טכנולוגיהמבזקים

מה גרם להתרסקות 'בראשית' רגל לפני הנחיתה על הירח?

"ישראל הגיעה לירח ודגל ישראל על הירח, המסע של בראשית לא הסתיים. אני מצפה מהדור הבא של ישראל שישלים את המשימה עבורנו" מוריס קאהן

ישראל על הירח! אתמול התאספו מיליוני בני אדם בישראל ובעולם ועקבו בדריכות אחר הרגע ההיסטורי בציפייה לנחיתת חללית ישראלית ראשונה על הירח. התמרון החל לקראת השעה 21:45 ונראה בתחילה כי הכל מתפקד על פי התוכניות. כל מנועי העזר נכנסו לפעולה וכך גם המנוע הראשית ובלימת החללית שהייתה במהירות של כ-6,000 קמ"ש החלה כמתוכנן בגובה של 15 ק"מ מעל פני הירח, אלא שברגע אחד המנוע הראשי הפסיק לפעול ובלימת החללית כבר הייתה בלתי אפשרית וכעבור זמן קצר החללית התרסקה.

מנתונים ראשוניים שהגיעו מהצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית, נראה כי תקלה טכנית שארעה באחד הרכיבים גרמה לשרשרת אירועים במהלכם פסקה פעולת המנוע הראשי, ללא המנוע הראשי לא היה ניתן לבלום את החללית. עם זאת, החללית התגברה על התקלה והניעה את המנוע הראשי בשנית. אולם בשלב זה כבר לא ניתן לבלום את מהירות החללית ולהשלים את הנחיתה כמתוכנן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על פי נתונים ראשוניים שבידי הצוותים, האירוע הטכני הראשוני התרחש בגובה של כ- 14 ק"מ מעל פני הירח. בטווח 150 מטר מהקרקע, אז אבד סופית הקשר עם החללית,, הגיעה החללית למהירות אנכית של כ 500 קמ"ש לקראת הפגיעה באדמת הירח.

הצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית הודיעו כי בשבוע הבא יתבצעו בדיקות מקיפות על מנת להבין לעומק את שהתרחש.

צילום: בראשית באדיבות SpaceIL והתעשייה האווירית

הראל לוקר, יו"ר התעשייה האווירית אמר כי "התעשייה האווירית יחד עם SpaceIL בנתה את החללית הישראלית הראשונה, בראשית, אשר הצליחה להגיע למרחק 400 אלף ק"מ מישראל ולמפתן הירח. מדובר בהישג טכנולוגי אדיר למדינת ישראל אשר נכנסה למועדון של שבע המעצמות שהגיעו לקרבה כזו לירח. הפרוייקט ארך 8 שנים ותרם רבות לתעשיית החלל הישראלית שהיא אחת המובילות בעולם. החלל הוא מרחב עצום, מסעיר ומעורר השראה. התעשייה האווירית היא מוקד הידע הלאומי בישראל בטכנולוגיית החלל והיא תמשיך להוביל את מדינת ישראל להישגים טכנולוגיים בתחום זה. עובדי ומהנדסי התעשייה האווירית , עובדים יומם וליל על פיתוח טכנולוגיות לטובת המדינה ובטחונה. עבורם השמיים אינם הגבול, הם רק ההתחלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש לאחר שנכשל ניסיון הנחיתה של בראשית על הירח: "אנחנו ננסה עוד פעם. הגענו לירח, אבל אנחנו רוצים לנחות יותר בנחת וזה לניסיון הבא. עצם הניסיון הוא הישג כביר ואני חושב שאתם רואים לפי כל מחיאות הכפיים הללו, שאנחנו באמת המדינה הרביעית שהגיעה לזה. אנחנו נהיה המדינה הרביעית שגם נוחתת על הירח אם נתמיד בזה. מבחינתי הנשר נחת, מדינת ישראל ממריאה – בפעם הבאה עוד יותר טוב."

והוסיף, "חללית ישראלית תנחת על הירח שלמה. בעוד שלוש שנים חללית תנחת על הירח – אבל שלמה."

צילום: קובי גדעון/לע"מ

איך התחיל הפרויקט?

הסיפור של SpaceIL-פרויקט החלל הישראלי הפרטי המדהים ביותר ושלושת המייסדים שעומדים מאחוריו: יריב בש, כפיר דמרי ויהונתן וינטראוב. "הנחיתה אולי לא צלחה אבל החללית הגיעה לירח" החבר'ה האלה מעוררים השראה – צפו…

6 תגובות

  1. עוד זיהום אוויר וזיהום חלל וזיהום שטח כרח. ביביל לשלוח תנ"ך? משחק של ילדים. בעיה מנטלית?

  2. בשנת 1959 שוגר לחלל  שביט 1 המהנדס היה משה ארנס ז"ל התכנון והבניה היה בטכניון

  3. כל תחום ציבורי – חינוך, רווחה, בריאות, אכיפת החוק – בהריסות ולממשלה יש חוצפה לשלוח חללית לירח?

Back to top button