חדשות הארץמבזקים

סמוטריץ': "פסקת ההתגברות תהיה בליבת המשא ומתן הקואליציוני"

שר התחבורה הנכנס, בצלאל סמוטריץ' פתח היום (חמישי) את המושב המשפטי בכנס מחקרי יהודה ושומרון באוניברסיטת אריאל. המושב הופק ע"י מכון המחקר "מרכז אדם ואדמה" מבית תנועת רגבים.

סמוטריץ' דיבר בהרחבה על הצורך באיזון שלוש הרשויות, והצהיר כי הנושא יהיה בליבו של קמפיין הבחירות, וכך גם של המשא ומתן הקואליציוני על הקמת הממשלה הבאה.

"כשמדברים על המתח בין הכנסת לממשלה לבין מערכת המשפט כסכנה לדמוקרטיה, זו טעות יסודית. מערכת היחסים שבנויה על הפרדת בין שלוש הרשויות, היא אתגר גדול בכל מדינה דמוקרטית. כל מדינה עם הניואנסים שלה, מתמודדת עם המתח הזה, וכנקודת מוצא המתח הזה טוב ובריא".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"כשרוצים לעשות דה לגיטימציה לביזור הכח בין הרשויות, תהיה השחתה באותה זווית של אותה מערכת. כל הרעיון הוא שהמערכות מאתגרות זו את זו, ולכן גם מאזנות אחת את השניה".

לדבריו, "כשיש מערכת אחת שיש לה לגיטימציה ציבורית ואינטלקטואלית לאתגר את המערכות האחרות, והמערכות האחרות סובלות מדה לגיטימציה – זו חולשה של המערכת הדמוקרטית. המחשבה שהמשפטנים הם אנשים ללא תפיסות עולם, שמתייחסים רק באופן מכני למערכות השונות, כשמייחסים לאנשים תכונות מלאכיות – זו בעיה".

"אני רוצה דיאלוג ואני רוצה אפילו מתח, אבל אני רוצה אותו שוויוני ובעיקר מבוסס על הנחות יסוד אמיתיות ועל הכרה במציאות ובטבע האדם והעולם".

"אין לי ביקורת אישית על המשפטנים", הוסיף סמוטריץ'. "הם פועלים מתוך תפיסות עולמם, ורואים את זה כ"עשיה לשם שמים" מנקודת מבטם. העובדה שכח אדם וכל גוף מנסה לספח לעצמו יותר סמכויות ויותר כח, גם על חשבון גורמים אחרים, היא חוק טבע. כל אחד חושב שהוא יודע מה טוב לחברה ומבקש את הכח והיכולת לקדם את הטוב הסובייקטיבי הזה. צריך להכיר בזה ולהבין כך את השורש של המתח בין הרשויות".

"אחד הכשלים המרכזיים בתפיסה המשפטית השלטת הוא ש"משפט" = מתמטיקה. דוקטורינת "הכל שפיט" אומרת שנכון לדון בכל נושא באמצעות אזמל המנתחים המשפטי, וזה יצר נזק אדיר הן למציאות והן למערכת המשפט. מדוע? מערכת המשפט מעצם טבעה היא חדה וברורה ופועלת בצבעים של שחור ולבן. מותר או אסור, חוקי או לא חוקי, אשם או זכאי. אבל כל ילד יודע, שהמציאות קצת יותר צבעונית ומורכבת ודורשת גמישות".

"המציאות מחייבת גמישויות. אנחנו בני אדם, ולא כל דבר יכול להיכנס לקריטריונים. ברור שאי אפשר בלעדיהם – אני לא רוצה לחזור לימי מפא"י שבה הכל קורה בזכות ההשתייכות המפלגתית – אבל יש קו אמצע בין שני הקטבים הללו".

סמוטריץ' התייחס בהרחבה ל'הפיכה השיפוטית' של אהרן ברק. "תפיסת "הכל שפיט" גם הרגה את המשפט, כי כשאתה צריך להיפגש בנקודת אמצע בין הקשיחות המשפטית לבין הגמישות הנדרשת בחיים האמיתיים אתה צריך גם בסופו של דבר לכופף את הוודאות המשפטית, והכל נכנס תחת מושגי שסתום פלואידים והגדרות מעורפלות ונטולות עוגן. תלוי על איזה שופט נפלת. במצב כזה, כל הרשות המבצעת לא יודעת לתכנן קדימה, ומבלה כל היום בבית המשפט. מהצד השני, כמובן, הניסיון לאכוף את המציאות לתבניות המשפטיות הקשיחות גורם נזק גדול לחיים עצמם".

"אם תקראו את ספרה של נעמי לויצקי – "העליונים" אני חושש שטיפת האימון האחרונה שהיתה לכם בבית המשפט העליון, תתאדה גם היא" הוסיף סמוטריץ'. "היא לא אשת ימין, אבל חושפת את התמונה המורכבת שיש בבית המשפט העליון, עם הלחצים והדחפים – אלו שמוכיחים היטב שמדובר בבני אדם כמו כולנו".

"ברגע שמרחיבים את מושג המשפט על כל המציאות, מערבים פה אג'נדה. זו לא מילה פסולה, אבל בדמוקרטיה העם קובע את האג'נדה שהוא רוצה לחיות על פיה באמצעות נבחריו.

תכליתם של התיקונים שאנחנו רוצים להוביל, ויש מכלול שלם של תיקונים שפסקת ההתגברות היא רק אחד מהם, ולא בהכרח החשוב ביותר, היא להבריא את הדמוקרטיה ולהביא לאיזון נכון ובריא בין שלוש הרשויות במדינת ישראל. יש גם אתגרים שצריך לטפל בהם כדי להביא לאיזון נכון יותר בין הרשות המחוקקת לרשות המבצעת, אבל במצב הנוכחי, כרגע שתיהן כפיפות לרשות השופטת – וזה מצב שלא יכול להשאר על כנו".

סמוטריץ' חתם את דבריו באמירה פוליטית: "הנושא הזה היה בלב ליבו של הקמפיין הקודם, ויהיה גם בקמפיין הנוכחי. לא רק כקמפיין אלא כהתחייבות לתכנית עבודה שנקדם בעזרת השם בממשלת הימין הבאה שתקום כאן אחרי הבחירות. תפקידנו לעשות הכל כדי להקים ממשלת ימין, בלי ליברמן שבחוסר אחריות טירפד את הקמת ממשלת הימין בשבועות האחרונים, שתקדם בהסכמה את אותו סל של תיקונים נדרש. אנחנו נתעקש על זה בכל הכח, ובע"ה גם נהיה לשון המאזניים שתוודא שהתיקונים האלו יוצאים לפועל".

צילום: תנועת רגבים
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח