חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

הטרדות מיניות בצה"ל: עלייה במספר התלונות – 993 מתחילת השנה

היום (שלישי) התקיים דיון בוועדת חוץ וביטחון בנושא הטרדות מיניות בצה"ל בראשות חה"כ ד"ר ענת ברקו.

היום נערך דיון מהיר בוועדת חוץ וביטחון בנושא: הטרדות מיניות בצה"ל, על פי בקשתם של חה"כ מוסי רז וחה"כ רויטל סוויד. הבקשה הייתה על רקע עלייה בדיווחים על הטרדות מיניות בצה"ל.

בדיון הוצגה סקירה רב שנתית של צה"ל (בדגש על ה-5 שנים האחרונות) בדבר נתונים ומגמות מרכזיות הקשורות באירועי הטרדות מיניות. ובנוסף סקירת פעילויות ההסברה וחינוך בצה"ל למניעת הטרדות מיניות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדיון נכחו יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר וממונה על ידי הרמטכ"ל על הטרדות מיניות, נציג הפצ"ר, נציגת מהו"ת (מרכז התמודדות ותמיכה), נציגת נעמ"ת וח"כים.

על פי הנתונים שהוצגו בוועדה: משנת 2012, מרגע שהוקם מרכז מהו"ת הייתה עלייה ב-10% מדי שנה בכמות הדיווחים של פגיעות על רקע מיני. כך, בשנת 2017 היו 893 דיווחים בנסיבות צבאיות, 14% מתוכם הינם גברים- סה"כ 123. לשם השוואה: ב-2016 היו 802 דיווחים בנסיבות צבאיות ומתוכם 10% מתלוננים גברים, סה"כ- 78. בנוסף, ב-2017 היו 539 דיווחים בנסיבות אזרחיות. ב-2018 (שטרם הסתיימה) נרשמו כבר 993 דיווחים בנסיבות צבאיות. מדי שנה מגיעים 140 תיקים ממצ"ח לפרקליטות, כאשר כל תיק יכול להכיל מספר תלונות שונות.

נציגת מהו"ת ויוהל"ם ציינו כי העלייה במספר הדיווחים הינה מגמה חיובית שכן היא מציגה עלייה במודעות המתלוננות/ים ומצביעה על העובדה כי יש בידיהם כתובת לפניות ולגיטימציה לדווח. נאמר כי עלייה בדיווחים לאו דווקא מעידה על עלייה בהטרדות.

עם זאת, לא הוצגו נתונים המעידים על הפער בין כמות הדיווחים לבין תלונות בפועל.

היוהל"ם פועל בשתי דרכים עיקריות: מניעה וטיפול. המניעה נעשית על ידי מערך הסברה מתוחזק המחלחל לכלל הדרגים בצה"ל. קיימת חובת הסברה בצה"ל בנושא פגיעה על רקע הטרדה מינית. אחת לחצי שנה חובה על כל חייל לעבור הכשרה של הסברה בנושא הטרדות מיניות. כמו כן נעשית פעילות עקבית להעלאת מודעות בקרב מפקדים וממונות יוהל"ם.

טיפול נעשה על ידי הגברת אכיפה ובקרה: ביצוע ביקורת אכ"א מדי שנתיים בכל יחידה, ביקורת מקיפה של צה"ל על ידי מבקר המערכת, השעיית מפקדים ולעיתים אף ועדות להתרת קשר עם קצינים. נעשים שיתופי פעולה אדוקים בצבא עם יוהל"ם, גורמי הפרקליטות הצבאית, מהו"ת וכמובן מצ"ח.

בוועדה הועלה גם נושא ההטרדות המיניות של החיילות בשב"ס, באגפי האסירים הבטחוניים.

חה"כ ד"ר ענת ברקו, מובילת הדיון, אמרה בוועדה: "אני מבקשת להודות לחבריי, חברי הכנסת שיזמו דיון על נושא כל כך חשוב. ראוי שמדי שנה יהיה דיון בנושא ההטרדות המיניות בצה"ל כפי שדנים בכל נושא שקשור בצה"ל. לאור העובדה כי חיילי וחיילות צה"ל מודרים מהועדה לקידום מעמד האישה, על ידי יו"ר הועדה, אני חושבת שהדיונים בנושא זה צריכים להיעשות אך ורק בועדת חוץ וביטחון ואני מוכנה לעמוד בראשותם תמיד."

היא ציינה כי "חיילות וחיילים מגיעים לסביבה טוטאלית של המערכת הצבאית ולכן צה"ל מחויב ליצור להם מסגרת ומקום שירות מוגן. מערכת טוטאלית מסוג זה בקלות מתורגמת לשליטה ולהטרדה.:

לדבריה, "בדיון זה, עדיין לא ברור מה נעשה בעניין המניעה וההרתעה. בנוסף, יש לנו באג בטיפול בחיילות מחוץ לסד"כ- חיילות המשרתות במשטרה או בשב"ס. מה שקרה בשב"ס בעניין ההטרדות המיניות על ידי אסירים בטחוניים של חיילות באגף האסירים, היה צריך להדליק נורה אדומה בצה"ל. הצבא אחראי על החיילות הללו, גם אם הן במסגרת שירות של השב"ס, זאת מפני שהן התגייסו מלכתחילה לצה"ל. היה צריך להוציא למחרת את כל חיילות מהשב"ס. אין להן סביבה בטוחה ולכן הן לא יכולות לשרת שם. בנושא זה קיים פער, וצריך למצוא את הדרך לגשר עליו. כמו כן, יש להתייחס לטיפול בגברים- האם הטיפול והמענה שונים מזה שמקבלות מתלוננות."

אילוסטרציה. צילום: דובר צה"ל
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח