צרכנות

שטיחים זה עסק רציני: מאמנות ועד אספנות

בימינו רוב הקונים בוחרים שטיח מסיבות דקורטיביות ושימושיות – יופי, התאמה לעיצוב הבית, מחיר נוח, מידות מתאימות וכדומה. אך בימי הקדם, ועבור לא מעט אנשים גם כיום, שטיחים בעבודת יד הינם אמנות לכל דבר, ובעלת ערך רב, כלכלי או רגשי.

עבור רובנו, שטיחים לסלון, לחדר הילדים או לחדר האוכל הם פריטי עיצוב שימושיים, נוחים ויפים, המספקים נקודת צבע בחלל, מגדירים פינה בתיחומה בחדר, או מציעים מצע רך ונעים לרבוץ או לשבת עליו. ללא ספק, תפקידם של שטיחים בבית הוא חשוב, אך הוא גם יכול להיות עסק רציני בהרבה. למשל, שטיחים שהינם יצירות אמנות או יצירות מוזיאוניות, פריטים היסטוריים ופריטי אספנים שמחירם מטפס לכדי חמש או שש ספרות. או לחילופין, יש להם ערך רגשי שלא יסולא בפז. סקירה קצרה בשיתוף: שטיחי ירושלים סניף ראשון לציון היבואן הכי גודל והכי ותיק בארץ.

ראשית ימי השטיח

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

קשה להצביע בוודאות מתי ואיפה החלה אמנות זו של אריגת מרבדים. יש מי שמתארכים אותה למאה ה-7 לספירה ומי שמצביע על כמה מאות לפני הספירה הנוצרית. מקורם, בכל אופן, הינו כנראה באסיה. אל אירופה הם הגיעו מאוחר יותר, בעקבות פתיחת דרכי מסחר ומסעות נודדים. בעבר כולם נארגו בעבודת יד אטית, חרוצה ומוקפדת, שורה אחר שורה, ומחירם בהתאם – היפים, הגדולים והמורכבים שבהם נחשבו יקרי ערך, אוצר ויצירת אמנות שנסחרה על ידי מיטב הסוחרים.

בחברות מסורתיות היה גם ערך רגשי רב סביב השטיח שנוצר על ידי הקהילה ומתוכה – שטיחים בעבודת יד סימלו בית ואת הקשר המשפחתי. הם עברו מדור אל דור, משמשים מדי יום את דיירי הבית בהענקת מצע חם ומלטף, ממש כמו אהבת בני המשפחה שיצרו אותם. על אף חלוף המאות, ישנם עדיין לא מעט פריטים משפחתיים שכאלו שהשתמרו, ומוסיפים להיות נאהבים על ידי בעליהם בזכות הייחוס המשפחתי.

שטיחים כפריט אספנות

גם כיום יש מי שרודף אחרי שטיחים כהרבה יותר מעוד פריט שימושי להציב עליו ספה ושולחן סלון. העתיקים והנדירים שבפריטים הם מושג לרדיפה ולתשוקה, והם יקרים ביותר, לעתים עם תג מחיר בן 5 ואף 6 ספרות.

את שטיחי זיגלר מכירים רבים – עד היום הם מבוקשים מאוד בקרב מעצבים רבים, אך כיום ייצורם חודש, והוא מתקיים בעולם המודרני. אלו הם עדיין שטיחים בעבודת יד, ואף יקרים יחסית, וכמובן פופולריים בזכות העיצובים יוצאי הדופן מן המאה ה-19, אך המקוריים מן התקופה (שיוצרו באיראן) יקרים פי כמה מכיוון שרובם לא שרדו. עד כמה העסק רציני? עד כדי כך שיש מי שמזייפים שטיחי זיגלר ואחרים עתיקים לכאורה, בניסיון להטעות את הסוחרים.

נכון, מהיופי של שטיחי זיגלר או שטיחים פרסיים במראה עתיק ניתן ליהנות גם היום בתג מחיר נוח בהרבה, ובמקביל גם להתגאות בעבודת היד שהושקעה בהם – אך את המכורים לאספנות שטיחים מקצועית לא ניתן לשכנע. הם מכירים בערך ההיסטורי של הפריטים העתיקים, בדיוק כמו מציאת פריט ארכיאולוגי נדיר ומיוחד.

 

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח