בריאותחדשות הארץמבזקים

היסטוריה: החלה בניית בית החולים השיקומי הראשון בדרום

בניית בית החולים השיקומי הראשון בדרום, בכפר השיקומי "עלה נגב – נחלת ערן״, שבמועצה האזורית מרחבים החלה השבוע, בהשקעה של 200 מיליון ש״ח. ההחלטה על הקמתו אושרה בהחלטת ממשלה לאחר מבצע ״צוק איתן״. צפי סיום הבניה 2021.

לאחר שנים רבות בהן למעלה מ 800 אלף תושבי הדרום סובלים ממחסור חמור ביותר במיטות לאשפוז שיקומי ונאלצים לנסוע עד למרכזי שיקום כמו תל השומר או בית לוינשטיין במרכז הארץ בכדי לקבל את זכותם הבסיסית – לקבל שירותי רפואי שיקומי, החלה בניית בית החולים השיקומי הראשון בדרום: בכפר השיקומי "עלה נגב – נחלת ערן".

הדמיה – בית החולים השיקומי עלה נגב

ראש המועצה האזורית מרחבים שי חג'ג' ״זה מאורע היסטורי. תושבי הדרום לא ייאלצו לקבל טיפולים בתל- השומר או בבית לוינשטיין וזה יקל על המעמסה הריגשית שגם ככה קשה, על המשפחות. הקמתו של ביה"ח השיקומי ב״עלה נגב – נחלת ערן״ הוא אור בקצה המנהרה עבו אלפי תושבי הדרום אשר אינם מקבלים שיקום כמו שצריך ותיתן תקווה להם ולבני משפחתם. מטרת השיקום היא להחזיר את האדם לעצמאות, לשלב אותו חזרה בקהילה, להעניק לו הזדמנות שווה בחברה, לחזור לחיק משפחתו– את כל האלמנטים הללו נוכל להגשים באמצעות ביה"ח השיקומי.״ עוד הוסיף חג׳ג׳ ״בימים אלה משרד השיכון מתכנן את התב״ע לתכנון היישוב דניאל, שיהיה באוריינטציה מלאה לכפר.״

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר הכפר השיקומי "עלה נגב – נחלת ערן" אלוף (מיל') דורון אלמוג: "בית החולים השיקומי הראשון בדרום נותן מענה למיליון תושבי הנגב אשר מתקשים כיום לקבל שירותי שיקום באשפוז עקב המחסור החמור. בחמש השנים הקרובות אנו נכפיל את מספר העובדים בכפר כדי לתת מענה שיקומי מיטבי. אנחנו זקוקים לרופאים, אחיות וסגל ממקצועות השיקום. נקים כאן ישוב קהילתי 'דניאל', ישוב שמיועד ל-600 משפחות שאנחנו משוכנעים שיהוו חלק מכוח האדם של הכפר. זהו חזון תיקון עולם- להכפיל את מספר המתנדבים בישראל ולהפוך את החברה לחברה צודקת יותר, מתחשבת יותר ורגישה יותר לשונה בחברה".

הכפר השיקומי, אשר הוקם על ידי עמותת 'עלה' והאלוף במיל' דורון אלמוג, נקרא על שם בנו ערן שהיה ילד עם מוגבלות שכלית. הכפר, מעניק טיפולים שיקומיים לכלל תושבי הנגב הזקוקים לשיקום לאחר פגיעות קשות, תאונות, התקף לב, שבץ מוחין ועתיד גם לקלוט חיילים.

הדמיה – בית החולים השיקומי עלה נגב

כאמור, הפער הרפואי בין המרכז ודרום הארץ זועק. קיים מחסור כרוני במחלקות שיקום, בסגל מקצועי, והמרחקים הגדולים מאזור המרכז הופכים את חייהם של התושבים הזקוקים לשירותי שיקום לבלתי נסבלים. שיקום הוא תהליך ארוך שמתחיל בטיפול ראשוני של ימים עד שבועות ספורים, לאחר מכן מתחיל התהליך האמיתי שהוא השיקום הארוך שאורך בין מספר חודשים עד שנה. במציאות הקיימת לא ניתן לתת מענה מספק אמיתי לצורך של כלל תושבי הדרום.

בכפר מקווים כי המדינה תשכיל ליצור תמריצים לאנשי מקצועות הבריאות כדי שיבואו לעבוד בשיקום בדרום.

בכל רחבי ישראל יש 847 מיטות אשפוז בלבד: כולל שיקום כללי, שיקום ילדים, שיקום אורתופדי, שיקום נוירולוגי, שיקום נשימתי וטיפול נמרץ שיקומי למחוסרי הכרה. מספר המיטות בארץ ל-1,000 נפש נמוך מאוד ביחס ל-OECD. בחתך ארצי יש ממוצע של 0.1 מיטות ל-1000 איש. באזור תל אביב 0.22 מיטות ל-1,000 איש. בירושלים 0.09 מיטות ל-1,000 איש, בדרום עד לפני שנה היו רק 0.004 מיטות ל-1,000 איש (4 מיטות בלבד), וכעת יש 20 מיטות בלבד, יחס של 0.02 מיטות ל100 איש, או עשירית מיחס המיטות בתל אביב וחמישית מירושלים.

הדמיה – בית החולים השיקומי עלה נגב

שיעור התפוסה במחלקות השיקום הוא 108% (בהשוואה ל 98% תפוסה כללי ו75% תפוסה בOECD), תקופת אשפוז ממוצעת נדרשת לחולה שיקומי 38.5 ימים, יש מחסור חמור ברופאים ואחיות בתחום השיקומי, כמו גם אנשי מקצוע השיקום: פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת. מספר הרופאים השיקומיים בישראל הינו כמחצית מהמספר הממוצע ב-OECD מספר רופאי השיקום בדרום מהנמוכים ביותר.

הבוקר (שני) ט"ו בשבט, הגיעו הכלים הכבדים לאתר הבנייה של בית החולים השיקומי וניטע עץ זית ראשון, בצמוד לאבן הפינה שהונחה במקום לפני כשנה. "בונים ומפריחים את הנגב בט"ו בשבט." אמרו השותפים.

"בונים ומפריחים את הנגב בט"ו בשבט"
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח