חדשות הארץמבזקים

ריבלין נפגש עם נשיא צרפת ודן עמו ארוכות על האיום האיראני

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין נועד היום (רביעי) עם עמיתו נשיא צרפת עמנואל מקרון בארמון האליזה. במהלך פגישתם הודה הנשיא למקרון על קבלת הפנים החמה והידידות האישית, והזמין אותו לביקור בישראל בהקדם. הנשיא הדגיש כי הגעתו לצרפת לציון 70 שנות יחסים דיפלומטים היא עדות לערכים משותפים ודמוקרטים לצד שותפות אינטרסים אותה אנו מתכוונים להעמיק.

במרכז פגישתם של האישים עמד האיום האיראני על שלוחותיו בסוריה ובלבנון והיא התקיימה בהשתתפות מפקד חיל האוויר האלוף עמיקם נורקין. לקראת ביקורו הצפוי של הנשיא מקרון בלבנון בתחילת פברואר, ביקש הנשיא להדגיש בפניו כי מדינת לבנון מוחזקת כבת ערובה על ידי ארגון טרור- חיזבאללה, בתמיכת איראן.

הנשיא הדגיש כי אין לנו רצון למלחמה עם לבנון וכי בעולם אידיאלי יכלה להתקיים בין המדינות מערכת יחסים נפלאה, אלא שההפרות החוזרות ונשנות של לבנון את החלטה 1701 של האו״ם וההתחמשות המדויקת של חיזבאללה לא יאפשרו לנו להישאר אדישים. ״חיזבאללה מקים מפעלי הסבה וייצור לרקטות מדויקות בלב ביירות בחסות אזרחית ובתמיכה איראנית,״ אמר הנשיא למקרון בפגישתם והוסיף: ״פעילות זו מסכנת את ביטחון ישראל ועלולה לאלץ אותנו להגיב, מה שיגרור את האזור כולו להסלמה ויפגע קשות בלבנון.״

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הנשיא הדגיש כי ממשלת לבנון כריבון היא האחראית הבלעדית על כל הנעשה בשטחה וכי מדינת ישראל לא מפרידה ביו חיזבאללה ומדינת לבנון. הוא הוסיף כי: ״אנו מצפים מצרפת להפעיל את הלחץ הנדרש על ממשלת לבנון לממש את ריבונותה ולדחוק כל מעורבות של איראן וחיזבאללה העשויים להוביל אותנו למלחמה."

באשר למצב בסוריה אמר הנשיא כי ישראל לא תאפשר התבססות איראנית בסוריה, דבר המהווה איום ישיר על מדינת ישראל ועל ביטחון האזור כולו. ״כל עוד איראן ושלוחותיה ימשיכו להתבסס, ישראל תפעל כדי להגן על ביטחונה, בין היתר כנגד העברות אמצעי לחימה מתקדמים מאיראן דרך סוריה לחיזבאללה בלבנון.״ הנשיא הבהיר כי מדובר באינטרס בינלאומי משותף לדחיקת איראן מסוריה למען שימור היציבות באזור.

באשר למתרחש ברצועת עזה הבהיר הנשיא כי מדינת ישראל עושה את מירב המאמצים לקידום מגעי הרגעה ויוזמות כלכליות-אזרחיות מול הרצועה למניעת משבר הומניטארי ולתת תקווה לאזרחי עזה. ״ישראל לא מעוניינת בהסלמה,״ הדגיש הנשיא, ״אך לא תקבל פגיעה בריבונותה, ביטחון אזרחיה ובתשתיות ותפעל בנחישות מול כל איום,״ הוסיף. הנשיא ביקש את מעורבות צרפת בהשבת חללי צה״ל אורון שאול והדר גולדין ז״ל ושני האזרחים הישראלים המוחזקים בעזה. ״מדובר בהפרה בוטה של החוק ההומניטארי הבינלאומי וחמאס אף לא מאפשר לצלב האדום לבקרם,״ אמר הנשיא.

בסיום הפגישה נשאו שני האישים הצהרות משותפות לתקשורת.

הנשיא הודה לנשיא מקרון על האירוח והדגיש את השותפות בין המדינות: "ישראל וצרפת עומדות יחד בחזית הלחימה נגד הטרור העולמי. שיתוף הפעולה העמוק בינינו הוא מכפיל כוח חיוני במאמץ הגלובלי הזה. רק לאחרונה שיתוף הפעולה הזה הביא לסיכול ניסיון לבצע פיגוע כאן בפריז. חשוב שנעמיק ונרחיב את השותפות בינינו המבטיחה את השמירה על הערכים המשותפים לנו."

"כיום מהווה המשטר האיראני ושלוחותיו את המקור המרכזי לחוסר יציבות והפצת טרור במזרח התיכון ובאירופה", הדגיש הנשיא בדבריו: "עבורנו המשטר האיראני הוא אויב שאינו מסתיר את כוונתו ביחס להשמדת ישראל. זוהי לא זכותנו אלא חובתנו להתייחס לזה ברצינות. האיום האיראני לא מתמצה בגרעין, הוא ממשיך בתכנית הטילים האיראנית המהווה איום קיומי לא פחות, ובהרחבת ההשפעה של המשטר האיראני ברחבי המזרח התיכון, בפרט בסוריה ובלבנון באמצעות חיזבאללה ואחרים."

הנשיא ציין את מאגרי הטילים המדויקים שחיזבאללה פורש בשטח לבנון המכוונים כלפי אזרחי ישראל ואת מנהרות הטרור שחפר הארגון לתוך שטח ישראל ואמר: "אם יהיה עלינו איום מלבנון, לא נעמוד מנגד. לבנון נושאת ותישא באחריות הריבונית לכל פעולה של חיזבאללה. צרפת היא מעצמה בעלת השפעה מכרעת באזורנו והבנתה שהחיזבאללה הוא חלק מהמערכת הלבנונית הכוללת היא חיונית. נשיא לבנון לא יוכל לרחוץ בניקיון כפיו אם טילים איראניים ישוגרו לעבר ישראל. זה עתה סיימנו להרוס שש מנהרות טרור שחפר חיזבאללה משטח לבנון לישראל תוך הפרה של הריבונות הישראלית, והחלטות האו"ם ובפרט 1701. אנחנו אומרים בצורה ברורה לממשלת לבנון ולבעלות בריתה בעולם, צריך לבלום את התוקפנות של חיזבאללה, לפני שנמצא את עצמנו נגררים למערכה שלא לבנון ולא ישראל מעוניינים בה. יציבות המזרח התיכון חשובה לישראל. כיום מתקיים שיתוף פעולה אסטרטגי, יומיומי בין ישראל ירדן ומצרים ומדינות ערביות ומוסלמיות נוספות לטובת יציבות האזור. זוהי טרגדיה שלבנון לא שייכת למעגל שיתוף הפעולה המתרחב הזה."

בהמשך דבריו התייחס הנשיא לתופעת האנטישמיות ואמר: "אנו עומדים ימים ספורים לפני יום הזיכרון הבינלאומי לשואה ולצערי אנחנו עדים למציאות שבה האנטישמיות בצרפת מרימה את ראשה המכוער ובשנה החולפת ביתר שאת", והוסיף: "רק לאחרונה בכינו וכאבנו את הירצחן של שרה חלימי ומארי קנול זכרן לברכה. אדוני הנשיא, אני מבקש להודות לך בשם אזרחי ישראל על המנהיגות שלך במאבק באנטישמיות. דבריך הקושרים בין אנטי ציונות לאנטישמיות, כמו גם לקיחת האחריות על פשעי משטר וישי, הם ביטוי למנהיגות הזו. התכנית לזיכרון השואה שהטמיעה ממשלתך במערכת החינוך היא מסר וצעד חשוב במיוחד. ההתייצבות של ממשלתך כנגד האנטישמיות היא משמעותית במיוחד בזמן שבו פוליטיקאים בכירים, חברי ממשלות באירופה, כבר לא מתביישים להיות אנטישמיים, ולשכתב את ההיסטוריה."

נשיא צרפת מקרון הודה לנשיא על דבריו והדגיש אף הוא את היחסים החמים בין המדינות ואמר: ״הקשר בין ישראל וצרפת העמיק והתחזק ב-70 השנים האחרונות בתחומים רבים. אנחנו לוקחים גם את אי ההסכמות בנינו בידידות ומסכימים לעיתים שלא להסכים. הידידות בין צרפת וישראל צופה לעתיד ומוכיחה ששיתוף הפעולה בנינו חוצה תחומים ומתרחב ללא הפסקה. הקהילה הצרפתית בישראל היא הגשר בין המדינות שלנו ובני הנוער של שתי המדינות הם עתידנו ועלינו להשקיע בהם. הקהילה היהודית בצרפת היא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה הצרפתית ואני נחוש להמשיך ולהעמיק במאבקנו נגד האנטישמיות המהווה הכחשה של ממש של ערכינו ושל כל מה שהדמוקרטיה שלנו מייצגת. לא נקבל לעולם כל אלימות או הפחדה על אדמתנו. נעשה כל שנוכל על מנת להבטיח שהאנטישמיות תעלם.

אנחנו מנהלים גם שיתוף פעולה ביטחוני הדוק ולעיתים כאמור, אנחנו לא מסכימים. כך למשל באשר להסכם הגרעין האיראני. הסברתי פעמים רבות את עמדתה של צרפת בנושא ואני רוצה לחזור ולומר שביטחון ישראל נותר עבורנו אחד העקרונות החשובים עבור יציבות האזור. אנחנו סבורים שעלינו להמשיך בדו שיח על מנת לשלוט בפעילות הגרעינית והבליסטית של איראן.

בהמשך לכך, הבעתי בפני הנשיא את דאגתי לאור הירי האחרון מסוריה לעבר ישראל. נמשיך לשים לנגד עינינו את האינטרסים הישראלים הנוגעים לסוריה ונדאג שכך יעשו גם שותפינו.

באשר ללבנון הבעתי את דאגתי לאחר חשיפתן של המנהרות שנחפרו לעבר ישראל והצדעתי לשיתוף הפעולה האינטנסיבי שלנו בתחום המאבק בטרור.

באשר לנושא הישראלי-פלסטיני שבתי על עמדתנו כי הפתרון יימצא רק בשטח בדו שיח וכבוד הדדי ואני רוצה להצדיע לעמדתו הפרגמטית והאמיצה של הנשיא כי יש לבנות אמון בין שני הצדדים.

צרפת תעשה כל שתוכל כדי שפתרון יימצא בשטח וכאשר זה יימצא נלווה אותו בכל כוחנו. אני סבור שמהנקודה בה אנו עומדים מה שעלינו לעשות הוא להמשיך במאבק העיקש נגד כל פעילות המאיימת על הכבוד ההדדי. הבניה המתמשכת של ההתנחלויות דוחה את הפתרון ובאותה נשימה כל חרם שהוא הבא לפגוע באינטרסים של ישראל לא מקובל עלינו.״

מקרון שב וברך את הנשיא על הגעתו והוסיף כי הוא מצפה להמשך שיחתם. בביקורו זה נענה הנשיא להזמנת עמיתו הנשיא מקרון ובהמשך היום יארחו נשיא צרפת ורעייתו את נשיא המדינה ורעייתו לארוחת ערב ממלכתית.

צילום: תומר רייכמן
צילום: חיים צח / לע"מ
צילום: חיים צח / לע"מ
צילום: חיים צח / לע"מ
צילום: חיים צח / לע"מ
צילום: חיים צח / לע"מ
Back to top button