מבזקיםמשפטי/פלילי

עו"ד בומבך לשרת המשפטים: 'לתקנה עלולה להיות השפעה הרסנית'

הרפורמה בתקנות סדר הדין האזרחי, שתיכנס לתוקף השנה, כוללת הסדר המשחרר את ביהמ"ש הפוסק בערעור מלנמק את פסיקתו. עו"ד אילן בומבך, מועמד לראשות לשכת עורכי הדין במכתב לשרת המשפטים, איילת שקד: "מדובר בעוול ממשי לציבור המתדיינים. מדובר בפגיעה קשה בזכות הגישה לערכאות, שהיא זכות חוקתית בשיטתנו המשפטית".

בחודש ספטמבר האחרון פורסמו תקנות סדר הדין האזרחי שאמורות להיכנס לתוקף ב- 5.9.2019. בין התקנות, תקנה 148 (ב) קובעת: "בית המשפט שהחליט לדחות ערעור, רשאי לכלול בנימוקיו רק את קביעותו בדבר דחיית הערעור ובלבד, שנוכח כי מתקיימים התנאים הבאים לגבי ההחלטה שעליה מערערים: אין מקום לדחות את הממצאים העובדתיים שנקבעו בה, הממצאים שנקבעו בה תומכים במסקנה המשפטית ואין בה טעות שבחוק".

תקנה זו חלה על כל פסקי דין בערעור. הן על פסק דין של ביהמ"ש המחוזי בשבתו כערכאת ערעור על בית משפט השלום, והן על פסק דין של בית המשפט העליון בשבתו כערכאת ערעור על בית המשפט המחוזי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עו"ד אילן בומבך שמתמודד בימים אלה על ראשות לשכת עורכי הדין, הוציא הבוקר (רביעי) מכתב לשרת המשפטים, איילת שקד בו מביע חששותיו לגבי ההשפעה ההרסנית שעלולה להיות לתקנה זו.

עו"ד אילן בומבך. צילום: יח"צ

"ייתכן שמי שמגיש בקשת רשות ערעור בימים אלה (כזכור, זכות המוקנית לאזרח בתקנות עצמן), לא רק שבקשתו תידחה בלקוניות שכעת מותרת נוכח תקנה 407א לתקנות הנוכחיות, אלא שהוא אף עלול לחוב בהוצאות לטובת אוצר המדינה, רק משום ש"העז" להטריח את ביהמ"ש העליון בהגשת הבקשה[!]."

מוסיף במכתבו וכותב עו"ד בומבך: "מדובר, בעליל, בפגיעה קשה ומוחשית בזכותו של המתדיין לקבל לידיו פסק דין מנומק. אך בה בשעה, מדובר בהתפרקות מדעת של בתי המשפט מחובת ההנמקה המוטלת עליהם כשופטים"

עו"ד בומבך דורש כי שרת המשפטים תפעל לתיקונן של תקנות 148(ב) ו-148א לתקנות 2018.

בומבך (52), מבכירי עורכי הדין בארץ ובעל משרד עורכי דין פרטי שמדורג כאחד המובילים בתחומי התמחותו – בהם משפט ציבורי, מינהלי, ליטיגציה, לשון הרע וייצוג נבחרי ציבור. הוא הגיע אל הלשכה בראשית שנות ה-30 לחייו וב-1999 נבחר לראש ועדת האתיקה הצעיר ביותר של הלשכה, כשהוא בן 33 בלבד. ב-2003 נבחר ליו"ר ועד מחוז תל-אביב. הוא כיהן כיו"ר האגודה לרפואה ומשפט, יו"ר ועדת ערר לפי חוק כביש אגרה, יו"ר ועדת ערר נתניה לפי חוק מס רכוש וקרן פיצויים, מ"מ ויו"ר בפועל של הרשות לאומית לבטיחות בדרכים ועוד.

מכתב לשרת המשפטים
Back to top button