מבזקיםפוליטי / מדיני

סקר עומק לקראת הבחירות מגלה ממצאים חסרי תקדים

מסקר מיוחד שערך מגזין החדשות העצמאי "שיחה מקומית" עולה כי: 87 אחוז מהאזרחים הערבים היו רוצים לראות מפלגה ערבית כחלק מהממשלה; 52 אחוז מהיהודים מכירים בקיומם של שני עמים – עם יהודי ועם פלסטיני, לעומת 94 אחוז מהאזרחים הפלסטינים שמכירים בקיומם של שני עמים; 47 אחוז מהערבים היו מוכנים להצביע למפלגה יהודית שתשקף את עמדותיהם, לעומת 4 אחוז מהיהודים שהיו מוכנים לעשות ההיפך; 53 אחוז מהיהודים ו-76 אחוז מהערבים חושבים שבחיי היום-יום שלהם היחסים בין יהודים וערבים הם לרוב חיוביים.

מהתבוננות במערכת הבחירות והקמפיינים השונים, ניתן בקלות לקבל את הרושם שאזרחי ישראל נכשלו בבניית חיים משותפים. אולם מסקר מיוחד שערך השבוע, לקראת הבחירות, אתר החדשות העצמאי "שיחה מקומית", עולה תמונה אחרת: רוב הישראלים, יהודים וערבים, חושבים שהיחסים ביניהם חיוביים, רובם חושבים שפעולה משותפת בתחומים אזרחיים (סביבה, זכויות עובדים, זכויות נשים) רק תועיל, ורובם מכירים בקיומם של שני עמים במרחב.

אינפוגרפיקה: יעל קציר

שותפות פוליטית:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על פי הסקר שהתפרסם ב"שיחה מקומית", אותו ערכו ד"ר דליה שיינדלין ודויד רייס באמצעות מכון "מחקרי הגל החדש", כמעט מחצית מהערבים (47 אחוז) היו מוכנים להצביע למפלגה יהודית אם היתה משקפת את עמדותיהם. זה שיעור גבוה הרבה יותר משיעור הערבים שהצביעו למפלגות לא-ערביות בבחירות האחרונות, כ-15 אחוז. אצל היהודים אין נכונות כזו. רק 4 אחוז הביעו נכונות להצביע למפלגה ערבית. 88 אחוז שללו את הרעיון.

אינפוגרפיקה: יעל קציר

עד היום בתולדות ישראל, אף מפלגה ערבית לא הוזמנה להצטרף לקואליציה. שאלנו את הנסקרים האם מקובל עליהם שמפלגה ערבית תצטרף לממשלה. רוב עצום בקרב הערבים ענה כי היה מעוניין שמפלגה ערבית תצטרף לממשלה בישראל (87 אחוז בסך הכל, כאשר על 44 אחוז הרעיון מאוד מקובל, ועל 43 אחוז – די מקובל, לעומת רק 4 אחוז שענו כי הרעיון כלל אינו מקובל עליהם). אליהם מצטרפים גם 35 אחוז מהנסקרים היהודים שהשיבו כי הצטרפות של מפלגה ערבית לממשלה מאוד מקובלת, או די מקובלת עליהם. נתון מעניין נוסף – וזוהי אולי קריאת כיוון למפלגה שמוביל בני גנץ: על 50 אחוז מהיהודים שמגדירים עצמם כמצביעי מרכז מקובלת ההצעה להזמין מפלגה ערבית להצטרף לממשלה, ועל 84 אחוז ממצביעי השמאל. כצפוי, רוב הסרבנים לצירוף ערבים לממשלה (86 אחוז) מגדירים את עצמם ימנים.

אינפוגרפיקה: יעל קציר

יחסינו לאן:

עוד עלה מן הסקר, שנערך בקרב 411 נשאלים יהודים ו-414 נשאלים ערבים (טעות הדגימה +-3.5%), כי רוב מוחלט של יהודים וערבים בישראל חושב ששיתוף פעולה בין אזרחים יהודים וערבים יכול לקדם מטרות פוליטיות שונות.

סדרה של שאלות בדקה את דעתם של הנסקרים על פעולה משותפת בין יהודים וערבים לצורך שינוי חברתי בתחומים שונים: קידום איכות הסביבה, זכויות עובדים, וזכויות נשים. בכל הנושאים, שיעור דומה של כלל המדגם, בין 55-58 אחוז, השיבו כי שיתוף פעולה יתרום לקידום הנושאים, ורק מיעוט (10-14 אחוז) חשבו שהוא יזיק. בקרב הערבים 72 אחוז חשבו ששיתוף שכזה יתרום לנושא, אצל היהודים – 54 אחוז. רק 12-15 אחוז מהערבים חשבו שהוא יזיק.

מן הנתונים עולה כי בניגוד להתנהלות הפוליטיקאים, מרבית האזרחים חושבים כי היחסים בין יהודים וערבים בחיי היומיום הינם לרוב חיוביים: 53 אחוז מהיהודים ו-76 אחוז מהערבים חושבים כך. רק 13 אחוז מהיהודים ו-6 אחוז מהערבים העידו כי אין להם מספיק מגע בחיי היומיום עם העם השני בכדי לענות.

אינפוגרפיקה: יעל קציר

הכרה הדדית:

יהודים נשאלו אם הם חושבים שקיים עם פלסטיני לצד עם יהודי או שיש רק עם יהודי. ערבים נשאלו שאלה הפוכה: האם קיים עם יהודי לצד פלסטיני או רק עם פלסטיני. ההכרה הערבית בעם יהודי היתה גורפת: 94 אחוז מהערבים אמרו שקיים עם יהודי לצד עם פלסטיני. רק 6 אחוז אמרו שקיים רק עם פלסטיני. כלומר, בניגוד למה שנתניהו אומר, הערבים מכירים בקיומו של עם יהודי בשיעור מוחץ. אצל היהודים התמונה יותר מאוזנת: 52 אחוז הכירו שקיים עם פלסטיני לצד עם יהודי, 48 אחוז אמרו שקיים רק עם יהודי.

אינפוגרפיקה: יעל קציר

הגדרה עצמית:

הסקר גם שאל את האוכלוסייה הערבית-פלסטינית לגבי זהותם כערבים, ערבים-ישראלים, פלסטינים או פלסטינים-ישראלים: 46 אחוז מהנשאלים בחרו בהגדרה ערבי-ישראלי, 22 אחוז בחרו בהגדרה ערבי, 19 אחוז בחרו פלסטיני-ישראלי, ו-14 אחוז מגדירים עצמם כפלסטיני.

אינפוגרפיקה: יעל קציר

הסקר נכתב ונותח על ידי ד"ר דליה שיינדלין ודוד רייס, בשיתוף צוות "שיחה מקומית". איסוף הנתונים נעשה בתאריכים 28.3-1.4 על ידי "חברת הגל החדש", באמצעות פאנל אינטרנטי, עם מדגם של 414 ערבים ו-411 יהודים. טעות הדגימה של 3.5%. קרן היינריך בל השתתפה במימון הסקר.

שיחה מקומית היא מגזין מקוון של חדשות מהשטח, פרשנות ותרבות. בית של עיתונות עצמאית ואקטיביסטית.

תגובה אחת

  1. היום יום זה דבר אחד והלאומיות והרצון לשלוט על הארץ זה כבר דבר אחר ואסור לערבב. אם נשלה את עצמנו שחיי יום יום משותפים וטובים יקרינו גם על מגמות העומק של הערבים הישראלים ואם נתעלם ממגמות העומק הללו, אנחנו נמצא את עצמנו שוב בגולה. אסור ליפול לבור הזה.

Back to top button