בידורמבזקים

שם עולם 2019: אביב גפן, נינט ונועה קירל שרים יצירות מהגטו

הם חיו בתקופת מלחמת העולם השנייה, בתוך הגטאות ובמקומות מסתור, חוו את זוועות השואה ולא הפסיקו ליצור. מאחורי כל שיר שכתבו, בהסתר, בחשש ולפעמים כצוואה אחרונה, עומד סיפור אישי של אדם שעבר חווית תופת בגטו.

כך אהובה פושטניק, נערה בת 17, כתבה שיר במכתב ששלחה לדודתה שהיתה בארץ ישראל. אהובה נרצחה בשואה. השיר הזה "ארץ מולדת" הולחן ע"י אפי נצר ויבוצע בידי ישי לוי. כך גם אתי הילסוס מהולנד כתבה על חוויותיה כשהסתתרה מהנאצים. היא נרצחה באושוויץ ב-1943 ואת השיר שכתבה תבצע נועה קירל.

היצירות הללו ורבות אחרות, אותרו על ידי המרכז הבינלאומי "שם עולם", ששם לעצמו מטרה לחבר את דור העתיד לזיכרון השואה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כעת, לקראת יום השואה הקרוב, מושק מיזם מוסיקלי ראשון מסוגו בעולם: "שם עולם 2019". יצירותיהם של יהודים מתקופת השואה יקבלו חיים מחדש – לחן, עיבוד טקסטואלי והקלטת שיר. השירים יבוצעו על ידי האומנים המובילים בישראל.

במיזם יקחו חלק בין השאר הזמרים: נינט, נועה קירל, ישי לוי, גיא ויהל, דיקלה, מוש בן ארי, לי בירן, יונתן רזאל, נסרין ועוד רבים וטובים שנרתמו לפרויקט החשוב.

את הפרוייקט המוסיקלי מוביל אביב גפן, שבחודשים האחרונים קיבל ממרכז "שם עולם" טקסטים רבים של היהודים מהגטו, בחר אותם בקפידה וחיבר אליהם את הזמרים, המלחינים והתאים את העיבודים המוסיקליים של השירים.

צילום: צבי לין

הרב אברהם קריגר, ראש המרכז הבינלאומי "שם עולם": "בקרוב לא יוותרו בקרבנו ניצולי שואה. ילדינו, כבר לא יגדלו עם זיכרון חי ועם עדות ממקור ראשון לזוועה שאין שנייה לה. השואה תהפוך משיעור בהיסטוריה לשיעור תנ"ך. עכשיו תורנו לשמר וללמוד מהעבר ולהשפיע על העתיד."

אביב גפן, המנהל המוסיקלי של הפרויקט: "מבחינתי, השואה זה לראות ולהזדעזע מהיכולת לקחת את האכזריות לקצה היכולת האנושית, בטח כאדם יהודי שאיבד חלק ממשפחתו בשואה. לקחתי בגאווה את שיתוף הפעולה כדי להזכיר לדור הצעיר ולדורות שיבואו אחריי את הכתם הזה בהיסטוריה האנושית. שנים אני פעיל בסתר למען הניצולים והפעם זה חשוב יותר מתמיד, כשאחרוני הניצולים עדיין בחיים, למרות שקשה לקרוא לזה חיים בתנאים המחפירים שנותנים להם.

אני רוצה להודות לכל האמנים ששיתפו פעולה ברגישות מעוררת הערצה והתמודדו עם הטקסטים הלא קלים. מקווה שהשנה יום השואה לא יחלוף רק כ'יום העצוב הזה עם שירים שקטים ברדיו וסרטים בשחור־לבן', אלא ישמש זיכרון לעם שלנו ולשורשים שלנו וכנורת אזהרה לדורות הבאים".

צילום: צבי לין

משה קלוגהפט, יוזם ומנהל הפרויקט: "אפשר להרוג בני אדם בשואה, אבל אי אפשר לקחת מהם את החיים. היצירה תחזיר את החיים והחיות שהם איבדו בחזרה, וזה המעט שאנחנו חייבים לעשות".

בימים אלו המנהל המוסיקלי של הפרויקט, אביב גפן, והמפיק המוסיקלי עומרי אגמון בעבודה על העיבודים לשירים ובקרוב יחלו ההקלטות של הנגנים והזמרים.

2 תגובות

  1. קודם כל זה פרויקט מדהים, דבר שני נינט זה זבל אתה לא מתבייש.., מי שזבל פה זה אתה ימשוגע. חבל שלא שמים אותך תחת השגחה.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח