מבזקיםפוליטי / מדיני

תוכנית החינוך של מואטי: "ביטול פסיכומטרי ועבודה במקום בגרויות"

הסופרת ואשת התקשורת והמועמדת ברשימת העבודה לכנסת, אמילי מואטי, הציגה היום (שישי) תכנית שגיבשה לצמצום פערים ושוויון הזדמנויות בחינוך בבר "כולי עלמא" בתל אביב. התוכנית כוללת ביטול של הבחינה הפסיכומטרית ורפורמות מרחיקות לכת נוספות לקידום החינוך וההשכלה בפריפריה ובקרב השכבות החלשות.

באירוע השתתפו יו"ר המפלגה אבי גבאי, חברי הכנסת סתיו שפיר ועומר בר לב וכן פעילי העבודה העיתונאי דניאל בן סימון, המשוררת תלמה אוליגון, יו"ר קבוצת מועדון ספורט אשדוד יורם מרציאנו ושאדי קבלאן.

לדברי גבאי, שנאם באירוע: "אני לא מתערב בשאלה מי יהיה בעשירייה הראשונה שלנו. אני יודע את מצבנו, אני קורא סקרים. אבל אני חושב שהשבוע היה שבוע טוב. מאז שהתפטרתי מהממשלה שמתי לעצמי למטרה לעשות הכל כדי שראש הממשלה יתחלף. כולם היו בטוחים כל הזמן שנתניהו יהיה ראש ממשלה והשבוע אנחנו רואים שיש סיכוי לשינוי, זה חשוב יותר מהכל, ותפקידנו לעשות הכל כדי שזה יקרה וכדי שמפלגת העבודה תהיה חזקה בתוך השינוי הזה, ואין שינוי עם נתניהו. זה לא קשור רק לחקירות נתניהו אלא לכך שמגיעה לנו ממשלה שתחזור לתהליך מדיני, לצדק חברתי, לדרך של דמוקרטיה, של כלכלה צודקת, ה אפשרי רק עם שינוי שלטוני".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"הייתי שותף להחלטה של אמילי מואטי להתמודד", הוסיף גבאי, "אני כל כך רוצה שתצליחי כי מגיעה לנו אמילי ברשימה. הקול שלך כל כך מיוחד ומבטא צמצום פערים ומהמקום שבו גדלת את יודעת מה זה צמצום פערים על בשרך ועם הרעיונות המיוחדים שלך את מבטאת קול חשוב ודרוש למפלגת העבודה".

צילום: תומר פלג

שפיר אמרה באירוע: "אני חייבת עוד נתנייתית איתי בכנסת. מאז שאני מכירה אותך, אמילי, אני רואה לפני לוחמת. אנחנו יודעים כמה אנו זקוקים לחבורה של לוחמים ולוחמות ברשימה, ואת זה אמילי מביאה איתה". בר לב הוסיף: "אמילי היא אישה אמיצה, כנה, ישרה. אותנו לא יפחידו ולא יכופפו, בוודאי לא את אמילי, ואנחנו נעמוד ברוח ובסערה ולכן אנחנו צריכים את אמילי ומועמדים נוספים שיעמדו איתן ולא יתכופפו מול הרוחות הרעות".

צילום: תומר פלג

תוכנית החינוך של מואטי: ביטול הפסיכומטרי, עבודה במקום ציוני בגרויות, פטור לסטודנטים חלשים משכר לימוד, הפיכת בתי ספר אחה"צ למתנסים

"הוכח שחינוך הוא הכלי המשמעותי ביותר למוביליות חברתית ואין תיקון ללא שיוויון הזדמנויות במערכת החינוך", אמרה מואטי באירוע הצגת התוכנית, "אני מכירה מהרגליים את כל הכשלים של מערכת החינוך הישראלית, אין כמעט כשל שדילג עלי. הסיפור שלי הוא סיפור של דור, שהנסיבות ההיסטוריות והממסדיות גזרו על הוריהם חיים בשוליים. גדלתי בין אנשים שהיו ועודם בלתי נראים עבור מקבלי ההחלטות. לא היתה להם הזדמנות, והזדמנות זה עניין של מדיניות. הזדמנויות לא נוצרות יש מאין. צריך לפעול כדי ליצור אותן. מדינת ישראל הפקירה את האחריות כלפי האזורים המוחלשים. כל שנה הפערים גדלים, שלטון הימין משאיר עוד ועוד אנשים בקרב קיום יומיומי ומונע מהם לממש את היכולות שלהם, ולכן אני מתכוונת לפעול לשיוויון הזדמנויות וצמצום פערים במערכת החינוך, עם פתרונות קונקרטיים".

בין השאר, כוללת התוכנית הסרה של החסמים בפני שכבות מוחלשות בכניסה לאוניברסיטאות, כולל ביטול הבחינה הפסיכומטרית שהוכחה כבחינה מעמדית ואינה מסייעת לסטודנטים משכבות מוחלשות. לפי התוכנית, גם ציוני בחינת הבגרות לא יהוו עוד רף לקבלה לאוניברסיטאות, ובמקומם התלמידים יבחרו מספר נושאים לעבודת מחקר שתבחן גם את הבקיאות בחומר, גם את ההתמדה של התלמידים וגם את השימוש שלהם במקורות. בנוסף, משרד החינוך יכונן תוכנית לטיפוח הדור הראשון בהשכלה.

צילום: תומר פלג

התוכנית כוללת יצירת מערך לתגמול הרשויות המקומיות על הפיכת מבנים של בתי הספר בשכונות חלשות למתנ"סים לאחר שעות הלימודים הפורמליות, כדי שאלה יעניקו חוגי העשרה ע"י תלמידי תיכון וסטודנטים מקומיים תמורת תגמול כספי, לרבות מתן שיעורי מתמטיקה ואנגלית פרטניים וסיוע בהכנת שיעורי בית, ושיעורי העשרה בספורט ופעילויות פנאי, ויהוו "קהילה שיתופית" המציעה פעילויות חברתיות לצעירים שבמרכזן פיתוח ותרומה לקהילה המקומית. זאת, כדי לשנות את המצב שבו הורים תלמידים בשכונות מצוקה אינם יכולים לממן לילדיהם חוגים, פעילויות העשרה וסיוע לימודי.

עוד כוללת התוכנית עידוד מורים מצטיינים ללמד באזורים מוחלשים באמצעות מענקים, ותמיכה ממשלתית במורים מאזורים מוחלשים לצורך השלמת תארים מתקדמים, כדי לשנות מהיסוד את המצב שבו המורים המבוקשים ביותר מלמדים באזורים החזקים ביותר.

בנוסף, כוללת התוכנית שינוי של שכר הלימוד שבמסגרתו תלמידים מעשירונים נמוכים ישלמו שכר לימוד אוניברסיטאי משמעותית נמוך יותר (עד בכלל לא), מבלי "לטרטר" את הוריהם בהגשת ניירת בירוקרטית. לפי התוכנית, שכר הלימוד ייקבע אוטומטית על פי שקלול של עשירוני ההכנסה וההון המשפחתי שיילקחו ישירות מרשות המסים (כלומר: סטודנט שהוריו מרוויחים 20,000 שח ביחד אבל חיים בדירה בבעלותם ישלם יותר מסטודנט שהוריו מכניסים את אותו סכום אבל חיים בשכירות).

תגובה אחת

  1. אמילי מועטי הפרחה שלא סיימה בית ספר יסודי!.די הצליחה כגולדיגרית.היא ראויה לגבאי,והוא ראוי לה.

Back to top button