חדשות הארץמבזקים

היועמ"ש אסר על פרסום תמונות חיילי צה"ל כחלק מקמפיין הבחירות

היועץ המשפטי לממשלה פרסם היום (חמישי) את עמדתו לפיה על המפלגות המתמודדות בבחירות לחדול מלעשות שימוש בקמפיין הבחירות שלהם בכלל וברשתות החברתיות (פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, יוטיוב וכו') בצבא ההגנה לישראל ובחיילי צה"ל, בניגוד להוראת חוק הבחירות…".

עמדת היועץ המשפטי לממשלה נתבקשה במסגרת עתירה שהוגשה על ידי מפלגת העבודה הישראלית, במסגרתה מתבקש כב' יושב ראש הוועדה להורות על מתן צו מניעה המורה לראש הממשלה ושר הביטחון לחדול מפרסום חיילי צה"ל וצבא הגנה לישראל בקמפיין הבחירות.

ארכיון, נתניהו עם חיילי צה"ל. צילום: קובי גדעון, לע"מ

על פי עמדת היועץ המשפטי לממשלה בתקופת 90 הימים שלפני מועד הבחירות וביום הבחירות עצמו חל איסור על שימוש בתעמולת בחירות בצה"ל ובכלל כך בחיילי צה"ל לרבות בדרך של פרסום תמונותיהם יחד עם ראש הממשלה ושר הביטחון ו/או עם כל מועמד ברשימת מפלגה כלשהי. הוא הדין באשר למתן התייחסויות פוליטיות על ידי ראש הממשלה ו/או שר הביטחון ו/או כל מועמד ברשימת מפלגה כלשהי במתקני צה"ל אגב סיורים וביקורים הנערכים במתקניו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לצד האמור, לעמדת היועץ ייתכנו מקרים חריגים שיצדיקו זאת מבחינה עניינית, כגון שיקולי הרתעת אויב, מצב חירום וצרכים מבצעיים או אירוע שנקבע מראש אשר מתקיים בשגרה בצה"ל ונהוג ששר הביטחון ו/או ראש הממשלה משתתפים בו והאירוע כשלעצמו הוא בעל ערך חדשותי-אינפורמטיבי מובהק. במקרים שכאלה, בהם לא יראו בפרסום תמונות בעמודים הרשמיים של שר ביטחון ו/או ראש ממשלה עם חיילי צה"ל כהפרה של הוראת חוק הבחירות, ככל שהדגש בנושאים אלו יהיה חדשותי-אינפורמטיבי מובהק ולא תעמולתי, בהתאם למבחן שהוזכר של "התכלית הדומיננטית בעיני הבוחר הסביר" ולמבחן "השכל הישר וההיגיון". כל זאת, בכפוף לבדיקתו וחוות דעתו של היועץ המשפטי הרלוונטי (בענייננו היועץ המשפטי של משרד הביטחון או של משרד ראש הממשלה, לפי העניין) תוך התייעצות, במידת הצורך, עם הגורמים הרלוונטיים במשרד המשפטים.

כפי שמובהר במסגרת העמדה, מוקד העתירה הוא בפרסום התמונות והסרטונים בהם מופיעים חיילי צה"ל, ובהתאם לכך אף עמדת היועץ המשפטי לממשלה מתמקדת בעניין זה. אין העמדה עוסקת בעצם קיום הביקורים של ראש הממשלה ושר הביטחון בבסיסי צה"ל וביחידות השונות, שכן נושא זה, מעצם טיבו, נתון לשיקול דעתו של ראש הממשלה ושר הביטחון ואין הוא נושא משפטי.

Back to top button