חדשות הארץמבזקים

ייאסר שימוש במוצרי פלסטיק חד פעמיים בחופי הים האדום

כחלק משמירה על משאבי הטבע הנדירים של אילת, ביניהם מפרץ אילת הקסום, ולצד פעולות הסברה, ניקיון ואכיפה לאורך החופים, יוצאת עיריית אילת בקריאה "די לפלסטיק בים האדום".

כפעולה ראשונה בשיתוף פעולה עם מפעילי החופים ובהובלה של היחידה האזורית לאיכות הסביבה בשיתוף עמותת הברים והמסעדות, הודיעה היום (חמישי) עיריית אילת כי תתבצענה פעולות הסברה בעסקים לאורך החופים, למניעת השימוש בקשי פלסטיק. הצעד הבא הינו תיקון לחוק העזר העירוני לאילת (רחצה על שפת הים), במסגרתו ייאסר שימוש במוצרי פלסטיק חד פעמיים בחופי הים, לרבות מכירה בפלסטיק בתחומי החופים. בחג השבועות, במסגרת אירועי הביאנלה לאומנות המתקיימת זו השנה השמינית באילת, תיפתח תערוכה ייחודית של אמנים מאילת ומהארץ הקוראים גם הם, בציור, בצילום ובפיסול "די לפלסטיק בים האדום".

"מוצרי פלסטיק חד פעמיים מתפרקים ביבשה ובים לחלקיקים בגדלים שונים ובכך פוגעים בבעלי חיים ימיים ויבשתיים הטועים לזהות את הפלסטיק כמזון או לחילופין מסתבכים בו ומתים כתוצאה מחנק או מפגיעה פנימית. בנוסף, מוצרי פלסטיק חד פעמיים מהווים מפגע חזותי לאורך החופים, בציפה על פני הים, ובשקיעה על קרקעיתו" מסביר אסף אדמון – מנהל היחידה האזורית לאיכות הסביבה בעיריית אילת. זו הסיבה שבעידודו של ראש העיר מאיר יצחק הלוי, פועלת עיריית אילת לקדם כאמור, תיקון לחוק לפיו ייאסר שימוש בפלסטיק בחופים זאת לצד פעולות ניקיון של העירייה בחופים וצלילות ניקיון בשיתוף תנועות הנוער הייחודיות לאילת "שומרי המפרץ" ו"אילטבע" וצוללים מתנדבים ולצד פעולות הסברה ואכיפה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

התערוכה "די לפלסטיק בים האדום" שתוצג בגלריה העירונית אילת, כוללת יצירות של למעלה מ-40 אמנים מקצועיים מכל רחבי הארץ, בהם קבוצה נבחרת של אמנים מהעיר אילת. האמן הישראלי צביקה ליבנת – צלם תת ימי הלוחם כל חייו לניקיון הים והאמנית הבובנאית האמריקאית מקנזס – התר ניסבט לווינשטיין, יזמו את הפרויקט, במטרה ליצור פלטפורמה חינוכית תרבותית, שתמחיש את הצורך הדחוף בדאגה לניקיונו של הים, מפני פסולת של פלסטיק ובמיוחד השימוש הגואה בשקיות ניילון.

הפרויקט נתמך על ידי השגרירות האמריקאית בישראל, בחסות עיריית אילת, בעידוד ראש העיר מאיר יצחק הלוי, ובשיתוף גורמי איכות הסביבה והתיירות בעיר. אל צביקה ליבנת והתר ניסבט לווינשטיין, חברו האוצר הישראלי הבינלאומי – דורון פולק מ"מוזיאון האמנים הבינלאומי" ואוצרת הגלריה העירונית באילת – האמנית שרית נחשון. קבוצה זו אספה מגוון של יוצרים מכל מדיות האמנות, בהן כלולים הציור, הצילום, הפיסול, הבובות, ההדפס והתחריט וכן עבודות בווידיאו ובמיצג.

"התערוכה "פלסטיק לא בים האדום" מביאה עוצמה ויזואלית מרתקת ומחאתית של אמנים, היוצרים כל אחד בשפתו האישית, מפגן של צורך אמיתי במלחמה על ניקיונו של הים. התערוכה הינה חלק ממאמץ רב ומתמשך לאורך שנים של צביקה ליבנת הפועל באילת אך גם ברחבי העולם לשמור על ניקיון החופים והים ושל התר ניזבט לוינשטיין המשתמשת בבובותיה המעוצבות להעביר רעיונות ומסרים מורכבים בדרך התיאטרון לשמירת מערכת המים העולמית" מסכמים אוצרי התערוכה.

במקביל לפתיחת התערוכה יושק קמפיין עירוני נרחב, שמטרתו להגביר את מודעות התושבים והנופשים הפוקדים את חופי אילת לנזק הרב הנגרם לשוניות האלמוגים, לדגים ולבעלי החיים הימיים כתוצאה מהגעת פלסטיק ומוצריו לים, והוא יופץ על גבי פלטפורמות של מדיות חברתיות, שלטי חוצות, מכוונים וערוצי תקשורת נוספים ברחבי העיר.

הקמפיין הינו פרי שיתוף פעולה בין היחידה הסביבתית של עיריית אילת עם רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, המשרד להגנת הסביבה, עמותת הסביבה וגורמים התנדבותיים הפועלים לשמירה על ניקיון הים: we sea, מועדוני צלילה, ריף הדולפינים, המצפה התת ימי ועוד.

פתיחת התערוכה והשקת הקמפיין העירוני שחלים ביום האוקיינוסים הבינלאומי, מהווים את יריית הפתיחה לתכנית כוללת, שתחל לפעול באילת בחודש אוקטובר 2019, בתמיכה של הנשיונל ג'אוגרפיק העולמי, אשר העביר תמיכה כספית בסך 62,000 $ ואשר מטרתו כאמור למנוע ככל שניתן את הגעת הפלסטיק ומוצריו לים זאת לצד פעולת החקיקה והמשך פעולות ההסברה, הניקיון והאכיפה.

סוסון ים. צילום: נועם קוטלר
Back to top button