צרכנות

כיצד אנחנו מתמודדים עם אובדן

במציאות היומיומית שלנו אנחנו חווים לצערנו לא מעט רגעים קשים ואבדות. בין אם זה במלחמות, בטרור, תאונות דרכים וכמובן גם זקנה ומחלות. כמו בכל דבר בחיים, כל אדם פועל בהתאם לאישיות ולאופי שלו. חלקנו רגישים יותר וחלקנו פחות, וגם במקרה הזה כל אדם לוקח אובדן בדרך אחרת. גם אם אנחנו מתמודדים עם האובדן בצורה שאולי תראה לאחרים כ"חלקה", אין זה אומר שאנחנו מתגעגעים פחות, או אוהבים פחות, זו אך ורק צורת ביטוי והתמודדות.

כאשר חווים מוות, או אובדן של אדם קרוב ואהוב,  אנחנו עוברים ארבעה שלבי אבל  אשר לוקחים בד"כ כשנה עד שמצליחים לחזור באופן תקין ומלא למסלול.

התמודדות עם מוות פתאומי

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אף על פי שאין דרך להיות מוכנים לאובדן, גם אם הכנו את עצמנו מראש, אין ספק שמוות פתאומי עלול להיות בעל אפקט חד יותר עבורנו. כך למשל במקרים של התאבדות, או מחלה קטלנית שצצה לפתע, תאונת דרכים ועוד מקרים דומים. במצב של מוות פתאומי, שלב ההכחשה עלול להיות קשה וארוך יותר, ואף לחזור על עצמו בהמשך. השלב שבו אנחנו לא מצליחים לעכל או לעבד את הנתון הזה שאומר לנו שהאדם שהכרנו איננו.

איך מתמודדים עם האובדן?

בתהליך התאבלות תקין אנו חווים מעט דיכאון ולעיתים גם האשמה עצמית. השלבים הללו תקינים ונורמטיביים. מומלץ בתקופה הזו להיות מוקפים במשפחה וחברים תומכים אשר יעזרו לכם לעבור את התקופה הקשה. גם לקבל את העובדה שאתם כרגע בתקופה של אבל יעזור להשלים עם המצב. לקבל את התהליך כמו שהוא, ולהבין שזה בסדר שאנחנו מרגישים כך.

יחד עם זאת, אם תקופת האבל נמשכת לאורך שנים והתחושות הקשות לא עוזבות אתכם, מומלץ לקבל עזרה ולפנות לטיפול מקצועי. תחושות הגעגוע והחסר תמיד ישארו איתנו כאשר מדובר באדם קרוב שאיבדנו, אך אין שום סיבה שהחיים שלנו יתקעו במשך שנים ולא נוכל לחזור למסלול.

להשלים עם האובדן

לרוב בסוף האבל מגיעה תחושת השלמה. ההשלמה היא ההבנה שהאדם שאיבדנו לא יחזור והגיע הזמן להתרגל למציאות בלעדיו. זה השלב בו החיים שלנו ממשיכים הלאה יחד עם הזכרון ולעיתים הגעגוע שימשיך ללוות אותנו. לעיתים ההשלמה עם האובדן מביאה אותנו להחלטות מחודשות בחיים, או למסלול חדש בו אנחנו בוחרים ללכת.

האובדן מביא עימו תחושות של בלבול, הרהורים ומסקנות. כל עוד ניקח את כל זה בשיקול דעת ובהבנה שזה חלק מהחיים שלנו, נוכל לחזור לחיים תקינים.

 

Back to top button