חדשות הארץמבזקים

נתניהו: "נמנע מאיראן להתבסס בסוריה, אדון עם פוטין בנושא זה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שלישי) עם נשיא אוסטריה אלכסנדר ואן דר בלן, בלשכת רה"מ בירושלים. במסגרת הפגישה נחתמו בין המדינות מזכר הבנות להמשך שיתוף פעולה בתחומי המדע, התרבות והחינוך והצהרת כוונות בנושא שיתופי פעולה בינלאומיים עתידיים בתחום סיוע חוץ למדינות עולם שלישי.

רה"מ נתניהו אמר בהצהרות לתקשורת בפתח הפגישה: "זהו ביקורך הרשמי הראשון בישראל ואנחנו מקבלים אותך בידידות ובחום. אנחנו רוצים לשבח אותך ואת הקנצלר קורץ על עמדותיכם והצהרותיכם העוצמתיות בדבר האמת, ההיסטוריה והאנטישמיות.

נשיא אוסטריה וקנצלר אוסטריה מהווים דוגמה בכך שמציגים את האמת שאנטישמיות ואנטי-ציונות אחת הן. תחת נשיאותה של אוסטריה באיחוד האירופי, הייתה קריאה למדינות לאמץ את ההגדרה של האנטישמיות, כפי שאומצה על ידי כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה (IHRA), ואנחנו מאמינים שהיא תואמת את האמת והמוסריות. אנחנו עוקבים אחר עמדותיכם והדרך שבה אתם מקדמים אותן, ומעריכים זאת מאוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יש לנו הרבה במשותף עם אוסטריה כיוון ששתינו דמוקרטיות קטנות שרוצות לאחוז בעתיד. אנחנו עומדים בפני אתגרים רבים וגם הזדמנויות רבות, שתי המדינות משקיעות חלק ניכר מהתמ"ג במחקר ופיתוח וזה משקף את אמונתנו בחדשנות.

נדון היום בחדשנות, בסייבר ובכל שאר תחומי הטכנולוגיה שמחוללים פלאים ומשנים את עולמנו. נחתום גם על מזכר הבנות בנושא תרבות ומדע – נושאים שנוכל לחזק עוד יותר יחד. לשתי המדינות שלנו יש חברות מתקדמות עם אנשים מוכשרים מאוד, וככל שנעמיק את שיתוף הפעולה, זה ייטיב עם כל אחת מהמדינות שלנו.

האתגר הגדול ביותר שאנחנו ניצבים בפניו הוא ללא ספק הרדיקליות והקנאות שחותרים להחזיר את העולם לעידן ימי הביניים. כאן במזרח התיכון אנחנו עומדים בפני שני הכוחות הגדולים של האיסלאם המיליטנטי, הסונים המיליטנטיים בהנהגת דאע"ש והשיעים המיליטנטים בהנהגת איראן וגרורותיה. אנחנו מחויבים למנוע את ההתקדמות שלהם. בכך, איננו מגינים רק על עצמנו אלא במובנים רבים אנחנו מגינים גם על אירופה. ישראל היא המבצר הגדול כאן בקצה של אסיה – בקצה הים התיכון, שמונעת מכוחות האיסלאם הקיצוני מלהציף את האזור ולשלוח מיליונים רבים של אנשים לחיי נדודים מחוסרי בית ברחבי היבשות, ובמיוחד באירופה. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם זה היא להביס את הכוחות האלה כאן, וישראל פועלת רבות בהקשר הזה.

יש לנו אתגר גדול והוא איראן, שקוראת בגלוי להשמדתנו ולא ממתנת את דבריה בעניין הזה. אנחנו מחויבים למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני שיופנה נגדנו, אך אנחנו גם מחויבים למנוע את התוקפנות שלהם בסוריה.

ב-21 בפברואר אסע שוב לרוסיה בהמשך לשיחות עם הנשיא פוטין בפריז לפני חודשים ספורים והדיונים שהיו לאחר מכן. חשוב מאוד שנמשיך למנוע מאיראן להתבסס בסוריה. במובנים רבים, אנו מונעים את ההתקדמות הזו אך אנחנו מחויבים להמשיך לעשות זאת, ולמנוע מאיראן לייצר חזית נוספת נגדנו ממש כאן בצד השני של רמת הגולן. זה הנושא העיקרי שאדון בו עם הנשיא פוטין.

אני רוצה גם לשבח את אוסטריה על שדחתה את אירוח שיחות ה- SPV שנועדו לעקוף את הסנקציות על איראן. זה תחום שהייתי רוצה להמשיך לדון בו עמך, ושיש לנו כמובן עמדות חזקות לגביו. אני מאמין שאנחנו שותפים לאותה מטרה, ואני מאמין שאותה מטרה משותפת הופיעה בפתק ששמת בכותל המערבי עם תפילותיך לעתיד. אני מנחש שתקוותינו ותפילותינו לעתיד הן לשלום, הרמוניה, ביטחון ושגשוג. אתה מוזמן לתקן אותי אם אני טועה, אבל אם אני צודק, יש לנו נושאים רבים לדון בהם יחד."

צילום: קובי גדעון/ לע"מ
Back to top button