צרכנות

איך לוודא שכספי הפנסיה שלכם נכנסים בלי תקלות

ההפקדות שלנו לקרן הפנסיה נועדו לאפשר לנו להתקיים בכבוד לאחר הפרישה מעבודה. חשוב לעקוב ולוודא שכל הפקדות המעסיק אכן נרשמות לטובתכם בקרן הפנסיה, כדי שלא תמצאו את עצמכם בעתיד מול שוקת שבורה. כיצד עושים זאת? מדריך לחוסך האחראי

מאת: דסי ניר

אתם עובדים וחוסכים לפנסיה, נראה שאתם במסלול הנכון לבנות לעצמכם רשת ביטחון לגיל הפרישה. מה עוד אפשר לבקש מלבד בריאות טובה ואריכות ימים? דינה, בת 56, הופתעה לגלות שכדאי לבקש גם שכספי הפנסיה שלה ייצברו לזכותה מדי חודש. דינה, מזכירה בבית אבות, חשבה לתומה שהפקדות שנוכו משכרה מדי חודש לטובת חיסכון בקרן פנסיה הופקדו כראוי. מכתב התראה שקיבלה מקרן הפנסיה על הפסקת הפקדות בחודשים האחרונים הוא שהסב את תשומת לבה לבעיה שכלל לא הייתה מודעת לה. למעשה, בכל חודש, כאשר דינה הסתכלה בתלוש השכר שלה, היא ראתה שמצוינת שם הפרשה לקרן הפנסיה ולא הקדישה לזה מחשבה נוספת.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בישראל ישנם כמעט 3.5 מיליון עובדים שכירים אשר עבורם חייב המעסיק להפריש לחיסכון פנסיוני מדי חודש. מעסיקים מחויבים להפקיד לקרן הפנסיה של עובדיהם לפי בחירתם כבר למעלה מעשור, ולשם כך עליהם לוודא שההפקדה נקלטה ונזקפה כראוי לזכות העובד. אם העובד לא בחר קרן פנסיה מיוזמתו, המעסיק יפקיד עבורו את הכסף לקרן פנסיה ברירת מחדל שנבחרה על ידי משרד האוצר או בהתאם להוראות החוק. החל מחודש פברואר 2019 מעסיקים שלהם עשרה עובדים לפחות מחויבים להעביר את ההפקדות של עובדיהם לקרן הפנסיה, בהתאם למבנה דיגיטלי שהוגדר כדי להקל על קרן הפנסיה לשייך את הכסף כנדרש לכל עובד ועובד.  ולמרות זאת – ישנם מעסיקים שעדיין לא מעודכנים די הצורך בהוראות החוק, ולעיתים קורות טעויות בתהליך העברת ההפקדה והמידע הנלווה אליה.

מהן הסיבות שיכולות לגרום לכספי הפנסיה שלנו להגיע למקום הלא נכון?

ישנן כמה סיבות עיקריות שבגלל ההפקדה שלנו לקרן הפנסיה עלולה לא להירשם לזכותנו. ראשית, המעסיק עלול לעכב את ההפקדה החודשית עבורנו לקרן הפנסיה, דבר שעשוי להיחשב כהלנת שכר. אם המעסיק לא העביר כלל את ההפקדה לקרן הפנסיה, על אף שתלוש השכר מעיד שסכום ההפקדה נוכה מהשכר שלנו, זה עלול להיחשב כעבירה פלילית. מלבד המקרים הנדירים של עיכוב בהפקדה מצד המעסיק, לרוב פשוט מדובר בתקלה או בטעות אנוש. בין אם המעסיק טעה במספרים, או אפילו בשם העובד או בשם הקרן, ובין אם בקרן הפנסיה התחוללה טעות כלשהי, על אף שתהליכי העבודה והבקרה הולכים ומשתכללים כל העת, קשה למנוע לחלוטין טעויות. גם אצל דינה המקור לבעיה היה בטעות של המעסיק ברישום הנתונים הנכונים ותו לא.

אז איך אפשר לוודא שהכסף שלנו מופקד לחסכון הפנסיוני כראוי מדי חודש?

החיסכון שלנו לפנסיה הוא חיסכון לטווח ארוך מאוד שעשוי להגיע גם ל-40 שנה. ההפקדה לפנסיה היא לא בשיטת שגר ושכח וחשוב לעדכן את קרן הפנסיה בשינויים במצבכם המשפחתי, הבריאותי והתעסוקתי. חשוב גם להיות ערניים ולעקוב אחר המצב בקרן לפחות אחת לשנה כדי לוודא שהנתונים שלנו מעודכנים כנדרש ומתאימים לצרכים המשתנים שלנו. כדי לוודא שההפקדה החודשית לקרן הפנסיה מגיעה למקום הנכון בזמן ונרשמת לזכותנו כמו שצריך תוכלו לבדוק את המצב בקרן הפנסיה באחת או יותר מהדרכים הבאות:

  1. תלוש השכר הוא הדיווח הראשון שלכם על כך שהכסף הופקד. וודאו שמצוינת הפקדה לקרן הפנסיה מדי חודש, ולקרן השתלמות אם יש לכם. נסו לוודא שהסכומים נראים הגיוניים ומתאימים לגובה השכר שקיבלתם. אם השכר שלכם קבוע, אין סיבה שיהיו שינויים תכופים בגובה ההפקדות לפנסיה.
  2. אחת לשנה, בסוף חודש מרץ, אתם מקבלים מקרן הפנסיה דוח שנתי המפרט את כל ההפקדות שנעשו לחשבונכם בקרן לאורך השנה. וודאו שמופיעה הפקדה לחשבונכם עבור כל אחד מהחודשים בהם עבדתם במהלך השנה. כדאי גם להשוות את ההפקדות המצוינות בתלוש השכר לפרטים המופיעים בדוח השנתי כדי לראות שהסכומים תואמים.
  3. מעבר לבדיקת תלוש השכר והדוח השנתי, תוכלו גם לפנות לקרן הפנסיה עצמה ולבקש לקבל סמס ישירות לטלפון הנייד, שיעדכן אתכם על ביצוע הפקדה לחשבונכם בקרן. במקרה של אי-התאמה בין הדיווח של המעסיק להפקדה שנקלטה בקרן תקבלו עדכון על כך.
  4. בנוסף, באזור האישי שלכם באתר קרן הפנסיה, תוכלו לראות את כל המידע על חשבונכם בקרן באופן מרוכז. בין היתר גם את כל ההפקדות שנקלטו בחשבונכם בקרן.
  5. אם המעסיק מפקיד עבורכם לכמה קרנות פנסיה, קופות גמל וקרנות השתלמות או אם יש לכם כמה מעסיקים, תוכלו גם לקבל את המידע בתשלום נמוך בצורה מרוכזת באמצעות פניה למסלקה הפנסיונית שהוקמה ביוזמת משרד האוצר. תוכלו לקבל מהמסלקה מידע באופן חד פעמי או בתדירות קבועה אחת לחודש, לרבעון או לחצי שנה.

באיזו דרך שלא תבחרו כדי לבדוק את הנתונים שלכם בקרן הפנסיה, חשוב להקפיד ולהיות עם היד על הדופק כדי שלא תמצאו את עצמכם כמו דינה, נאלצים להתמודד עם המעסיק ועם קרן הפנסיה בניסיון לאתר את מקור הבעיה ולהשיב את הדברים על תיקונם. תוכלו לקרוא עוד על הזכויות שלכם בקרן הפנסיה באתר כל זכות.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח