חדשות הארץמבזקים

שילוב כוחות למניעת סגירת שדה דב, "הנזק יהיה בכייה לדורות"

ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי וראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי קוראים לראש הממשלה למנוע את סגירת שדה דב ביולי הקרוב.

במסיבת עיתונאים שנערכה היום (חמישי) בשדה דב, הודיעו ראשי הערים על שילוב כוחות במאבק שמטרתו למנוע את ניתוק העיר אילת ממרכז הארץ. "הממשלה מעדיפה את האינטרסים של בעלי הקרקע על האינטרסים הלאומיים והחברתיים ומתעלמת מהחלופה הריאלית המאפשרת השבת הקרקעות לבעליהן והשארת המסלול במערב, להמראות ונחיתות".

חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ׳, מיקי לוי, איילת נחמיאס ורבין, איתן ברושי ועודד פורר הצטרפו לקריאת ראשי הערים לראש הממשלה, לקחת אחריות ולא לסגור את שדה דב עד למציאת חלופה ראויה. "אילת היא מפעל שהוא 100% ציונות וכסף לא עומד מול ציונות״ אמר חה״כ סמוטריץ׳. גם חה״כ מיקי לוי קרא לראש הממשלה לעצור את האיוולת שתגרום מכה אנושה לעיר אילת. חה"כ איילת נחמיאס ורבין המלווה את המאבק לתכנית חלופית שתכלול את שימור שדה דב: ״הנזק הצפוי כתוצאה מסגירת השדה יהיה בכייה לדורות״. חה"כ איתן ברושי (העבודה): ״ההצעה לשמירת שדה מינימלי עם תעופה מקסימלית היא הצעה שצריך לקבל אותה. סגירת שדה דב משיקוליי נדלן זה בגידה בתושבי הערבה הדרומית ואילת, פגיעה כלכלית קשה ואיום על הפריפריה הצפונית והדרומית. אם שדה דב יסגר זה יהיה יום שחור לציונות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות עיריית תל אביב-יפו

על רקע הכוונה לסגור את שדה דב ב – 1.7.2019 החליטה מועצת העיר אילת להסלים את המאבק ותנקוט בשורת צעדים חריפים. במסיבת עיתונאים משותפת לחולדאי ויצחק הלוי, שנערכה היום (7.3.19) בהשתתפות חברי כנסת, הודיע ראש עיריית אילת – מאיר יצחק הלוי, על סגירתה והשבתתה המוחלטת של העיר אילת ביום שלישי הבא (12.3.2019). ההשבתה, בתמיכת ההסתדרות תכלול את מערכת החינוך, נמלי הים והאוויר, התחבורה הציבורית והמוניות בעיר, מעברי הגבול ועוד. בשלב הבא, מתכנן ראש העיר אילת לפתוח בשביתת רעב באוהל מחאה אשר יוצב בשדה דב, החל ביום חמישי (17.3.19).

ראש העיר תל-אביב רון חולדאי, הביע תמיכה במאבקה של אילת והבטיח לנקוט פעולות על מנת לסייע במניעת האיום לחסל את נתיב התחבורה המרכזי המחבר את תל אביב עם אילת ולפגוע בתושבי עירו.

בישיבת חירום שכינס ראש עיריית אילת – מאיר יצחק הלוי בשבוע שעבר, קראה מועצת העיר אילת לממשלת ישראל לדחות את סגירת שדה דב כדי לאפשר לכנסת החדשה למצוא פתרון ראוי לתושבי העיר אילת, שערה הדרומי של מדינת ישראל. עוד קראה מועצת העיר אילת לממשלת ישראל להיכנס למשא ומתן למציאת חלופות, שישאירו את אילת מחוברת למרכז. דברים אלה הובאו לידיעת ראש הממשלה בפגישה אישית שהתקיימה בשבוע שעבר בינו לבין ראש עיריית אילת. לאחר שפגישה זו לא הניבה פירות נערכת כאמור העיר אילת להסלים את המאבק תחת האמירה "ביבי והליכוד מתנתקים מאילת". יודגש כי גם מבקר המדינה – יוסף שפירא וצוותו החלו בבדיקת ההחלטה של חיסול תשתית תעופה מרכזי ללא חלופה ראויה.

מעל ל – 800 אלף נוסעים פוקדים את שדה דב מידי שנה ולקיבולת הזו, מסכימים כל גורמי התעופה – אין פתרון. לדעת מומחי התעופה, בשל רפורמת השמים הפתוחים, כבר היום, נתב"ג קורס תחת העומס ובשנת 2020 יגיע לקיבולת שיא.

רשות שדות התעופה מודה, כי הקצאת טיסות לאילת תצטרך לבוא על חשבון הפעילות הבינלאומית. לדעת המומחים, סגירת שדה דב תביא לירידה של עד 40% במספר הטסים לאילת, בשל הירידה המשמעותית בתדירות הטיסות, התייקרות מחירי הכרטיסים, הארכת משך ההגעה וירידה ברמת השירות. כשמדובר בתיירות, אילת צבועה כחול לבן. 84% מהנופשים בעיר הדרומית הם ישראלים. עליהם מבוססת כלכלת העיר וזהו מנוף הצמיחה שלה. אלא שבשל כל הסיבות שלעיל, הישראלים כבר לא ירצו להגיע לעיר. מי שיגיע לנתב"ג, יבחר לטוס לחו"ל.

צילום: דוברות עיריית תל אביב-יפו

לאלפי חולים אילתים, הנזקקים לטיפול באחד מהמוסדות הרפואיים במרכז הארץ – לא תהיה ברירה. עבורם, סגירת שדה דב – נתיב התחבורה המרכזי והמהיר המחבר את אילת עם מדינת ישראל, כמוה כניתוק צינור החמצן. גם משרד הבריאות סבור כך ולא רק בגלל שבית החולים "יוספטל" אינו מסוגל לתת מעטפת רפואית מלאה לתושבי אילת, אלא כיוון שבבית החולים מועסקים רופאים מומחים ממרכז הארץ. במידה ושדה דב ייסגר, החשש הוא שאותם רופאים יחפשו מקומות עבודה אחרים כדי לא לעבור את הפרוצדורה הארוכה והמסורבלת בדרך לאילת וממנה. כמו הרופאים, יגיבו ודאי גם המרצים באקדמיה המגיעים ללמד באוניברסיטת בן גוריון באילת, באוניברסיטה הפתוחה, באוניברסיטה הימית ובמכללות.

"לצערי, התרחיש הזה אינו אפוקליפטי. סגירת שדה דב, תיפגע אנושות בתושבי אילת, בענף התיירות עליו היא נשענת ובכלכלתה" קבע ראש עיריית אילת והוסיף: "הממשלה כאחוזת אמוק, ממהרת לסגור את שדה דב מבלי שהוכשרו חלופות אמיתיות. ראש הממשלה, נכנע לבעלי הקרקעות מהמרכז, הלוחצים על הממשלה לקבל את תמורתו של הנכס הנדל"ני יקר הערך עליו ממוקם השדה. אלא שההליכים הסטטוטוריים להפיכת שדה התעופה לשכונת מגורים יארכו לא פחות מ – 10 שנים!! במצב הזה, דרך המלך הנכונה לכולם, היא לקדם את ההליכים הסטטוטוריים, לפנות את השדה ממזרח ולהשאיר במערב מסלול אחד להמראות ונחיתות לאילת וממנה. כך, יישמר זמנית ועד למציאת פתרון קבע, עורק תחבורתי חשוב, הוא צינור החמצן המרכזי לעיר לאילת".

עוד על רקע סגירת השדה הוגשה לוועדה המקומית תל אביב יפו, התכנית המכונה 'חלופת חולדאי', המאפשרת פינוי שדה דב ממזרח ובניית כ-8,000 יחידות דיור והשארת מסלול צר ממערב על השטח הסמוך לחוף הים וממילא אסור לבניה.

לדברי ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי: " סגירת שדה דב שכל גורמי המקצוע מתנגדים לה משמעותה חיסול התעופה הפנימית במדינת ישראל והנחתת מכת מוות על העיר אילת. הציבור צריך לדעת שניתן לעצור את האיוולת! יש היתכנות להשארת השדה ולפיצוי בעלי הקרקע. כפי שהבטחנו ביצענו עבודה תכנונית מקיפה ומפורטת לפיה ניתן לבנות אף יותר ממה שנדרש לפיצוי בעלי הקרקע תוך השארת השדה האזרחי ושיפור השירות בו. המדינה אינה מפסידה שכן תוכל להכין חלופה לשדה דב בכל עת ולממש את יתרת הזכויות בעתיד (למשל על אי מלאכותי בים). כל מה שנדרש הוא אומץ ומנהיגות לעשות את הדבר הנכון. אפשר עוד להציל את שדה דב!".

צילום: דוברות עיריית תל אביב-יפו
Back to top button