חדשות הארץמבזקים

משרד החינוך משקיע תקציב גדול יותר בתלמידים בפריפריה

משרד החינוך מפרסם היום (ראשון) את נתוני השקיפות התקציבית לשנת הלימודים תשע"ח (2018). מהנתונים עולה, כי התקצוב הממוצע לתלמיד בפריפריה ביסודי ובחטיבת הביניים גבוה כמעט פי שניים מתלמיד המתגורר ביישובים שבעשירוני טיפוח נמוכים, כמו: רמת השרון, הוד השרון גבעתיים או הרצליה. מציאות זו הינה נגזרת של מדיניות ברורה שמוביל המשרד בשנים האחרונות של הקצאה גבוהה יותר לתלמיד מרקע כלכלי נמוך ביחס לתלמיד מרקע כלכלי גבוה. לאור זאת, במסגרת מודל התקצוב הדיפרנציאלי שהנהיג המשרד, הוחלט כי על כל שעת טיפוח שיקבל תלמיד מעשירון גבוה, תלמיד מעשירון נמוך יקבל 6 שעות. בשנת תשע"ח המשרד הגיע לרמת יישום של 78% מהתכנית לתקצוב הדיפרנציאלי.

התעדוף משתקף גם בעלות ממוצעת לתלמיד ברמה מחוזית. מהנתונים ניתן לראות כי המחוזות המובילים בתקצוב בתי ספר יסודי רשמי בחינוך רגיל הם צפון עם תקצוב ממוצע לתלמיד 17,758 ₪ , דרום 16,469 ₪ לעומת מחוז מרכז עם תקצוב ממוצע לתלמיד העומד על 15,035 ₪ ומחוז תל אביב על 14,769 ₪.

בחטיבות הביניים, המחוזות המובילים בתקצוב הם צפון עם תקצוב ממוצע לתלמיד 22,000 ₪ , דרום 21,372 ₪ לעומת תל אביב עם תקצוב ממוצע לתלמיד העומד על 19,369 ₪ ומחוז מרכז על 18,877 ₪.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במשרד מציינים כי הודות לשינוי סדרי העדיפויות התקציביים, נרשם צמצום של הפערים בזכאות לבגרות, בשיעור הניגשים ל- 5 יחידות מתמטיקה ו- 5 יחידות אנגלית. התוצאות אינן מספקות וכי בכוונת המשרד להמשיך ולחתור להמשך צמצום הפער.

שר החינוך, הרב רפי פרץ: "צמצום הפערים ומתן הזדמנות שווה לתלמידים מרקע כלכלי נמוך הם אחד מיעדי הדגל שבכוונתי להוביל ולהתמקד בהם. לכל תלמידה ותלמיד יש את הזכות לקבל את המשאבים הנדרשים כדי שתהיה להם נקודת פתיחה ראויה לחיים. אני רוצה לראות בחברה הישראלית יותר תלמידות ותלמידים המגיעים מהפריפריה שמשתלבים בעולם המדע ובשדרות הניהול. הם יתרמו רבות בקידומה של החברה ובכלל בקידומה של מדינת ישראל".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "צמצום הפערים מהווה אחד מאבני הדרך המרכזיות שאנו מובילים במשרד בשנים האחרונות. נתוני 2018 משקפים את קו המדיניות הברורה שלנו, יותר תקצוב לתלמידים מהפריפריה, לשם שורה של מתן מענים לימודיים ורגשיים. לצד זה, המשרד מוביל מדיניות של תקצוב דיפרנציאלי בתכניות לאומיות בדגש על הפריפריה. אנו שאופים שהתשתית הענפה הזו תגדיל בעתיד את מספר האקדמאיים, החוקרים, המדענים, אנשי הרוח והחברה של תלמידי הפריפריה".

יסודי:

הגורמים המשפיעים על עלות לתלמיד כוללים: כיתות חנ"מ בבית ספר, חצאי כיתות, שעות עולים, שעות תפילה, רפורמת אופק חדש, סוג מוסד וחמישון טיפוח.

1. עלות לתלמיד ממוצעת לפי מוסד:

חטיבת ביניים:

הגורמים המשפיעים על עלות לתלמיד כוללים: כיתות חנ"מ בבית ספר, חצאי כיתות, שעות עולים, שעות תפילה, רפורמת אופק חדש, סוג מוסד וחמישון טיפוח.

1. עלות לתמיד ממוצעת לפי רשות:

חטיבה עליונה:

תקצוב החטיבה העליונה מבוסס על תקן השעות הקבוע בהתאם לדרגות הכיתה, מסלולי הלימודים, סוגי הכיתה, מגמות הלימודים, תקציב המוחזקות, הרכב הכיתה וההגשה לבחינת בגרות. עלות השעות נגזרת מחישובי הפרופיל של בית הספר, בהתאם למצבת המורים המדווחת על ידי בית הספר.

1. עלות לתמיד ממוצעת לפי רשות:

Back to top button