מבזקיםמשפטי/פלילי

בית הדין לעבודה דחה תביעה של 780 עובדי רפא"ל נגד המדינה

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה דחה תביעה של 780 עובדי רפא"ל נגד המדינה לקבלת פדיון ימי מחלה, וחיובם ב- 400,000 ש"ח הוצאות לטובת המדינה.

חברת רפא"ל, עד שנת 2000 הייתה יחידת סמך של משרד הביטחון, ועברה בשנה זו להיות חברה ממשלתית.

בעת המעבר, נחתם הסכם עם ארגון העובדים אשר זיכה את התובעים בהטבות תמורת הסכמתם לשינוי (כך למשל, הם המשיכו מיד לעבוד בחברה, וזכו בהטבה של קבלת פנסיה מידית בשל פרישתם משירות המדינה ובו זמנית המשך קבלת משכורת על עבודתם השוטפת בחברה).

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במועד המעבר חתמו התובעים על כתבי ויתור, לפיהם תמורת ההטבות, לא יהיו להם כל טענות נוספות נגד המדינה בגין תקופת עבודתם ביחידת הסמך.

למרות התחייבותם המפורשת בכתבי הוויתור, הוגשו בשנת 2016, 780 תביעות של עובדי מחקר, לקבלת פדיון ימי מחלה עבור התקופות בהם שהו בשבתון בעת עבודתם ביחידת הסמך. שווין המוערך של תביעות אלו מיליונים רבים.

העובדים טענו שלא ידעו במועד המעבר על זכותם הנתבעת, מאחר שהדבר נודע להם רק מפסק דין שניתן מספר שנים מאוחר יותר בעניינם של עובדי מדינה אחרים.

בית הדין דחה את התביעות וניתן תוקף לכתבי הוויתור, תוך קביעת חשובות ביחס לכתבי ויתור הנחתמים מכוח הסכם קיבוצי . בנוסף, חויב כל אחד מהתובעים בתשלום 500 ₪ הוצאות, כאשר לנוכח מספר התובעים, הגיע סך ההוצאות שנפסקו לטובת המדינה לסכום יוצא דופן וחריג של כ- 400,000 ₪.

בפסק הדין נטען כי "אין המדובר בענייננו במקרה בו קיימים פערי כוחות בין הצדדים להסכם הקיבוצי אשר בכוחו לערער את מעמדם המשפטי של כתבי הוויתור שנחתמו ולפעמים אף לאיין אותם. העובדה שהצדדים להסכם המעבר הינם שני גופים מקצועיים בעלי כוח וידע רב בתחום מלמדת על כוונתם האמיתית להשלים, מבחינת סוף פסוק, את פרישת העובדים ומעברם באופן סופי לעבוד בשירות חברת רפאל, תוך ידיעה ברורה של שני הצדדים להסכם כי העובדים זכו להטבות שכר משמעותיות ורבות ערך, כך שגם בפן הכלכלי השתלם לצדדים לחתום על ההסכם על כל המשתמע מכך."

עוד צוין בפסק הדין כי "לא מתקבל על הדעת כי ארגון העובדים חותם על הסכם קיבוצי במסגרתו זוכה להטבות שכר משמעותיות ויקרות ומתחייב במסגרת אותו הסכם על שקט תעשייתי ומיצוי תביעות, אך לאחר מספר שנים בעקבות שני פסקי דין שניתנו בעניינם של עובדי מחקר בשירות המדינה, שכלל אינם רלוונטיים לעניינם של המשיבים, מבקשים המשיבים להתנער מהתחייבותם במישור הקיבוצי, בחלק זה בלבד, ולהשאיר בידיהם את כל ההטבות שזכו להם בהסכם משנת 2000.
קבלת תביעות המשיבים משמעה סיכול ההסכמים הקיבוציים אשר הסדירו את מכלול תנאי מעבר המשיבים לעבוד בשירות רפא"ל וריקון מתוכן של כתבי הוויתור עליהם חתמו, בחסות הארגון היציג, ואשר היוו תנאי מהותי והכרחי לפרישת המשיבים משירות המדינה ולקבלת ההטבות הכספיות ששולמו להם במסגרת ההסכם.

בית הדין לעבודה. צילום: חדשות MivzakLive
Back to top button