מבזקיםמשפטי/פלילי

התיק במח"ש נסגר, המתלוננת לא ידעה ונמנעה ממנה זכות הערעור

קצינת משטרה התלוננה נגד מפקדה, התיק נסגר במח"ש – אולם הודעת הסגירה לא הגיעה אליה ובכך נמנעה ממנה זכות הערר על ההחלטה

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, כב' הש' (בדימוס) דוד רוזן, מצא תלונה מוצדקת שהוגשה כנגד המחלקה לחקירות שוטרים. הנציב מתח ביקורת על מח"ש וקבע כי המחלקה פעלה באופן שמנע ממתלוננת להגיש ערר על החלטת סגירת תיק בו הייתה מעורבת.

הרקע לביקורת הוא תלונה שהגישה המתלוננת, קצינת משטרה בדרגת רפ"ק כנגד מפקדה, קצין בדרגת סנ"צ, לפיה האחרון ניצל את מעמדו ותפקידו לכאורה, והורה לפקודתו לכתוב עבורו עבודת סיכום לקורס פו"מ על חשבון ימי עבודתה. כמו כן, הוא הורה לה לכתוב עבורו עבודת סמינר עבור קורס במסגרת לימודיו לתואר שני במשפטים באוניברסיטה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מח"ש פתחה בחקירה וביום 28.8.17 נתקבלה ההחלטה לסגור את התיק בעילת "היעדר התאמה לדין פלילי". בצד זאת, הוחלט במח"ש על העברת התיק להמשך טיפול במחלקת המשמעת של משטרת ישראל.

בהמשך הגיש הקצין הבכיר ערר על מנת להביא לשינוי עילת סגירת התיק נגדו. עררו נתקבל והתיק נסגר על ידי מח"ש בעילה של "העדר אשמה". על רקע החלטה זו של מח"ש, החליט הגורם המוסמך במחלקת המשמעת, להורות על סגירת התיק המשמעתי נגד הקצין הבכיר בעילה של היעדר אשמה במישור המשמעתי.

בתלונתה לנציבות טענה הקצינה כי היא לא קיבלה הודעה בכתב אודות סגירת התיק כנגד הקצין הבכיר, וכן לא קיבלה הודעה על ההחלטה לשנות את עילת הסגירה נגדו. מבדיקה מול מח"ש התברר כי מח"ש שלחה את ההודעה בדואר רגיל לכתובת שאינה עדכנית. כך למעשה לא קיבלה המתלוננת את ההחלטה בכתב.

אילוסטרציה. צילום: דוברות המשטרה

מח"ש בתגובתה לנציבות עוד טענה כי לא מוטלת עליה חובה על פי חוק לשלוח הודעת סגירה של תיק חקירה בדואר רשום, וכן שלא קיימת חובה חוקית להודיע למתלונן על בקשה לשינוי עילת סגירה.

אלא שמבדיקת הנציבות עלה כי הדברים אינם נכונים וכי על פי החוק, מח"ש היתה מחוייבת לשלוח הודעת סגירה בדואר רשום. אילו היה המכתב נשלח בדואר רשום, היתה מח"ש יכולה לגלות כי כתוב המגורים שיש בידה הינה שגויה ולברר את כתובת המגורים הנכונה. בכך שהמכתב לא הגיע ליעדו, נמנעה מהקצינה המתלוננת הזכות להגיש ערר על החלטת מח"ש.

בסוף דבריו מבקש הנציב לתקן את הנחיית פרקליט המדינה, כך שיהיה כתוב במפורש שיש לשלוח מכתבי סגירת תיקים בדואר רשום (לפי לשון החוק). כמו כן, הוא מציע לתקן את הנחיית היועמ"ש לממשלה לגבי יידוע מתלוננים על שינוי עילות סגירה.

Back to top button