צרכנות

כל מה שכדאי לדעת על סרטן הערמונית

השכיחות העולה בסרטן הערמונית בשנים האחרונות מביאה עוד ועוד גברים להעמיק את הידע שלהם בנושא, ולא בכדי, סרטן הערמונית הוא סוג הסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים בארצות הברית, נמצא במקום הרביעי בשכיחותו בעולם, והשלישי אצלנו בישראל. למעשה, מדובר בגורם התמותה השני בקרב גברים. ברוב המכריע של המקרים, סרטן הערמונית מתפתח לאט אך לעתים נדירות הוא גם יכול להיות אלים ולהתפתח במהירות. אז מהו סרטן הערמונית, מהם תסמיניו, וכיצד מטפלים בו?

 

על בלוטת הערמונית והסבירות לסרטן

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בלוטת הערמונית הינה בלוטת הרבייה הגברית, הממוקמת באגן במוצא השלפוחית ועוטפת את השופכה. הסבירות לחלות בסרטן הערמונית היא גבוהה, אך ככל שנהיה יותר מודעים לתסמינים ולתהליך האבחון של סוג סרטן זה, הסיכוי לאתר את המחלה בזמן יעלה, וכך ניתן יהיה להתאים תכנית טיפול ראויה שתביא להחלמה של המטופל.

 

לקריאה אודות פרחי באך להרגעה

 

סרטן הערמונית וגיל

ישנו קשר חזק מאוד בין המחלה לבין גילו של החולה. מתחת לגיל 50 יש סבירות נמוכה שהסרטן יתפתח, ומעל גיל 65 הסבירות היא גבוהה לגילוי סרטן הערמונית. למעשה, למעלה מ-85% מהגברים אצלם מתגלה המחלה, הם מעל גיל 65, כאשר שיא הגילוי מגיע לטווח שבין גיל 70-75.

 

כיצד סרטן הערמונית מתפתח בגוף, ומהם הגורמים למחלה?

התהליך הסרטני בערמונית הוא תהליך ביוכימי וגנטי מסובך, המתרחש אחרי מגוון שינויים בתאים. התאים הפגומים מתחילים להתפתח ללא בקרה וליצור גושים שהולכים וגדלים. כאמור, ברוב המקרים, מדובר בתהליך התפתחותי איטי ולרוב גם לא מופיעים סימנים בדרכי השתן שיכולים להעיד על היווצרותה של המחלה.

 

אף על פי שהגורמים להיווצרות המחלה אינם חד משמעיים, מה שכן ידוע הוא שקיימת נטייה גנטית מובהקת מדרגה ראשונה. כשיש קרוב משפחה כמו אב או אח שחלו במחלה מתחת לגיל 60, המטופל נמצא בקבוצת סיכון. אכילת מזונות שומניים יכולה להשפיע על תהליך התפתחות הסרטן גם כן.

 

כיצד מגלים את המחלה ומה ניתן לעשות?

ברגע שהמטופל נמצא בקבוצת סיכון, עליו לפנות לאורולוג מומחה שיעריך את גורמי הסיכון, ומומלץ שיעשה זאת כבר בסביבות גיל 40. בתור התחלה, האורולוג יבצע בדיקה הנקראת PSA – סוג של רכיב בגוף, המהווה סמן לערמונית.

 

מכיוון ומדובר בסמן לערמונית ולא סמן לסרטן הערמונית, כאשר רמות ה- PSA גבוהות, ממשיכים בבדיקות נוספות כדי לשלול דברים אחרים כמו זיהומים בדרכי השתן, למשל.

 

במידה ובוצעה ביופסיה של הערמונית המסייעת לזהות האם יש או אין סרטן, יש להעריך את הסיכון של המחלה. בהערכה זו נלקחים בחשבון גם מספר פקטורים כגון מצבו הבריאותי של החולה, גילו וכדומה. לאחר מכן ממשיכים בבדיקות נוספות, כגון בדיקת אולטרסאונד לזיהוי בלוטות לימפה מוגדלות, מיפוי עצמות לגילוי גרורות, ועוד. כשהמחלה אגרסיבית, לרוב המטופל יעבור ניתוח בגישה פתוחה או סגורה. לעיתים יהיה צורך בהקרנות. יש לציין כי רוב הטיפולים מצליחים להשמיד את התאים הסרטניים בערמונית.

 

לסיכום, מודעות גבוהה, גילוי מוקדם של הסרטן והערכה נכונה של החולה והמחלה, מסייעים לבחירה נכונה של טיפול אפקטיבי ולמיתון תופעות הלוואי השונות.

 

לייעוץ ופרטים נוספים: https://druri.co.il

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח