חדשות הארץמבזקים

הוגשה תביעה תקדימית בגין נזקים שנגרמו לאלמוגים בריף באילת

פרקליטות מחוז דרום (אזרחי), בשם רשות הטבע והגנים, הגישה היום (שלישי) תביעה תקדימית בסכום של כמיליון ש"ח נגד אנייה ושתי חברות ספנות זרות, בגין נזקים סביבתיים ואקולוגיים בלתי הפיכים שגרמו לעשרות אלמוגים בריף הדולפינים באילת.

הנתבעות, הינן האנייה ושתי חברות לשיט ולספנות של איי מרשל, המפעילות את האנייה "SupraStar", אשר נכנסה לשטח הנמל באילת לצורך עגינה וטעינת מטען של פוספטים.

על פי כתב התביעה, ביום 20.10.2015, במהלך ניווט האונייה באמצעות הנתב לצורך קשירה לרציף בנמל, סטתה האנייה ממסלולה ונסחפה בצורה מסוכנת למזח הצפוני של ריף הדולפינים באילת.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אסף הברי מנהל מרחב אילת

צילום: גל קופלביץ, ריף הדולפינים

מחקירת המקרה שבוצעה ע"י רשות הטבע והגנים התברר, כי על מנת למנוע את היסחפות האנייה אל הריף התקבלה החלטה להפעיל את מנוע האנייה בעוצמה גבוהה. דחף המים האדיר, אשר נוצר בירכתי האנייה כתוצאה מהמדחף שלה, פגע במערך ההצפה של המתחם הימי והרחיף מהקרקעית כמויות גדולות של חול שהעכיר את המים.

כתוצאה מכך, נגרמו נזקים בלתי הפיכים לאלמוגים בריף, המוערכים על פי חוות דעת בסכום כולל של כמיליון ₪. חלק מהאלמוגים נשברו (כ – 60, בהערכת חסר), חלקם כוסו בחול, וכן נגרמו נזקים עקיפים למיני דגים וחסרי חוליות שאינם יכולים לשרוד ללא ביתם (האלמוג).

האלמוגים נמצאים בסכנת הכחדה ומוגדרים כ"ערך טבע מוגן". בריף הדולפינים ובסביבתו מצויים אלמוגים רבים בין אם בתוך המתחם ובין אם מחוצה לו ולהם ערך כלכלי רב.

במסגרת כתב התביעה, מבקשת רשות הטבע והגנים, באמצעות פרקליטות מחוז דרום (אזרחי) מבית המשפט לחייב את הנתבעות בסכום של 908,383 ₪ בגין הנזקים הסביבתיים והאקולוגיים שנגרמו כתוצאה מהתרשלותם.

צילום: אנסטסיה זגדולין ריף הדולפינים

מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי) נמסר, כי " התביעה נועדה להשיב לציבור ולו באופן חלקי את מה שנגזל ממנו בשל התרשלות הנתבעות, וכן להעביר מסר כי ערכי הטבע אינם הפקר, וכי כל אדם שיגרום נזק לסביבה יישא בעלויות הנגזרות מהתנהלותו. לפגיעה בטבע יש מחיר".

עו״ד אנטוניוס מרשי, פרקליטות מחוז דרום (אזרחי)

לדברי שי פרץ, עורך דין בלשכה המשפטית של רשות הטבע והגנים, "רשות הטבע והגנים כמי שאמונה על שמירת הטבע בישראל תמשיך לעמוד על המשמר ולבוא בדין עם הפוגעים והמעוולים כנגד אוצרות הטבע של המדינה ויהיו אלו מצויים בארץ או אף בחו"ל. מדובר בתביעה אכיפתית שנועדה להעביר מסר כי כל אדם שיגרום נזק לסביבה יישא בעלויות הנגזרות מהתנהלותו. יוער כי כתב התביעה הינו תוצר של שיתוף פעולה פורה ויעיל בין רשות הטבע והפרקליטות האזרחית, לטובת מימוש יעודה ותפקידה של הרשות". לדברי אסף הברי, מנהל מרחב אילת ברשות הטבע והגנים, "רשות הטבע בשיתוף ריף הדולפינים החלו בשיקום מיידי של בית הגידול שנפגע במסגרתו הועתקו עשרות רבות של אלמוגים וערכי טבע שנפגעו במקום ואלו נשתלו במתקן חדש שיוצר באופן מיוחד על ידי ריף הדולפינים להצלת האלמוגים".

את רשות הטבע והגנים מייצגים בהליך עורכי הדין אנטוניוס מרשי וגלי צימרמן (חדאד) מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי).

שי פרץ עורך דין בלשכה המשפטית רשות הטבע והגנים

צילום: הדס ציון, דולפין ריף
צילום: הדס ציון, דולפין ריף
צילום: הדס ציון, דולפין ריף
צילום: הדס ציון, דולפין ריף
כתב תביעה - נוסח סופי
Back to top button