חדשות הארץמבזקים

האדמה בלעה את נסראללה והבחירות בלעו את המצב הביטחוני הרגיש

אתמול (שני) הכריזו ראשי הקואליציה כי הגיעו להסכמה ללכת לבחירות. בהודעה נמסר כי "מתוך אחריות תקציבית ולאומית החליטו ראשי מפלגות הקואליציה, בהסכמה ופה אחד, לפזר את הכנסת וללכת לבחירות חדשות בתחילת אפריל לאחר קדנציה של ארבע שנים מלאות. השותפות בכנסת ובממשלה תימשך גם בתקופת הבחירות".

ההחלטה כאמור התקבלה בישיבת ראשי סיעות הקואליציה שכינס ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראש הממשלה ציין כי ההחלטה התקבלה פה אחד וכי הקואליציה הנוכחית היא הבסיס לממשלה הבאה. ראש הממשלה אף מנה את הישגי הממשלה בארבע השנים האחרונות וציין כי "השותפות בכנסת ובממשלה תימשך גם בתקופת הבחירות".

רבים שאלו אתמול להיכן נעלם "המצב הביטחוני הרגיש" עליו דיבר ראש הממשלה רק לפני קצת יותר מחודש (18 בנובמבר) כשעזב שר הביטחון אביגדור ליברמן את תפקידו וראשי הקואליציה איימו לפרוש מהמשלה. "אנחנו נמצאים באחת התקופות הביטחוניות המורכבות ביותר, ובתקופה כזאת לא מפילים ממשלה. בתקופה כזאת לא הולכים לבחירות, זה חוסר אחריות. יש לנו עוד שנה שלמה עד הבחירות, אנחנו בעיצומה של המערכה, ובאמצע המערכה לא נוטשים. באמצע המערכה לא משחקים בפוליטיקה. ביטחון המדינה הוא מעבר לפוליטיקה, וביטחון המדינה הוא גם מעבר לשיקולים אישיים." אמר נתניהו אז בהצהרה לתקשורת.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: חיים צח, לע"מ

כשבועיים לאחר הצהרתו של נתניהו, ב-4 בדצמבר הודיע צה"ל על תחילתו של מבצע "מגן צפוני" בצפון הארץ לאיתור וחשיפת מנהרות חיזבאללה. רבים במערכת הפוליטית מתחו ביקורת על ראש הממשלה שהפריז כשאמר ש"אנחנו נמצאים באחת התקופות הביטחוניות המורכבות ביותר" ואמרו כי עניין המנהרות היה ידוע ומדובר בפעילות הנדסית המתבצעת בשטחנו.

יו״ר סיעת המחנה הציוני, חבר ועדת החוץ והביטחון (מ"מ קבוע) יואל חסון אמר עם פתיחת המבצע הצבאי בצפון, "האופוזיציה דורשת תשובות, האם זה מבצע מגן צפוני או מבצע מגן נתניהו?" הבוקר זעקו כל כלי התקשורת שישראל בעיצומו של מבצע. עולה שאלה מתבקשת – האם המבצע הזה והטיימינג שלו הוא רנדומלי? או שיש כאן ״עיתוי שקוף״ שמזיז את הפוקוס מתיק 4000 בשביל לחזק את תדמית מר ביטחון? לאור זאת פניתי ליו״ר ועדת חוץ וביטחון אבי דיכטר במכתב הדורש לקיים דיון דחוף בנוכחות ראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו, כדי שיוכל להבהיר למדינת ישראל על המבצע והשלכותיו."

מכתב ועדת חוץ וביטחון1

שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן התייחס אף הוא ל"מבצע" הצבאי בצפון הארץ, ארבעה ימים לאחר תחילתו ואמר בראיון בתוכנית "פגוש עם העיתונות" עם רינה מצליח כי "הפעולה של צה"ל בגבול לבנון זו פעולה הנדסית בשטח מדינת ישראל ולא מבצע צבאי. באותה עת אין ספק שפעולה בדרום היתה הרבה יותר נחוצה מהטיפול בצפון."

כאמור, אחרי אתמול רבים הבינו כי הודעתו של נתניהו על מצב ביטחוני מורכב היתה אכן מופרזת אך חשוב להבהיר כי איש לא יכל לדעת מה תהיה תגובת הצד השני למבצע שכזה שחשף את "הבטן" הרכה של חיזבאללה והותיר אותו "עירום" עם גילוי פרויקט המנהרות שהיה נכס אסטרטגי חשוב מאוד של הארגון כחלק מתוכנית פעולה רחבה לכיבוש הגליל וכניסת כוחותיו לשטח ישראל בשעת מלחמה. ברור כי אם הצד השני היה מגיב בתוקפנות, היינו היום במצב שונה לחלוטין.

מה גם, שמאוד לא אופייני למזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה שנוטה להתרברב מעל כל במה, לתקוף ולאיים על ישראל, להיעלם כאילו "בלעה אותו האדמה" (תרת"י משמע) כשהוא קבור בבונקר מתחת לאדמה ומאז החל המבצע הצבאי בצפון נאלם דום, לא נראה ולא נשמע.

צילום: אריאל חרמוני / דובר צה"ל

תגובה אחת

  1. מספיק להפחית בחכמתו של נסראללה, ודי לאינטרסנטיות האישית של האיש שלא שומע את מילותיו עצמו,
    האיש שגרם לזילות המילה אחריות , האיש שיורה מילים לסביבתו מבלי שיהיה כל סינון, יש משהו לא תקין באיך שהוא לא לקח לעצמו מראה , מדהים

Back to top button