מאמריםמבזקים

התינוק שלך בוכה בהיסטריה באמבטיה? טיפים שיסייעו לו להירגע!

רחצת הילדים באמבטיה היא פעולה לא פשוטה, אשר אצל רבים מההורים הופכת לחוויה יומיומית לא נעימה כאשר התינוק באופן קבוע ולא מובן בוכה בהיסטריה. עם קצת הבנה לגבי סיבות התופעה, ניתן בהחלט להתגבר עליה ולהפוך את זמן האמבטיה לשגרה נעימה.

הורים רבים מכירים את הרוטינה: האמבטיה מלאה, המגבת לייבוש מוכנה, בגדים הנקיים במרחק הושטת יד, חיממנו את חדר הרחצה, הכנסנו את התינוק למים ואז התינוק מתחיל לבכות בהיסטריה. אצל חלק מהתינוקות הבכי מתחיל עם הכניסה למים ואצל אחרים מיד עם סיום הרחצה, עד שהורים רבים פשוט מפחדים להוציא את התינוק מהמים וישנם הורים שהבכי המלווה את זמן האמבטיה משפיע עליהם עד כדי כך שלעיתים הם מעדיפים לוותר על האמבטיה רק בכדי לא להתמודד איתו.

צילום: יח"צ

אז למה תינוקות בוכים במהלך או אחרי אמבטיה? ומה עושים כדי למנוע את הבכי?

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

למה הם בוכים?

1. גירוי יתר – תחושת המים על העור לתינוק קטן היא גירוי גדול עבורו. נוסיף לכך את המתח שלו באמבטיה, את תחושת הסיבון של העור, אורות האמבטיה ברקע, ריח הסבון ואמבטיה ארוכה גורמים לתינוק להיות מוצף חושית.

2. קור/חום של המים – חשוב מאוד להקפיד ולבדוק את טמפרטורת המים, מים קרים או חמים מדי יגרמו לתינוק לחוסר נוחות.

3. רפלקס מורו (המוכר גם כרפלקס הבהלה) – אצל תינוקות קטנים (עד גיל 3-4 חודשים) רפלקס מורו דומיננטי במיוחד, מדובר ברפלקס הישרדותי אשר לא מאפשר לתינוק להיכנס לשינה עמוקה ומוגן עליו מפני הפסקת נשימה. במהלך הרפלקס שמופיע פעמים רבים בשינויי תנוחות למשל, מעבר ממקום למקום, רעש חזק וכן הלאה, חווה התינוק מעין תחושה של נפילה ואיבוד שליטה. בהקשר לאמבטיה, מורו יופיע למשל במעבר בין הידיים שלנו לאמבטיה וגם בהוצאת התינוק ממנה. הבהלה גורמת לתינוק להיות דרוך ומבוהל.

4. עייפות יתר – לרוב אנחנו מקלחים את התינוק בערב, התינוק עייף ומוצף מכל גירויי היום.

5. הבדלי טמפרטורה ביציאה וכניסה לאמבטיה – הבדלי הטמפרטורה יגרמו לחוסר נוחות אצל התינוק וגם עשויים לגרום לרפלקס מורו.

6. רעב – הורים רבים מקלחים את התינוק לפני האכלה מחשש שיפלוט וגם כחלק מסדר פעולות קבוע (טקס שינה). תינוק רעב יבכה ולא יירגע עד שלא יקבל אוכל ומענה לצורך.

7. ישנם תינוקות שפשוט לא אוהבים להיות ערומים – בדומה לאנשים בוגרים, חלק מהתינוקות שאינם אוהבים להיות ערומים יבכו מחוסר נוחות.

חיות צפות Nuby. צילום: יח"צ

ועכשיו לפתרונות:

1. אמבטיות מהירות – אמבטיה לא צריכה לקחת יותר מכמה דק לתינוקות קטנים. ננסה לסבן ולשטוף במהירות כשהכיוון הרצוי הוא מלמעלה למטה – קודם פנים ושיער.

2. טמפרטורה – נוודא שהמים בטמפרטורה המתאימה לתינוק שלנו – נחפש את האיזון והטמפרטורה המדוייקת המתאימה לתינוק שלנו.

3. מורו – עם רפלקס מורו נתמודד על ידי כך שנכניס את התינוק שלנו למים דרך הצד, קודם כתף ואז נגלגל אל הגב. גם בהוצאת התינוק מהאמבטיה נקפיד להרים אותו דרך הצדדים.

4. שינוי שעת האמבטיה – לא חייבים לקלח בערב, אפשר לעשות אמבטיה במהלך היום. נמצא את הזמן הטוב ביותר לתינוק ועבורנו. לא לכל התינוקות מתאימה אמבטיית ערב – הזמן לאמבטיה צריך להתאים להורה ולתינוק במקביל.

5. הבדלי טמפרטורה ניתן למנוע על ידי חימום חדר האמבטיה והבית לפני, אחרי ובמהלך הלבשת התינוק. גם כאן נקפיד על הרמה והורדה דרך הצדדים (גם כשהתינוק עטוף במגבת).

6. ניתן להאכיל תינוק לפני אמבטיה – אחרי הנקה וגרפס אפשר לחכות כמה דק בודדות ולקלח, אחרי בקבוק וגרפס נחכה בערך 20-40 דק.

במידה והתינוק אכל לפני האמבטיה, מומלץ להאכילו פעם נוספת במנה קטנה מיד אחרי האמבטיה. עבור חלק מהתינוקות הגירוי שבאמבטיה גורם לרעב מוגבר.

7. תינוק שאינו אוהב להיות ערום ניתן לעטוף בחיתול טטרה דק ולהכניס אותו יחד עם החיתול לאמבטיה. בתוך המים נסיר את החיתול לאט ונחשוף את גופו של התינוק. גם בעת הלבשת התינוק לאחר האמבטיה נקפיד להניח שמיכה עבה או מגבת יבשה תחתיו ובהלבשה נכסה את גופו של התינוק כל פעם כדי לא להשאיר אותו חשוף.

טיפ קטן שינוי גדול

הכינו את כל הדרוש לאמבטיית התינוק מראש. וגם את כל הדרוש לשלב שאחרי: ביגוד, חיתול, משחה, מסרק, בקבוק או כרית הנקה ומקום נוח להאכיל את התינוק מיד אחרי האמבטיה.

תמנון משפריץ מבית Nuby. צילום: יח"צ

התינוק שלכם גדל, הפך לפעוט והתחיל להירתע מהאמבטיה?

הפכו את האמבטיה לזמן משחק וכיף! שלבו שירים ומשחקים המותאמים לאמבטיה. התחילו את האמבטיה מוקדם יותר מהרגיל כשהפעוט אינו עייף מדי כדי שתוכלו לייצר זמן איכות ומשחק באמבטיה מבלי להגיע לעייפות יתר. חשוב להקפיד שמשחקי האמבטיה יהיו בטיחותיים ובעלי תו תקן משום שהתינוק עלול להכניס אותם לפיו. שטפו במים וייבשו את המשחקים אחרי כל רחצה על מנת לשמור על תקינותם. והכי חשוב, לעולם אל תשאירו תינוק ללא השגחה באמבטיה לבד – גם לא לשנייה!

כותבת המאמר: שלי לביא – יועצת להתפתחות תינוקות למותג NUBY

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח