יש הקלה בעומס החום, יש להקפיד על שתייה מרובה ועל הפחתת מאמץ.

• יוצאים לים? יש להקפיד על מריחת הגוף בקרמים בעלי מקדמי הגנה גבוהים, להימנע מחשיפה ארוכה לשמש ומשהייה בחופים בשעות החום הכבד. עדיף לרחוץ בים בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות אחה"צ, אז הטמפרטורות נוחות יותר. בנוסף, יש לרחוץ רק בחופים מוכרזים, בשעות הפעילות שבהן יש מציל.

• עובדים המצויים תחת השמש וחשופים לעומס חום כבד: יש להקפיד על לבוש בהיר, דק ומאוורר המאפשר לנדף את חום הגוף. יש להקפיד על הפסקות ארוכות יותר מהרגיל בצל או במקום ממוזג, ולהרבות בשתייה.

• במקרה אובך, בשל זיהום האוויר החריג שנחשב מסוכן לבריאות, ממליץ מד"א לקשישים, נשים בהריון, חולי לב, חולים במחלות ריאה (אסטמה, COPD או בעיות בכלי הנשימה) לשהות בבתים ממוזגים, עם חלונות מוגפים.

• אם מופיעים סימני התייבשות – דוגמת כאבי ראש, סחרחורות או חולשה, יש להפסיק מידית כל פעילות גופנית, לשהות במקום מוצל וקריר, ולהרבות בשתייה מעבר לתחושת הצימאון.

צילום: דוברות מד"א

אם מופיעים סימני פגיעת חום – דוגמת התעלפות, טשטוש בראיה, בלבול ועלייה בחום הגוף, יש להזעיק את מד"א באמצעות חיוג למוקד החירום בטלפון 101 או באמצעות יישומון "מד"א שלי", ולהישמע להנחיות החובשים והפראמדיקים במוקד, עד להגעת הצוותים.

• חשוב לתת תשומת לב מיוחדת לתינוקות, ילדים, קשישים ומוגבלים. הורים לתינוקות ופעוטות צריכים לשים לב להתנהגותם, ולוודא שהם לא מראים כל סימן להתייבשות או מכת חום. בנוסף, יש לוודא הימצאות שתייה בסמוך אליהם, ושהילדים נמצאים כל העת במקום מוצל. במד"א קוראים לאנשים שלהם קרובים קשישים או מוגבלים, לשמור איתם על קשר בתדירות גבוהה מהרגיל, על מנת לוודא שבקרבתם שתייה קרה וכי הם מצויים במקום מוצל וקריר, ואינם מראים כל סימן להתייבשות או פגיעת מכת חום.

אזהרה והצהרה
בשום אופן אין בהנחיות המפורטות אלו להקנות סמכויות טיפול או אבחון מעבר לידיעותיך בהגשת עזרה ראשונה. הנחיות אלו אינן באות להחליף טיפול רפואי מקצועי. בכל מקרה חירום רפואי יש להתקשר למד"א בטלפון 101 או דרך יישומון "מד"א שלי", ולהישמע להנחיות החובשים והפראמדיקים במוקד מד"א.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח