חדשות הארץמבזקים

תכשיט זהב נמצא בחפירה על הר ציון סביב חומות ירושלים העתיקה

ארכיאולוגים העובדים מטעם אוניברסיטת צפון קרולינה שבשרלוט זיהו לראשונה, לאורך החומה הדרומית של העיר העתיקה בגן הלאומי סביב חומות ירושלים העתיקה את שרידי הלחימה הצלבנית מהמצור שהוביל לנפילת ירושלים לפני 920 שנה בדיוק.

המצור הצלבני שהסתיים ב 15 ביולי 1099 נמשך חמישה שבועות והסתיים בכיבוש העיר על ידי הכוחות הנוצרים וטבח של תושביה שנמשך כשבוע נוסף. אף כי מרבית הכוחות הצלבניים התרכזו בחזית הצפונית של העיר אחד הכוחות שהובל על ידי רימונד מסיינט ג'יל ואנשיו בני פרובנס (שבדרום צרפת) ניסה לפרוץ לעיר מכיוון הר ציון.

הכרוניקאים מספרים לנו שאנשיו של ריימונד נתקלו בבעיה כאשר ניסו לקרב את מגדל המצור שהיה בידיהם לחומת העיר. זאת מכיוון שבין העיר לכוחות הצרים עמד מכשול שכלל תעלת חפיר. ריימונד שילם לאנשיו בזהב על מנת שימלאו בחסות הלילה את החפיר ויובילו את מגדל המצור לחומה. מאמציהם לסתום את החפיר צלחו יום לפני שחבריהם פרצו לעיר מצפון, אך למרבה האירוניה, רק בכדי שהמוסלמים מגני העיר יעלו את מגדל המצור באש. החפירות המנוהלות על ידי פרופסור שמעון גיבסון וג'יימס תיבור מאוניברסיטת צפון קרולינה שבשרלוט ובשיתוף עם ד"ר רפי לואיס מהמכללה האקדמית אשקלון.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

החפיר שהיה מוכר עד כה רק מתיאורי הכרוניקאים נמצא לראשונה ובו עדויות ללחימה. החפיר היה ברוחב של קרוב לשבעה עשר מטרים ובעומק של כארבעה. מעט

מדרום לחפיר נחפר מבנה נטוש מאותה התקופה שעל רצפתו נמצא תכשיט עשוי זהב, פנינים ואבנים טובות. על אותה הרצפה נמצאו שני צלבים ומספר ראשי חצים. "זוהי תרומה משמעותית לידיעתנו על התקופה הצלבנית" אומר ד"ר רפי לואיס, מומחה לארכיאולוגיה צלבנית וארכיאולוגיה של שדות קרב, "זאת מכיוון שמצאנו את החפיר שמוזכר במקורות וביכולתנו למעשה לשחזר את קו חזית הלחימה".

הממצאים החשובים בכללם התכשיט נמצאו על ידי הארכיאולוגים ג'ונתן הצינגס ומלני סמט שחשפו אותו בזהירות משכבות האדמה בהם נח. פרופסור שמעון גיבסון ממנהלי החפירה אומר "שיתכן והתכשיט הינו מצרי במקורו" ובנוסף "כי יכול להיות ששימש כעגיל מורכב ששימש גם לסגירה של רעלה סביב פניה של אישה". בנוסף לממצאים מרגשים אלה חשפו החופרים השנה את שרידיהם של מבנים מימי הבית הראשון וכן מהבית השני ואת המשכו של רחוב הקרדו מקסימוס הביזנטי של העיר.

צילום: ורג'יניה וינטרס
צילום: ורג'יניה וינטרס
Back to top button