בריאותמבזקים

לראשונה בישראל: רמב"ם יעניק טיפול מותאם לצעירים חולי סרטן

אלפי צעירים ישראלים מאובחנים כחולים במחלת הסרטן מידי שנה. אולם, מלבד ההתמודדות עם מחלה לא פשוטה הם נאלצים להתמודד גם עם צרכים ייחודיים הקשורים לגילם. לראשונה בארץ, רמב"ם מפעיל תכנית ייחודית, ש"תופרת" את הטיפול לצרכי החולים הצעירים

שירות חדש, ראשון מסוגו בארץ, נחנך לאחרונה ברמב"ם ויתמקד בטיפול ייחודי המותאם לצורכיהם של חולי סרטן צעירים, בני 45 או פחות. השירות, שהוקם בביה"ח בשיתוף עם עמותת "מרכז טל", מפעיל תוכנית בשם "ONCOYOUNG", המעניקה טיפול שמתמקד בצרכים הרפואיים והפסיכולוגיים הספציפיים של חולים אונקולוגים צעירים.

אזור טיפול במערך האונקולוגי ברמב"ם. צילום: באדיבות דוברות רמב"ם

על פי ההערכות, מידי יום מאובחנים בישראל עשרה צעירים, בגילאי 20-44, כחולים במחלת הסרטן. לצד ההתמודדות עם המחלה עצמה, קבוצת החולים הזו נאלצת להתמודד עם צרכים ייחודיים אשר לא תמיד מקבלים מענה במערכת הקיימת. השירות החדש אשר הוקם ברמב"ם, מיועד לתת מענה לאותם צרכים דוגמת: טיפולי פוריות, תופעות הורמונליות והופעת גיל מעבר מוקדם, תפקוד מיני, תזונה, וכן צרכים פסיכו-סוציאליים כגון התמודדות עם הורות צעירה, זוגיות טרייה, תחושת בדידות, חזרה למעגל התעסוקה ועוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"קבוצת חולי הסרטן הצעירים מהווים אתגר טיפולי לקהילה הרפואית", מסבירה פרופ' אירית בן-אהרון, מנהלת המערך האונקולוגי בקריה הרפואית רמב"ם, "חולים אלו צפויים לתוחלת חיים ארוכה לאחר ההחלמה, אשר עלולה להיות מלווה בתחלואה עתידית נוספת והשלכות שונות של הטיפולים אותם הם מקבלים. המערכת שמטפלת בהם מחויבת להעניק להם טיפול הוליסטי, הכוללת ראיה של ההתמודדות כאן ועכשיו, כמו גם זו העתידית".

פרופ' אירית בן-אהרון. צילום: פיוטר פליטר

כאמור, הפרויקט הייחודי הינו חלק מהטיפול הניתן במרכז האונקולוגי ע"ש פישמן ברמב"ם, יחד עם עמותת "מרכז טל" ומיזם "חלאסרטן" – קהילה דיגיטלית המונה כיום למעלה מ -21,000 צעירים חולים ומחלימים מסרטן. השירות מיועד לספק אזור ייעודי לאשפוז יום המיועד לצעירים, וכן אחות מתאמת שתספק ליווי ותמיכה לאוכלוסיית המטופלים הזו. הצוות המטפל כולל גם מנחה מטעם "מרכז טל", אשר יסייע בשילובם של החולים החדשים בחיי הקהילה הצעירה, לצד יועצים בתחומים ייעודים דוגמת: פוריות, מיניות אנדוקרינולוגיה וכו'.

בהמשך צפויה להתקיים במסגרת התכנית פעילות מחקרית המתמקדת בקבוצת החולים הצעירים, זאת על מנת ללמוד יותר על המאפיינים, תופעות הלוואי וגורמי הסיכון בקרב האוכלוסייה הייחודית הזו.

לדברי זוהר ויענקלה יעקובסון, מייסדי עמותת "מרכז טל", שהוקמה לזכר בתם טל שנפטרה בגיל 26 ממחלת הסרטן, מדובר ביום מרגש: "חלמנו שלצעירים חולי סרטן יקום מענה ייחודי ושהם לא ירגישו בודדים", אמרה יעקובסון. "הבת שלנו לא זכתה לכך, אבל אנחנו נמשיך לדאוג שלשאר הצעירים החולים בישראל תהיה מערכת תמיכה להתמודדות הקשה שנכפית עליהם באמצע החיים".

שירה סגל – קופרמן, מנכ"לית העמותה הוסיפה כי: "הקמת התוכנית ברמב"ם היא חלק ממהלך רחב שמקדמת העמותה לטובת שינוי התייחסות מערכת הבריאות והמדיניות הציבורית למחלת הסרטן בקרב צעירים".

Back to top button