מבזקיםפוליטי / מדיני

בתום יום ההתייעצויות: 51 המליצו על נתניהו ו- 35 המליצו על גנץ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, פתח הבוקר (שני) את סבב ההתייעצויות עם המפלגות השונות, לקראת הקמת ממשלת ישראל ה-35. ראשונים להמליץ בפני הנשיא על חבר הכנסת עליו יש להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה היו נציגי סיעת הליכוד, השר יריב לוין, השרה מירי רגב, ח"כ דוד ביטן ומזכירת הסיעה עליזה בראשי.

בפתח הפגישה עם סיעת הליכוד, הודה הנשיא לחברי ועדת הבחירות המרכזית והעומד בראשה השופט מלצר על עבודה קשה ומסורה וברך את חברי הסיעה על הגעתם: "אמרתי לפני זמן רב ואני חוזר ואומר גם עכשיו, למדתי בכל שנות חיי במדינת ישראל שהנשיא לא בוחר ראש ממשלה, גם לא אדם אחד מתוך אזרחי המדינה הוא שבוחר ראש ממשלה אלא הריבון, והריבון הוא העם." עוד הדגיש כי הליך ההתייעצויות ישקף את רצון הבוחר: "תהליך ההתייעצויות ישקף את רצונם של אזרחי המדינה כפי שבא לידי ביטוי בהצבעתם בבחירות. אתם הסיעה הגדולה שכן יותר מכל סיעה אחרת בחרו בכם, לכן אתם הראשונים כאן בבית הנשיא."

סיעת הליכוד המליצה על ח"כ בנימין נתניהו להרכיב את ממשלת ישראל הנבחרת.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ

לאחר מכן הגיעו אל הנשיא חברי סיעת כחול לבן בראשם ח"כ לעתיד גבי אשכנזי, אבי ניסנקורן, אורנה ברביבאי, רם בן ברק, צבי האוזר, אורלי פורמן ועומר ינקילביץ. לאחר שחברי הסיעה המליצו על בני גנץ להרכיב את ממשלת ישראל ה-35, פנה הנשיא לחבר הכנסת לעתיד גבי אשכנזי ואמר: "רבים בישראל מבקשים לראות קירוב לבבות, אני לא רוצה להשתמש במילה אחדות כי יש בה משמעות פוליטית. אבל רבים רוצים לראות אותנו, כפי שראינו את עצמנו ב-70 השנים האחרונות, יחד עם גורל אחד ומטרה אחת שהיא טובת מדינת ישראל. כאשר עומדות בפנינו משימות כל כך חשובות, אתגרים מדיניים, ביטחוניים, כלכליים, אזרחיים, כאשר עומדות בפנינו שאלות רציניות לגבי הפערים בחברה בישראל, אלו משימות שכולכם יודעים עד כמה צריך לטפל בהן ברגישות ושכל אחד יתרום את חלקו. שאלתי היא, אם יוצע לכם להצטרף לממשלה שלא האיש שאתם ממליצים מרכיב אותה, לטובת המערכת הישראלית כולה על כל שבטיה ומרכיביה הרבים, והניגודים בהם חריפים ביותר שחייבים לחיות איתם, וגם להתמודד איתם. אם הצעה כזאת הייתה מוגשת ללא תנאי מוקדם, האם הייתם שוקלים אותה?"

צילום: מארק ניימן/ לע"מ

בתשובה ענה אשכנזי בשם הסיעה: "כפי שכבודו יודע אנחנו מגיעים משירות המדינה, אדוני דיבר על קירוב הלבבות, אנחנו שירתנו את המדינה, ולא בדקנו מה יש מתחת לקסדה של חייל זה או אחר. לא מפתיע אותנו שאתה שואל את השאלה הזו וגם שאלנו אותה בעצמנו וביררנו עם עצמנו ועניינים כאלה מחייבים חשיבה רצינית. זה לא בקלות דעת או בהינף יד, ואנחנו חושבים שבנסיבות הפוליטיות הנוכחיות לא נוכל לשרת בממשלה שהצעת, או כיוונת. אני חושב שבנסיבות האלה מתוקף המציאות לא נוכל לשבת בממשלה כזו. בוודאי שימצאו אותנו שותפים למהלכים המשרתים את אזרחי ישראל ונפעל למען כך גם במקום שבו נהיה בזירה הפרלמנטרית וזה דבר מובן מאליו שכחול לבן תמשיך ותעשה. כולנו נעשה דברים שיקדמו שותפות קירוב לבבות, הפסקת הקיטוב בחברה, אבל בנסיבות הנוכחיות הדברים מובנים ולא נוכל לשבת בממשלה כזו."

צילום: מארק ניימן/ לע"מ

בהמשך הגיעו אל הנשיא חברי סיעת ש"ס, ח"כ יצחק כהן, ח"כ יעקב מרגי, מנכל ש"ס חיים ביטון, ח"כ ויו"ר סיעת ש"ס יואב בן צור, ח"כ משולם נהרי, ח"כ מיכאל מלכיאלי והמליצו על ח"כ בנימין נתניהו להרכבת הממשלה.

צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ

כך עשתה גם סיעת יהדות התורה, ונציגיה סגן השר יעקב ליצמן, ח"כ משה גפני, ח"כ מאיר פרוש וח"כ אורי מקלב.

צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ

בסיומו של יום ההתייעצויות הראשון הגיעו חברי סיעת חד"ש-תע"ל, ח"כ איימן עודה, ח"כ ד"ר אחמד טיבי, ח"כ עאידה תומא סלימאן, ח"כ לעתיד אוסאמה סעדי, ח"כ לעתיד עופר כסיף, מזכ"ל חד״ש מנצור דהאמשה וסונדוס סאלח אל נשיא המדינה וביקשו שלא להמליץ על אף ח"כ.

צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ

בתום יום ההתייעצויות המליצו בפני נשיא המדינה 51 חברי כנסת מסיעות הבית על ראש הממשלה המכהן, ח"כ בנימין נתניהו, לעומתן 35 חברי כנסת המליצו על יו"ר סיעת כחול לבן בני גנץ, ואילו 6 חברי כנסת ביקשו שלא להמליץ על איש.

הנשיא ריבלין ימשיך מחר את סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת. מחר יגיעו להיוועצות עם הנשיא נציגי מפלגת העבודה, נציגי סיעת ישראל ביתנו, נציגי סיעת איחוד הימין, נציגי סיעת מרצ, נציגי סיעת כולנו ונציגי סיעת רע"מ-בל"ד.

תגובה אחת

Back to top button