חדשות הארץטיוליםמבזקים

תושבת בית שאן יצאה לטיול ומצאה פסלים בני כ-1700 שנה

החוקרים: "פסלי מצבה כאלה הוצבו בדרך כלל במערות קבורה, וסביר להניח שהם מייצגים את הנפטרים" – האישה תקבל מרשות העתיקות תעודה על אזרחותה הטובה

שני פסלי מצבה רומיים מרשימים התגלו בתחילת החודש (דצמבר) בעקבות ערנותה של תושבת העיר בית שאן, שיצאה לטיול רגלי מצפון לעיר העתיקה. תוך כדי הטיול, הבחינה האישה בחלקו העליון של ראש פסל, כשהוא מבצבץ מתוך האדמה. היא ובעלה הזעיקו את מפקחי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות שהגיעו למקום במהירות, ויחד הם חשפו את הפסל המתוארך לתקופה הרומית המאוחרת (המאות ה-4-3 לסה"נ). במהלך החשיפה, הופיע בצמוד אליו פסל רומי נוסף. פסלי המצבה נחשפו במלואם והועברו למעבדות רשות העתיקות מחשש לשוד עתיקות, ולצורכי מחקר ושימור.

צילום: איתן קליין, רשות העתיקות

לדברי ד"ר איתן קליין, סגן מנהל היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, "פסלי המצבות (פרוטומות) שנמצאו, נעשו מאבן גיר מקומית, והם מתארים תווי פנים ייחודיים, פרטי לבוש ועיצוב שיער. במקרה זה, נראה כי לפחות אחד הפסלים נושא דמות גבר בעל זקן. פסלי המצבה הוצבו בדרך כלל בסמוך או בתוך מערות קבורה, וכנראה שהם מייצגים, בקווים כלליים, את הנפטרים. פסלים דומים נמצאו בעבר באזור בית שאן ובצפון הממלכה הירדנית, אך אף פסל לא דומה למשנהו, ומכאן חשיבות הממצאים. פסלי המצבה שנמצאו נעשו בסגנון האומנותי האוריינטאלי, והם מעידים כי בסוף התקופה הרומית, השימוש באמנות הקלאסית בארץ ישראל דעך, ומגמות אמנותיות מקומיות היו בשימוש".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדברי ניר דיסטלפלד, מפקח היחידה למניעת שוד של רשות העתיקות בצפון, "נראה שהפסלים נחשפו בעקבות הגשמים החזקים שירדו באזור לאחרונה. מדובר בממצאים חשובים ביותר, המלמדים אותנו רבות על תושבי העיר בית שאן בעת העתיקה. אנחנו מודים לתושבת העיר על ערנותה ועל גילוי האזרחות הטובה ותוענק לה תעודת הוקרה. גילוי הפסלים הוסיף פיסה נוספת לפאזל הבנת התרבות החומרית של תושבי ארץ-ישראל בעבר. ממצאים אלו שייכים לכלל תושבי המדינה, וכעת כולנו נוכל ליהנות מהם ולהבין את ההקשר ההיסטורי שלהם. איני רוצה לחשוב מה היה קורה אם הפסלים היו מגיעים לידיים הלא נכונות. חשוב לנו להדגיש שהגשמים העזים בימי החורף עשויים להעלות על פני הקרקע ממצאים נוספים, ואנחנו קוראים לתושבים לדווח לנו עליהם באמצעות דף הפייסבוק "רשות העתיקות-לגעת בעבר".

צילום: איתן קליין, רשות העתיקות

Back to top button