חדשות הארץמבזקים

ריבלין: "טבעי שהאיחוד האירופי וישראל שותפים ובני ברית"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין השתתף הערב (רביעי) בקבלת פנים לכבוד יום אירופה, שנערכה בכפר האירוויזיון בתל אביב. האירוע התקיים בהשתתפות שגריר האיחוד האירופאי עמנואל ז'ופרה, ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי ושגרירים רבים נוספים מרחבי אירופה המוצבים בישראל.

הנשיא ברך את הנוכחים לרגל יום אירופה ואמר: "בימים אלו אנו מארחים בישראל את אחת הדוגמאות הטובות ביותר לאינטגרציה האירופית ולידידות – האירוויזיון. סיסמת האירוויזיון השנה, "העז לחלום" יכולה באותה מידה להיות גם על דגלו של האיחוד האירופי." עוד אמר הנשיא: "רק טבעי שהאיחוד האירופי וישראל שותפים ובני ברית. שנינו תוצאה של חלומות שהפכו למציאות בזכות נחישותם ואומץ ליבם של המייסדים. אנו חולקים גם את ערכי הדמוקרטיה, הגיוון וזכויות האדם."

"על אף הקשרים הטבעיים הללו, אנחנו לא לוקחים את מערכת היחסים הפורחת שלנו כמובן מאליו," הוסיף הנשיא ואמר: "כולכם כאן, ובייחוד אתה השגריר ז'ופרה, תרמתם תרומה אדירה לחיזוק הקשר שלנו, ואנו מעריכים זאת מאוד". הנשיא ציין את מגוון שיתופי הפעולה בין ישראל לאירופה במדע באמצעות "אופק 2020", בתחום אבטחת הסייבר והלחימה בטרור, מרכזי מחקר ופיתוח והסכם השמיים הפתוחים, והדגיש: "אנחנו יכולים לעשות עוד הרבה יותר יחד. שיקולים פוליטיים לא צריכים למנוע מאיתנו שיתופי פעולה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד אמר הנשיא: "אני מאמין שאנחנו במזרח התיכון צריכים ללמוד מניסיון האיחוד האירופי שהצליח משום שהוקם על בסיס שיתוף פעולה כלכלי ומחויבות הדדית. על ידי יצירת כלכלה משותפת, וחיבור אנשים באמצעות מסחר, הקהילה האירופית יצרה בסיס מוצק לשלום בר קיימא. כולנו חולמים על שלום בין ישראלים לפלסטינים ובין כל עמי המזרח התיכון. אם ברצוננו להגשים חלום זה, עלינו לנקוט גישה דומה. האיחוד האירופי ומדינות אירופה יכולות וצריכות למלא תפקיד מרכזי במאמץ בינלאומי רחב, להשקעה בשיתוף פעולה כלכלי ישראלי-פלסטיני וביוזמות משותפות. בואו נבנה מרכזיי היי-טק ישראליים-פלסטינים ופארקי תעשייה משותפים. בואו נקים פרויקטים משותפים בין אוניברסיטאות ישראליות, פלסטיניות ואירופאיות, וקרנות משותפות בין משקיעים ישראלים, פלסטינים ואירופאים."

לצד הקריאה ליוזמות משותפות הדגיש הנשיא: "במזרח התיכון, כמו באירופה, אין קיצורי דרך. נזכרנו בעובדה זו שוב רק לאחרונה, כאשר חמאס שיגר 700 רקטות על ילדים, נשים וגברים ישראלים, והרג ארבעה מאזרחינו. אנו מעריכים את הצהרות התמיכה שרבים מכם הוציאו. אבל כפי שהמתקפות המתמשכות והטרור מדגימים, שלום אמיתי לא נעשה באמצעות פיסת נייר. התגברות על עשרות שנים של עימות דורשת תחילה קירוב אנשים, יצירת שותפויות וחיזוק אינטרסים משותפים."

שגריר האיחוד האירופאי עמנואל ז'ופרה: "האיחוד האירופי יישאר שותף חשוב עבור ישראל, שכן אנו חוגגים 60 שנה של ידידות ויחסים דיפלומטיים. אנו נשארים מחויבים לשלום באזור, ומאמינים כי הדבר אפשרי באמצעות משא ומתן משמעותי אל עבר פתרון שתי המדינות. האיחוד האירופאי חוזר ואומר כי הוא מחויב לביטחון ישראל."

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "איחוד מדינות אירופה ב-1950 הוא עדות לאומץ ונחישות לסיים משבר שגבה את חייהם של עשרות מיליוני בני אדם במלחמות על אדמתה. אתם ההוכחה לכך ששלום לא תמיד עושים עם מי שאתה אוהב, אלא עם מי שאתה צריך – כדי להפוך את המציאות לטובה יותר עבור האנשים. כראש העיר תל אביב-יפו, אני שמח שאחת החגיגות שלכם גלשה אלינו מאירופה. תחרות קטנה, פצפונת ממש, האירוויזיון, סך הכל 42 מדינות, מתקיימת השבוע בתל אביב-יפו ואפשר לחוש שפה כבר כן אירופה. מבחינתי, לא משנה מי יזכה באירוויזיון העיקר שנמשיך לחגוג את יום האיחוד ואת שיתוף הפעולה הפורה בין עיריית תל אביב יפו והאיחוד, כמיטב המסורת המבורכת בשנים האחרונות. ואם צריך לשיר בשביל זה – אז נשיר."

צילום: מארק ניימן / לע"מ
צילום: מארק ניימן / לע"מ
צילום: גיא יחיאלי
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח