חדשות הארץמבזקיםמשפטי/פלילי

ההליכים המשפטיים בפרשיית ה"עוקץ הליטאי" הגיעו לסיומם

בפרקליטות מחוז דרום (פלילי) הודיעו היום (שני) כי הגיעו לסיומם ההליכים המשפטיים בפרשיית ה"עוקץ הליטאי", בה נפגעו כ- 250 קשישים ומתלוננים נוספים, לאחר שבית משפט המחוזי בב"ש גזר את דינה של הנאשמת האחרונה בפרשה, יבגניה מוררו.

שני הנאשמים המרכזיים בפרשה, דימיטרי אנטונוב ודמיטרי קדיוליץ נידונו לעונשי מאסר של 7,5 ו-6,5 שנים ושילמו פיצוי למתלוננים בסך של 200,000 ₪ כל אחד.

מדובר בפרשייה בה נפגעו כאמור כ- 250 קשישים, שלחלקם מלאו 90 שנים ויותר ומתלוננים נוספים, כולם עולי חבר העמים דוברי השפה הרוסית מכל רחבי הארץ. פרקליטות מחוז דרום (פלילי), באמצעות עו"ד עפרה לוי ועו"ד רננה לוי, הגישה החל מפברואר 2016 כתבי אישום נגד 10 נאשמים, אשר פעלו במקביל במספר חוליות נפרדות עם גורמים עברייניים בליטא, באופן שיטתי ומתוחכם, הטילו אימה ופחד על הקשישים וסחטו מהם באיומים כ- 2 מיליון ₪. בתיק זה נשמעו הוכחות וקשישים רבים הובאו לעדות בבית המשפט. חלק מהקשישים שמצבם הבריאותי לא איפשר הגעתם, נשמעה עדותם בוידאו קונפרנס, באמצעות פרקליט שהגיע לביתם, על מנת להעניק לקשישים אלו את יומם בבית המשפט.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
בית המשפט בבאר שבע. צילום: חדשות MivzakLive

השיטה עבדה כך: בין השנים 2017-2015, פעלו הנאשמים והאחרים להשגת פרטים אישיים של קשישים ובהם שמות הקשישים, מספרי טלפון נייחים בבתיהם ועיר מגוריהם. לאחר השגת הפרטים, הליטאים, בידיעת הנאשמים, התקשרו לביתם של הקשישים, שוחחו איתם בשפה הרוסית, הציגו עצמם בכזב כעורכי דין או כרופאים, הציגו בפני הקשישים מצג שווא לפיו אחד מקרובי משפחתם היה מעורב בתאונה בה הוא עצמו נפגע, שהוא נמצא כעת בבית חולים, מקבל טיפול רפואי ולכן אינו יכול לדבר באופן ברור.

כמו כן, הוצג לקשישים מצג שווא לפיו קרוב משפחתם פגע באדם נוסף (ילד / ילדה / אישה בהריון / לעיתים תייר/ת וכד') באופן חמור, ושהאחר זקוק לניתוח בהול שעלותו מסתכמת בעשרות ואף במאות אלפי שקלים או דולרים. בחלק מהמקרים נמסר לקשישים שבני משפחתו של הנפגע רוצים להגיש תלונה במשטרה כנגד קרובי המשפחה של הקשישים, וכן תביעה אזרחית בסכומי עתק. על מנת להגביר את האימה, טענו בכזב בפני הקשישים והמתלוננים האחרים שבעקבות אותה תלונה במשטרה קרוב משפחתם יאסר למשך מספר שנים.

כדי להניע את הקשישים לתת את כספם – טענו בפניהם בכזב, שהם נמצאים בקשר עם קרובי המשפחה של האדם שנפגע, וכן שהם יכולים לייצג את הקשישים וקרוביהם, וביכולתם של הקשישים להציל את קרוב משפחתם מתלונה במשטרה, ממאסר ותשלום סכומי עתק כאמור, אם ימסרו לנציג שישלח אליהם כסף מזומן.

אילוסטרציה. צילום: pixabay

עקב מסכת האיומים והכזבים, מסרו המתלוננים לנאשמים, באמצעות "הנציגים" סכומי כסף גדולים. את כספי הסחיטה, חילקו בינהם הנאשמים והאחרים בחו"ל.

הכסף שמסרו המתלוננים לנאשמים היה לעיתים מקצבאות שונות אותם קיבלו הקשישים, במקרים אחרים מחסכונות שנאספו בעמל רב במשך שנים ארוכות, חלק מהכסף היה מיועד לקיום יומיומי ואף הוחזק על ידי הקשישים למימון הוצאות קבורתם ואף במספר מקרים הלוו הקשישים אלפי שקלים מהשכנים כדי לשלם לנאשמים. כתוצאה ממעשיהם של הנאשמים נגרמו לקשישים, למתלוננים האחרים ולקרובי משפחתם פגיעה כלכלית, עוגמת נפש ולחץ נפשי שלעיתים החמיר את מצבם הבריאותי הרעוע ממילא.

אילוסטרציה. צילום: pixabay

התיק נחקר ע"י הונאה דרום במשטרת ישראל. הנאשמים הורשעו, כל אחד לפי חלקו, בביצוע מאות עבירות של סחיטה באיומים.

כאמור, שני הנאשמים המרכזיים בפרשה, דימיטרי אנטונוב ודמיטרי קדיוליץ נידונו לעונשי מאסר של 7וחצי ו-6 וחצי שנים ופיצוי למתלוננים בסך של 200,000 ש"ח כל אחד.

על שאר הנאשמים הוטלו עונשי מאסר משמעותיים ותשלום פיצוי למתלוננים.

עו"ד רננה לוי מפרקליטות מחוז דרום (פלילי), אשר ניהלה את כלל התיקים בביהמ"ש: "מדובר בפרשה עגומה של ניצול קשישים חסרי ישע. מעשי הנאשמים פגעו באמונם של הקשישים בבני האדם וגרמו להם נזקים נפשיים מתמשכים, מהם הם סובלים עד היום. הפרקליטות עמדה על כך כי על כל הנאשמים בפרשה יוטלו עונשי מאסר בפועל וכן כי יושבו כספים לקשישים בהקדם האפשרי על מנת שיזכו לראות את הכסף בעודם בחיים, ואכן מרבית הנאשמים שילמו סכומי כסף גדולים למתלוננים על מנת להשיב את דמי הסחיטה".

Back to top button