טכנולוגיהמבזקים

SMART CITY 2019: מה הופך עיר לחכמה ובמה מתחילים?

בתחילת ינואר (3/1/19) יתקיים ב LAGO ראשל"צ הכנס השנתי המרכזי בישראל לתקשוב בשלטון המקומי- SMART CITY 2019.

בכנס ייקחו חלק ראשי ערים, מנהלים בכירים ברשויות, מנהלי טכנולוגיות, מנהלי אגפים וחברות סטארט אפ הפועלות בזירת הפתרונות לערים חכמות.

הכנס יערך בשיתוף עם פורום המנמ"רים (מנהלי מערכות מידע) ברשויות המקומיות, והוא יתמקד בכמה נושאים חדשניים: טרנספורמציה דיגיטלית במערכות תקשוב עירוניות, חיבור בין הפיסי לדיגיטלי לתועלת התושבים, איכות הסביבה, קיימות, אנרגיה סולארית, גגות חכמים ועוד. נושא נוסף יהיה הפערים הקיימים בין מרכז ופריפריה ביישום מודלים של ערים חכמות, עליו ירחיב חבר הכנסת והשר לשעבר אופיר פינס-פז, המשמש ראש המכון לשלטון מקומי באוני' ת"א.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יהודה קונפורטס עורך ראשי "אנשים ומחשבים", המפיק את האירוע, ינחה פאנל מנהלים בכירים ברשויות מקומיות. ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית ת"א-יפו ויו"ר פורום המנמ"רים בשלטון המקומי, תרצה בנושא ערים חכמות- הדור הבא. עוד ישתתפו, אבי כהן, מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי, ושלמה דולברג, מנכ"ל השלטון המקומי.

גלעד רבינוביץ'- בעלים ומנכ"ל של ITStrategy ישתף בכנס מניסוינו הניהולי והמוניציפלי. רבינוביץ', בעבר מנכ"ל של חברות מחשוב מובילות כדוגמת מלם ו EDS, מביא עימו רקורד עשיר בתחום המגזר המוניציפלי, כמי שהקים את חברת "מטרופולינט" וניהל את החברה לאוטומציה. רבינוביץ', אשר כיהן בהתנדבות כסגן ראש מועצה בעירו שוהם, פורש את משנתו באשר למושג "עיר חכמה", אשר הפך, לדבריו, "למושג שיווקי סקסי".

גלעד רבינוביץ. צילום: פיני חמו

"ראשי רשויות, מנכ"לי רשויות ופונקציונרים אחרים ברשויות משתמשים בביטוי בשביל להאדיר את היישוב שלהם. כל מי שהתקין כמה מצלמות ברחבי העיר, מאפשר רישום באינטרנט לגני ילדים או שהתקין חיישנים בעמודי התאורה, מקבל את הלגיטימציה להשתמש בביטוי "עיר חכמה"", אומר רבינוביץ'. "בעיקרון, כל שימוש בטכנולוגיה ע"י הרשות המקומית, ובייחוד טכנולוגיות שמשרתות את הציבור, אכן מקדם את הרשות לכיוון ההגדרה הסקסית "עיר חכמה". אך כאן נשאלת השאלה – מה באמת הופך עיר לחכמה ובמה מתחילים? האם מצלמות שמשדרות למוקד, חיישנים בפחי האשפה, קריאת מוני מים באמצעות תקשורת, תאורה חכמה ועוד, הופכים עיר לחכמה? האם תוכנת גביה רשותית מתקדמת, מערכת GIS או אפילו רישום אינטרנטי לגני ילדים או לחוגים הופכים עיר לחכמה? שירותים אלו ואחרים אכן עושים (ברובם) שימוש בדיגיטל ובטכנולוגיות מתקדמות כתשתית, והם תורמים לרווחת התושב ולייעול עבודת הרשות, אבל הינם עדיין חלק מתוך מגוון היכולות והשירותים שהטכנולוגיה המתפתחת מאפשרת כיום. שירותים אלה אינם התשתית והבסיס, אלא תוצרים של "עיר חכמה"", הוא מפרט.

"הבסיס לעיר חכמה- שירות חכם לתושב"

"הבסיס של עיר חכמה הינם שירות חכם ויעיל לתושב וניהול חכם של הרשות, ולקושיית הביצה והתרנגולת/ מה קודם למה- לטעמי, הבסיס הינו ניהול חכם של הרשות שמאפשר שירות חכם, יעיל ואיכותי לתושב", אומר רבינוביץ'. "הבסיס לניהול חכם הינו המידע שאנו צוברים לגבי הקורה ברשות. מאגר המידע האולטימטיבי שמשמש כבסיס לניהול החכם הינו נתוני מערכת CRM רשותית, ובמרבית המקרים יישום ה CRM השכיח ברשויות הינו המוקד העירוני. כשם שבעולם העסקי, במיוחד בחברות שחלק משמעותי מהתוצר שלהן הינו שירות, כדוגמת חברות ביטוח וחברות תקשורת, כל פניה של לקוח מתועדת במערכת ה CRM של החברה, כך צריכה לנהוג רשות מקומית, כאשר כל פניית תושב תוזן למערכת. בדרך זו ניתן לשמור את היסטורית הקשר עם כל תושב, לדעת באיזה נושא ולמה פנה, מה הייתה התגובה והמענה של הרשות, בכמה זמן ואיזה מהלכים ננקטו. מידע זה ישמש את פרנסי הרשות בניהול השוטף, בשליטה ובקרה של פעילות מחלקות הרשות, במתן מענה לבעיות שצצות וזיהוי "בעיות כרוניות", בקביעת סדר עדיפות לפעילויות ובתכנון ארוך טווח".

"רשות מקומית מתנהלת כמו חברה עסקית"

"רשות מקומית הינה ארגון מורכב הנותן שירות ובכך אינה שונה מחברה עסקית. כשם שבמגזר העסקי הדגש עבר לשימוש יעיל ונכון במידע במטרה לייעל את עבודת החברה ולשדרג את רמת השירות שלה, כך גם ברשות מקומית, השימוש המושכל במידע הנצבר הינו המפתח לעבודה יעילה ולשירות איכותי וכמובן הבסיס ליצירת תשתית ל"עיר חכמה. ברשויות המקומיות צריך לשנות את אופן החשיבה האסטרטגית והתפיסה של מערכות המידע. אם בעבר הדגש היה על מערכות הליבה התפעוליות ובעיקר על מערכות הגביה והכספים, הרי כיום הדגש צריך להיות על מערכות הקשר עם התושב, על המידע הנצבר בהן ועל שימוש נכון ומושכל במידע זה", מסכם רבינוביץ'.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח