חדשות הארץמבזקים

"ישראל לא מצליחה לעצור את ההתבססות האיראנית בסוריה"

ערב עיון התקיים אתמול (שלישי) תחת הכותרת "רוסיה, כאן להישאר!" במסגרת שיתוף פעולה בין המכון למדיניות ואסטרטגיה בבינתחומי לבין מכון קינן במרכז וודרו ווילסון בוושינגטון, והשתתפו בו שגרירים ומומחים לענייני רוסיה והמזרח התיכון מישראל ומארה"ב.

בערב העיון השתתפו אלוף (מיל') עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) בבינתחומי; מת'יו רוז'נסקי, ראש מכון קינן במרכז וודרו ווילסון, ארה"ב; השגריר ד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, לשעבר מנכ"ל משרד החוץ ושגריר ישראל באו"ם; ח"כ קסניה סבטלובה, חברת וועדת חוץ וביטחון, הכנסת; השגריר דניאל שפירו, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל; השגריר פרופ' איתמר רבינוביץ', נשיא המכון ללימודי ישראל, וושינגטון ותל אביב, לשעבר שגריר ישראל בארה"ב; ופרופ' מייקל קימג', האוניברסיטה הקתולית באמריקה.

בדו-שיח שפתח את ערב העיון השתתפו אלוף (מיל') גלעד ורוז'נסקי, אשר דנו בעיקרי מסמך המדיניות המשותף למכון למדיניות ואסטרטגיה ומכון קינן. "ברמה הטקטית יש לישראל הצלחות אבל ברמה האסטרטגית היא לא מצליחה לעצור את ההתבססות האיראנית בסוריה", אמר גלעד, והוסיף כי "אם לא נכה באיראן היא לא תצא מסוריה. המצב מאוד סבוך בין המדינות. התקיפות האחרונות של איראן נגד ישראל מעלות את הנפיצות האזורית. ישראל צריכה חופש פעולה מרבי בסוריה, תוך הידברות עם רוסיה, וחתירה להישג שישכנע את איראן לסגת". בהמשך השיח נשאל רוז'נסקי כיצד להערכתו תפעל ארה"ב במקרה של הסלמה בצפון: "כולנו מודעים למערכת היחסים ארוכת הטווח ורבת השנים שיש לארה"ב וישראל. לאורך ההיסטוריה, ארה"ב עמדה לצדה של ישראל בעימותיה השונים ואני צופה שההיסטוריה תחזור על עצמה במידה ואכן יתחולל עימות. בכל הנוגע לרוסיה ופעולותיה לאור הסלמה במזרח התיכון, הדיספונקציונליות של היחסים בין ארה"ב לרוסיה תקשה מאוד על סיום הסכסוך בצורה הטובה ביותר, בעבור שתי מעצמות העל".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: המרכז הבינתחומי הרצליה

בפאנל שעסק בנוכחות הרוסית במזה"ת והמשמעויות לישראל בהנחיית העיתונאי מואב ורדי, עורך חדשות החוץ ב"כאן", תאגיד השידור הישראלי, התייחסו חברי הפאנל לדרכי פעולה ישראליות אפשריות ולמדיניות האמריקנית בצל הסגת הכוחות מסוריה. השגריר שפירו אמר כי ישראל לא תוכל להתעלם מהאינטרס האמריקני במזרח התיכון. "כשהרוסים התערבו בסוריה הבהרתי לישראל שאם מעצמה עולמית כמו רוסיה מתייצבת על גבולה, עליה לקיים עמה שיח. ארה"ב מבינה את הצורך הישראלי לתקשר עם רוסיה, אבל ישראל חייבת להבין גם את ההקשר הרחב של יחסי ארה"ב-רוסיה. השרים הישראליים שהציעו להוציא את איראן מסוריה בתמורה להתפשרות אמריקנית בנושא אוקראינה, הבינו שזו עסקה שלא יכולה לקרות. בעת שארה"ב מסיגה כוחות מסוריה, ישראל וארה"ב צריכות לתאם מדיניות ולוודא שהאינטרס האמריקני יהיה על השולחן בקבלת ההחלטות".

השגריר רבינוביץ': "בעבר היה ברור שישראל מטפלת בערבים וארה"ב ברוסים. בעידן טראמפ כבר לא ניתן לסמוך על ארה"ב שתטפל ברוסיה. חרף היחס הידידותי של טראמפ לישראל, בהקשר הסורי, הוא לא טוב לישראל ובנסיגתו מסוריה הוא משאיר את ישראל להתמודד לבדה עם איראן ורוסיה. מאז תקרית הפלת המטוס ישראל מורתעת ותוקפת פחות, כי ארה"ב לא מגבה מספיק את ישראל".

ח"כ סבטלובה אמרה כי "מי שעקב אחרי המזרח התיכון וסוריה, ראה סימנים להתבססות רוסית כל העת. לדעתי, כל הסימנים מעידים על כוונות רציניות להישאר לטווח ארוך מאוד, דוגמה לכך ניתן למצוא בהבטחות השונות למתן סיוע צבאי ללבנון". השגריר ד"ר גולד התייחס לשאלת חופש הפעולה הישראלי בסוריה, ואמר: "יש הבנה רצינית ומשמעותית בין ישראל לרוסיה בכל הנוגע לחופש הפעולה הישראלי בסוריה. בו בזמן, אירעו אתגרים משמעותיים, כמו הפלת המטוס, שהכריחו את הישראלים לעשות מאמצים רבים בכדי לשפר את מעמדנו במזרח התיכון".

גלעד סיכם את האירוע ואמר כי "חרף העובדה שסוריה היא מרכז הכובד של מאמצי הביטחון הישראליים, נדמה שלא תהיה מערכה רוסית אפקטיבית לסילוק האיראנים מסוריה. אל לנו לשכוח כי היחידים שיכולים לפגוע בהתבססות האיראנית בסוריה הם הישראלים. הגענו ליום בו אנו צריכים לחשוב איך לחיות עם הרוסים במזרח התיכון מבלי להתעמת עמם, תוך קיזוז מחירים ביטחוניים מהאיראנים שמעלים את מדרגת התוקפנות שלהם כלפי ישראל".

"אין חלופה לידידות שבין ישראל וארה"ב", הוסיף גלעד, "אבל קיימת אי-בהירות בכל הנוגע למדיניות האמריקנית באזור. ישראל זקוקה ליכולות צבאיות ולשימור הדיאלוג מול הרוסים והאמריקנים בכדי לאפשר לעצמנו חופש פעולה. עלינו לעשות ככל האפשר בכדי לסלק את האיראנים מסוריה ולמנוע את התממשות תכנית הגרעין".

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח