חדשות הארץמבזקים

הוצגה תוכנית החירום להורדת יוקר המחיה

בנקים חדשים, ייבוא מזון, תחרות בחשמל ורפורמה בדיור בתחבורה ובאיגודי העובדים – קואליציית יוקר המחיה הציגה את תכנית החירום להורדת יוקר המחיה

קואליציית יוקר המחיה, המורכבת מקשת רחבה של ארגונים חברתיים, מומחי כלכלה, אנשי הייטק ובוגרי מחאת 2011 ומחאות נוספות מהשנים האחרונות, פרסמה היום (שני), את 'תכנית החירום להורדת יוקר המחיה'.

בכנס כלכלת ישראל 2050 מבית התאחדות הסטודנטים שהתקיים בירושלים, הציגו מובילי הקואליציה, יזם ההייטק, שגיא שחר, ומנכ"ל תנועת 'ישראל2050', גיא גלוברמן, את התכנית, אשר גובשה בליווי דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים וכיום ראש המכון הישראלי לתכנון כלכלי, ד"ר מיכאל שראל, לשעבר הכלכלן הראשי במשרד האוצר וכיום ראש פורום קהלת לכלכלה, ונילי אבן-חן, סמנכ"לית כלכלה ומחקר בתנועה לאיכות השלטון. בין החברים בקואליצייה : התאחדות הסטודטנים הארצית, קבוצת אנשי הייטק בהובלת שגיא שחר, ארגון צדק תנועת ישראל 2050, ארגון צדק פיננסי, פורום קהלת ואחרים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

התכנית, המהווה חלק מקמפיין ציבורי רחב היקף שתוביל הקואליציה בשבועות הקרובים שכותרתו 'יוקר המחיה זו בחירה' מתמקדת בחמשת תחומי החיים הבסיסיים והיקרים ביותר בישראל – המזון, הדיור, התחבורה, הבנקאות והאנרגיה, ומציעה פתרונות קונקרטיים לבעיית השורש המרכזית והבוערת ביותר, בעיית הקרטלים, המונופולים ומוקדי הכוח הלא פרופורציונאליים בישראל, לצד פתרונות להסדרת היחסים שבין המדינה לאיגודים המקצועיים.

במסגרת הקמפיין, דורשים השותפים לקואליציה, אשר תפעל במהלך תקופת הבחירות ככוח 'על מפלגתי', מראשי המפלגות להסתכל לציבור בעיניים ולהפנים כי יוקר המחיה זו בחירה. בחירה של הפוליטיקאים להתמודד באומץ עם בעיות השורש שהפכו את ישראל בשני העשורים האחרונים לאחת המדינות היקרות במערב, ובחירה של הציבור הישראלי בבחירות הקורבות, בפוליטיקאים שיעלו את הנושא לראש סדר העדיפויות שלהם ויחתמו על מסמך לפיו המפלגה בראשותם תציב את סוגיית יוקר המחיה בראש סדר העדיפויות הכלכלי חברתי של מפלגתם ותפעל בכנסת ובממשלה לרבות בהסכמים הקואליציוניים לטפל בבעיית הקרטלים והמונופולים בישראל. במהלך הכנס חתמה על ההתחייבות שרת המשפטים, יושבת ראש שותפה במפלגת הימין החדש, איילת שקד, על כתב ההתחייבות ובימים הקרובים תפעל הקואליציה מול כלל ראשי המפלגות ותחשוף לציבור מי מתחייבים לטפל ביוקר המחיה ומי המתחמקים.

מסקרים שנערכו במהלך מערכת הבחירות עולה כי רוב הישראלים מציבים את בעיית יוקר המחיה היא כבעיה המטרידה ביותר בישראל, מה שהופך את הנושא לצו השעה מבחינת החברים בקואליציה, אשר במהלך מערכת הבחירות תפעל כאמור ככוח אזרחי "על-מפלגתי" במטרה ליצור התחייבות רחבה ככל שניתן של ראשי המפלגות לטיפול בבעיות השורש של יוקר המחיה בישראל. בשלב הבא, לאחר מערכת הבחירות, תתמקד הקואליציה בקידום הפתרונות בהסכמים הקואליציונים, בתוכניות 100 הימים של הממשלה, ובקידום תכנית החירום, לצד קידום מדיניות רחבה מול הממשלה והכנסת הבאות.

שגיא שחר וגיא גלוברמן, מובילי קואליציית יוקר המחיה, ציינו כי : "מחאות השנים האחרונות למדנו שלא מספיק לזעוק את הזעקה, וקואליצייית יוקר המחיה התגבשה כדי לקחת חלק בפתרון. ביחד נשים סוף לבעיית יוקר המחיה ובשיתוף המומחים המובילים בישראל גיבשנו תכנית המטפלת בבעיות השורש של המשק הישראל בדגש על המונופולים והקרטלים שהשתרשו כאן. התכנית מראה שיש פתרון ליוקר המחיה. זה אומנם לא יהיה פשוט, אבל זה אפשרי וזו שאלה של אומץ ציבורי וסדרי עדיפויות. היום המהלך יצא לדרך והקואליציה תעניק רוח גבית לנבחרי הציבור לטפל בבעיות השורש, תחילה בהצפת הנושא לסדר היום במערכת הבחירות ובהמשך נהיה הבית של הטיפול ביוקר המחיה, נוביל מדיניות כבר בשלב ההסכמים הקואליציונים ובארבע השנים האחרונות מול הכנסת והממשלה כדי שבעיות השורש יטופלו."

צילום: עופר עמרם

עיקרי תכנית החירום:

בתחום המזון מבקשת התכנית להביא להסרת החסמים הרבים המאפיינים את שוק המזון הישראלי, וליצור תחרות חופשית אמיתי אשר תוביל לפירוק המונופולים והקרטלים, הגורמים לתיאום מחירים, למכסות ייצור ולריכוזיות גבווהה במגוון רב של מוצרים. בין הצעדים המוצעים- הסרת חסמי יבוא ומיגור הסכמי בלעדיות חוסמי יבוא והסרת חסמי תקינה וחסמי רישוי.

בתחום הדיור, מצביעים המומחים על כשלים במדיניות ממשלות ישראל אשר הובילו לעליית מחירים בלתי סבירה וביניהם – התערבות בשוק התכנון ובשיווק הקרקעות, מדיניות מסים שגויה ויצירת תמריצים מעוותים לרשויות מקומיות. בין הצעדים שמציעה התכנית על מנת להוזיל את מחירי הדיור : הסרת חסמי תכנון ושיווק,העברת סמכויות תכנון מהמוסדות המרכזיים (משרד הפנים,רמ"י) לרשויות המקומיות, והנגשת מרבית מלאי הקרקעות בתוך הרשויות המקומיות. עוד מציעה התכנית ליצור מנוף לחץ משמעותי על מונופול רמ"י לעמידה במכסת הגדלת היצע הקרקעות ולהקטין את העדיפות להשקעה בדירה יחידה על פני השקעות פיננסיות וריאליות באמצעות הקטנת הטבות המס על דירה יחידה. התכנית מציעה גם רפורמה בארנונה ובשיטת המימון של הרשויות המקומיות שעיקרה הקטנת תמריצי הרשויות לפתח בנייה לעסקים במקום בנייה למגורים ולהעדפת בנייה לאוכלוסייה חזקה על פני בנייה לאוכלוסייה חלשה.

בתחום התחבורה גורסים המומחים כי השקעה בתכניות לפיתוח תחבורה ציבורית תוביל להשפעה חיובית של כ-25-40 מיליארד ₪ על התמ”ג לשנה בטווח הארוך. בין עיקרי פרק התחבורה בתכנית החירום – פתיחת שוק התחבורה השיתופית והסדרת הנסיעות המשותפות בחקיקה, ביטול האיסור על הסעת נוסעים בשכר, עידוד נסיעה שיתופית (3 אנשים ומעלה) חופשית בכל נתיבי התחבורה הציבורית ושיפור הסנכרון והיררכיה ביו גופי התכנון בממשלה . עוד מציעים המומחים על הקמת קבינט תחבורה שתכליתו ייעול תהליכי תכנון וקידום תקציבים להרחבת התשתיות, והקמת רשויות מטרופולין במרחב תל-אביב, ירושלים וחיפה לקידום התחבורה הציבורית בשטחן וקידום וייעול התחבורה הציבורית.

בתחום הבנקאות, מבקשת התכנית לטפל בראש ובראשונה בבעיית הריכוזיות באמצעות כניסתם של שחקנים חזקים חדשים והקטנת הכוח של דואופול בנק לאומי ופועלים. בין הפתרונות שמציעה התכנית: הכרזה על כל חמשת הבנקים הגדולים כמונופול, .יישום מלוא מסקנות הוועדה להגברת התחרות בבנקים, 'ועדת שטרום', באופן מיידי בדגש על: 1 הכנסת בנקים חדשים, הכנסת מערכות תשלומים בינלאומית באישור בנק ישראל והגדלת התמריצים לכניסתם של בנקים חדשים לשוק.

בתחום האנרגיה מבקשת התכנית להביא לפתיחת הייצור, החלוקה והאספקה בשוק החשמל לתחרות מלאה. בין הפתרונות שמציעה התכנית : הגדלת התחרות במקטע הייצור, מכירה הדרגתית של מרבית יחידות הייצור של חברת החשמל לשוק הפרטי והכנסת פרמטרים של תחרות על המחיר לצרכן. עוד מציעים המומחים להקבל בדרישות הרישוי והאסדרה להקמת תחנות כוח חדשות והמרצת הפעילות הממשלתית לקידום תחרות במשק הגז הטבעי.

עוד מצוין בתכנית כי יש להסדיר בדחיפות את היחסים שבין הממשלה לאיגודי העובדים באמצעות הסדרת תהליך אישור רפורמות בחברות ממשלתיות, הגבלת זכות השביתה בשירותים חיוניים והקמת מוסד "בוררות חובה בשירותים חיוניים" לצד ביטול מעמד האגודות העותומניות.

שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית: "היום זו יריית הפתיחה, ומכאן אני קורא לנבחרות ונבחרי החיבור שלנו לקחת צעד קדימה. בעשור האחרון שכחתם אותנו ברגעים הקריטיים ביותר. שכחתם שנבחרי ציבור, תפקידם לשרת אותנו, הציבור, וזנחתם אותנו אל מול מערכות וקבוצות חזקות – בחרתם בהן. הפעם עליכם להיות אמיצים יותר מתמיד, רגע לפני שמציאות היום יום פה, של הישרדות ומאבקים, תהפוך להיות כאן נורמה בעצמה".

תכנית החירום להורדת יוקר המחיה
Back to top button