חדשות הארץמבזקים

עיריית תל אביב: "מתחילים במתן רישיונות לפתיחת מרכולים בשבת"

עיריית תל אביב-יפו מתחילה בתהליך מתן רישיונות להפעלת מרכולים בימי שבת בהתאם לחוק העזר בדבר פתיחתן וסגירתן של חנויות כפי שאישרה מועצת העיר בשנת 2014.

יישום חוק העזר מהווה צעד נוסף במהלך שניהלה העירייה לטובת אישורו ופרסומו, שבבסיסו ההכרח לשמור על צביונה של השבת בעיר לצד המשך מתן השירותים הנדרשים לתושבים גם בשבת. חוק העזר מבטא את הרוח התל אביבית הדואגת לקיום יום מנוחה בשבת כערך סוציאלי במדינת היהודים, בד בבד עם מתן השירות הנדרש למימוש החופש של כל אחד ואחת ליהנות מיום המנוחה בדרכו.

לאחרונה פרסמה העירייה לציבור בעלי המרכולים בעיר הזמנה להגיש בקשות לקבלת היתרי שבת וחג לפתיחת מרכולים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על פי ההודעה, הגשת בקשות תתאפשר החל ב-1 בינואר ועד 1 בפברואר 2019 באמצעות טופס פניה מקוון באתר האינטרנט העירוני.

בעלי המרכולים יוכלו להגיש בקשות רק ביחס למרכולים שמנוהלים על פי רישיון עסק או היתר זמני בתוקף וששטח המכירה שלהם אינו עולה על 500 מ"ר. לצורך הגשת הבקשות הוקמה מערכת מקוונת להגשת בקשות לקבלת היתר שבת וחג לפתיחת מרכולים ונוצרה שכבת מידע ב-gis הכוללת את אזורי ההיתרים ופריסת המרכולים.

על פי חוק העזר, העיר מחולקת ל-9 אזורים, כאשר לכל אזור נקבעה מכסה למספר ההיתרים, ובסה"כ 164 היתרי שבת וחג לפתיחת מרכולים ברחבי העיר. ההיתרים יינתנו לתקופה של שנתיים, יהיו אישיים ובלתי ניתנים להעברה. במידה ומספר הבקשות להיתרים באזור מסוים יעלה על המכסה שנקבעה לאותו איזור, תתקיים הגרלה בין המבקשים בהתאם לגודלם, כך שיישמר תמהיל של קיוסקים ומרכולים, שיאפשר שירות מגוון ומתאים לצרכי האוכלוסייה השונים. אם עלה מספר הבקשות אך לא יותר מכפל המכסה והתקבלה הסכמת רוב המבקשים (הכל בהתאם לקבוצת הגודל), תיקבע תורנות.

עדיפות בהגרלה תינתן למרכולים וקיוסקים בצירים ראשיים ומרכזים מסחריים, בהם קיימת בד"כ פעילות ענפה בשבת (מסעדות ובתי עינוג). כמו כן, הוסדר בחוק העזר מנגנון למניעת מטרדים.

כזכור, עיריית תל אביב-יפו נדרשה לנושא בשנת 2014 בעקבות פסיקת בית המשפט העליון אשר ביקרה את מדיניות אכיפת חוק העזר הישן שהונהגה בעיר לאורך השנים. שופטי בית המשפט העליון הבהירו כי מועצת העיר רשאית להסדיר המצב באמצעות תיקון חוק העזר והתאמתו למצב הרצוי. כך אכן עשתה העירייה. לצערנו, למרות הסמכות הבלעדית שניתנה לנו בחוק, כמועצת העיר, להסדיר הנושא החליט שר הפנים להתערב בשיקול הדעת שלנו. בהחלטת שר הפנים בעניין התיקון הראשון לחוק אושר חלקו של התיקון העוסק בפתיחת מסחר בשלושה אזורים מוגדרים בעיר (חצי האי הירקוני, נמל יפו והתחנה) ובחנויות נוחות אך לא אושר החלק העוסק בפתיחת קיוסקים ומרכולים. בעניין המרכולים והקיוסקים התקבלה על ידנו החלטה על תיקון שני לחוק העזר הלוקח בחשבון את הערות השר ומאפשר פתיחה חלקית של מרכולים וקיוסקים ברחבי העיר בשבת. בעניין תיקון זה החליט שר הפנים דאז, גדעון סער, בשלהי כהונתו, לדחות את ההחלטה ולהעבירה לשר שיבוא אחריו.

לאורך השנים התחלפו שרי הפנים ולגבי ההחלטות השונות הוגשו, מטעם צדדים שונים, לרבות העירייה, עתירות שונות לבג"צ. בעתירה שהוגשה על ידי העירייה דרשנו לפרסם את התיקון השני לחוק כאשר טענתנו העקרונית נשענת על הסמכות שניתנה בחוק למועצת העיר להחליט בנושא. בחודש אפריל 2017 התקבלה החלטת בג"צ אשר אישרה את התיקון השני לחוק העזר העירוני, אשר את יישומו מתחילה העירייה בימים אלה.

Back to top button