חדשות הארץמבזקים

הזכות לשימוע אין מטרתה לאפשר לחשוד "למרוח" את ההליך הפלילי

התנועה לאיכות השלטון במכתב ליועמ"ש: הורה על קיום השימוע של רה"מ לאלתר לאור ניסיונותיו לקדם את חוק החסינות

היום (חמישי) שלחה התנועה לאיכות השלטון מכתב ליועמ"ש בדרישה לתת לראש הממשלה בנימין נתניהו את הזמן המינימלי הקבוע בחוק לשימוע בעקבות ניסיונותיו המוצהרים לקדם את חוק החסינות וכך למנוע את העמדתו לדין. "התנהלותו של רה"מ עד כה, והעובדה כי התמהמה זמן רב בטרם אסף את חומרי החקירה בעניינו ואף התמהמה בקביעת מועד לשימוע, מעידה כי כוונתו בעניין זה היא לנצל את הימשכות ההליכים על מנת לאפשר קידום התיקון לחוק החסינות".

אתמול פורסם כי רה"מ, בנימין נתניהו, תדרך את אנשי מפלגתו בעניין הצורך בקידום התיקון לחוק חסינות חברי הכנסת כך שתימנע את העמדתו לדין בעודו מכהן בתפקידו. בניגוד להצהרות רה"מ עד כה, בהן טען כי אין בכוונתו לקדם חקיקה שתמנע או תעכב את העמדתו לדין, פועל כעת רה"מ באופן אקטיבי על מנת לתקן את החוק כך שתידחה העמדתו לדין במידה ויימצא לנכון כי יש להגיש נגדו כתב אישום לאחר השימוע.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: לע"מ

על פי חוק סדר הדין הפלילי עולה כי לאחר שקיבל החשוד הודעה המיידעת בדבר הכוונה להגיש נגדו כתב אישום, נתונים לו 30 יום בהם רשאי לפנות לרשות התביעה ולנמק מדוע להימנע מהגשת כתב אישום נגדו. גם על פי הנחיית היועמ"ש, מתן זכות שימוע מטרתו לשכנע את התביעה כי אין מקום להגשת כתב אישום. הזכות לשימוע אין מטרתה לאפשר לחשוד "למרוח" את ההליך הפלילי בעניינו כך שיאפשר מספיק זמן על מנת לחוקק חוק פרסונלי שימנע העמדתו לדין.

אין מדובר בתיקון החוק באופן "ערטילאי", על מנת להחזיר את המצב לקדמותו, אלא ניסיון ברור של רה"מ לחוקק חקיקה פרסונלית שנועדה להטיב עמו. מדובר בניסיון בוטה וציני להשתמש במנדט שקיבל מהציבור על מנת לקדם חקיקה פרסונלית, דבר החוטא לתפקיד המחוקק במדינה דמוקרטית, לפעול לקידום חקיקה העולה בקנה אחד עם האינטרס הציבורי ולא עם טובתו האישית.

"משום כך" אמרו בתנועה לאיכות השלטון, "לטעמנו יש להיצמד באופן דווקני להוראות החוק ולהקנות לחשוד 30 ימים להגשת בקשתו להימנע מהגשת כתב אישום. שימוע הינו זכות המוקנית לחשוד המעוניין בכך. התנהלותו של רה"מ עד כה, והתמהמהותו באיסוף חומרי החקירה בעניינו ובקביעת מועד השימוע, מעידים שכוונתו לנצל את הימשכות ההליכים בכדי לאפשר את קידום התיקון לחוק החסינות."

"על כן, אנו דורשים מהיועמ"ש להורות על קיום השימוע לאלתר, מאחר וחלפו יותר מ-30 ימים מאז העברת כתב החשדות לרה"מ. גם במידה וימצא היועמ"ש לנכון לאפשר לרה"מ זמן ללימוד חומרי החקירה לפני השימוע, יש להקנות לו 30 ימים נוספים בלבד מיום איסוף חומרי החקירה."

Back to top button