חדשות הארץמבזקים

נתניהו: "פעלנו בסוריה נגד המיליציות בתמיכת איראן"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הבוקר (חמישי) עם שגרירים זרים בגזרת הצפון סמוך לכוחות צה"ל הפועלים לחשיפת ונטרול המנהרות.

ראש הממשלה נתניהו עדכן את השגרירים בפרטי מבצע "מגן צפוני" ובכוונות חיזבאללה לשימוש במנהרות נגד ישראל. הוא הדגיש כי מנהרות חיזבאללה הן ביטוי אחד מהתוקפנות האיראנית באזור.

ראש הממשלה נתניהו ביקש מהשגרירים לגנות את הפרת הריבונות הישראלית ולהצטרף לדרישה להטלת סנקציות מוגברות על חיזבאללה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

השגרירים קיבלו סקירה מפי אלוף פיקוד הצפון יואל סטריק וראש אג״ת אמיר אבולעפיה וסיירו באזור המנהרה שנחשפה.

ראש הממשלה אמר בשיחה עם השגרירים: "ביום הזה (מזג האוויר היה ערפילי) אפשר להעריך את היעילות הרצחנית של מנהרות הטרור שאני אדבר עליהן כאן. מה שניצב מולנו הוא אויב אחד וגדול. לאויב הזה קוראים איראן. איראן מנסה לפעול בשתי רמות: האחת, פיתוח נשק גרעיני. אנו מתמודדים עם זה באמצעים אחרים, ביניהם חשיפת ארכיון הגרעין הסודי של איראן ומחסן הגרעין הסודי שלה בתוך טהראן, ובאמצעים אחרים."

עוד אמר נתניהו כי "הדבר השני שאיראן עושה הוא פיתוח נשק קונבנציונלי נגדנו, והיא הכריזה שהיא רוצה להשמיד את ישראל. הם אומרים זאת בגלוי כל יום, כל שבוע. כחלק מאותו מאמץ קונבנציונלי היא עשתה שני דברים בסיסיים: הראשון, איראן ניסתה להתבסס בתוך סוריה. אנו נלחמים בזה ביעילות ועליי להגיד שכתוצאה ממאמצינו, הייתה הפחתה של עשרות אחוזים, לפחות 24% בכוחות האיראניים בתוך סוריה וכתוצאה של הסנקציות האמריקאיות, הייתה הפחתה דומה בתקציבים שמוזרמים לשם. פעלנו בסוריה נגד המיליציות בתמיכת איראן וחשוב לא פחות – נגד ניסיונותיהם להכניס ללבנון נשק מתקדם ומערכות מונחות מדויקות – טילים מונחים מדויקים או מערכות שממירות טילים סטטיסטיים לטילים מונחים מדויקים. אנו פועלים נגד זה וזה הדבר הראשון."

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

"חיזבאללה מתחלק לשתי זרועות עיקריות" מסביר נתניהו לשגרירים הזרים "האחת טילים והשנייה מנהרות. יש לנו דרכים להתמודד עם הטילים הסטטיסטיים אבל הם מנסים לפתח נשק מונחה מדוייק ואנו פועלים נגד זה במאמצים שונים. מנענו את העברת המערכות האלה, לא באופן מוחלט, אבל נסראללה תכנן שיהיו לו כבר אלפי טילים מונחים מדויקים ובפועל יש לו עשרות בודדים. זו תוצאה של הפעולות שלנו. חשפתי באו"ם את שלושת האתרים המובילים שלהם להמרת טילים סטטיסטיים לטילים מונחים מדויקים, למעשה מנענו את המאמץ הזה.

תחום אחר שהם פועלים בו בסתר הוא בניית מנהרות טרור לתוך שטחנו. מנהרות הטרור האלה דומות אך גם שונות מאלו של חמאס. כפי שאתם יודעים גם חמאס ניסה לעשות זאת. אנחנו הרסנו קרוב לעשרים מנהרות ואנחנו פועלים בשיטתיות כדי למנוע מהם את הנשק הזה. אני שמח לבשר שהיום העצרת הכללית של האו"ם עומדת, בפעם הראשונה, לגנות את חמאס על זה."

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

נתניהו הסביר את ההבדל בין המנהרות של חיזבאללה לחמאס, "חיזבאללה עושה את זה גם, אבל עם שינוי. מה שחיזבאללה רוצה לעשות הוא לבנות מנהרות רחבות יותר. אם מסתכלים על מנהרות החמאס הן מאוד צרות ומיועדות לרוב לאדם אחד. המנהרות של החיזבאללה רחבות ומאפשרות למספר אנשים להיכנס בו זמנית וגם להכניס אופנוע, רכבים זעירים ועוד כדי להכניס כוחות רבים בו זמנית. משמעות הדבר היא שחיזבאללה רוצה להכניס מספר גדודים לתוך השטח שלנו מתוך מטרה לבודד כאן קהילות, ערים, קיבוצים, ולהמשיך למסע רצח וחטיפות שיכול לקרות בו זמנית."

הוא ציין כי "מדובר בכלי חזק מאוד ומתוכנן היטב נגד ישראל. הם אומרים זאת בגלוי. אנחנו חשפנו את זה לפני מספר שנים ופיתחנו את היכולות הטכנולוגיות וההנדסיות כדי לאתר את המנהרות האלה ולנטרל אותן. החלטנו לפעול כעת בזמן שהיכולת שלנו לאתר ולנטרל את המנהרות הבשילה, ולפני שהיכולת שלהם תבשיל ותהיה להם האפשרות להוציא לפועל את התוכניות שתיארתי קודם." אמר נתניהו.

"אני רוצה להתעכב על ההשלכות הדיפלומטיות והבינלאומיות של הדבר הזה. ביקשנו כינוס דחוף של מועצת הביטחון והמזכ"ל אמר לי שזה יקרה השבוע או בתחילת שבוע הבא. אנחנו חושבים שיש לגנות את החיזבאללה גינוי מפורש ואוניברסלי על מעשה התוקפנות הזה. מדובר בארגון שאומר באופן גלוי שהמטרה שלו היא להשמיד את מדינת ישראל. הם לא מסתירים את זה, כפי שהאיראנים לא מסתירים את זה, כיוון שהם כמובן חלק בלתי נפרד מאותו מאמץ ומאותה אידאולוגיה."

"צריך להגביר את הסנקציות על חיזבאללה." אמר נתניהו, "שוחחתי על כך עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו ואני מאמין שיהיו מאמצים שיוצגו לקהילה הבינלאומית. אנחנו גם חושבים שהחיזבאללה כולו צריך להיות מוגדר כארגון טרור, שזה מה שהוא, ושאין לעשות אבחנה מלאכותית בין חלקיו השונים. יש לתת ללבנון התראה כיוון שהם לא אומרים שום דבר על זה. הם מאפשרים לשטח שלהם להיות מנוצל לצורך מעשי תוקפנות נגד מדינה שכנה והם מאפשרים לאזרחים שלהם לשמש ככלי משחק."

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

הוא הבהיר כי "חיזבאללה מעמיד את לבנון בסכנה, ולבנון לא אומרת דבר. הם אפילו לא מוחים, והם צריכים לעשות את זה ויש להבהיר להם שהם ייאלצו לשאת בתוצאות על זה שהם אפילו לא מביעים מחאה שקטה. הם צריכים לפעול בכל דרך אפשרית כדי לעצור את זה, והם לא עושים את זה.

אלה המרכיבים של הפעולות שאנחנו חושבים שיש לנקוט בהן, ויש לזכור שמאחורי כל זה עומדת כמובן איראן. איראן למעשה השתלטה על לבנון באמצעות חיזבאללה והיא מנסה לעשות את אותו הדבר בסוריה. אנחנו מתנגדים לזה, אבל אני חושב שעל הקהילה הבינלאומית להתנגד לכך ולגנות את מעשי התוקפנות הברורים הללו.

אנא דווחו לממשלות שלכם מה שראיתם כאן והצורך הברור לגנות את התוקפנות הזאת מצד חיזבאללה, איראן ולבנון". סיכם ראש הממשלה ופנה לשאלות שהציגו בפניו השגרירים.

במענה לשאלה בנושא יוניפי"ל אמר רה"מ נתניהו כי "יוניפי"ל צריכים להרחיב את התפקיד שלהם כי ברור שהם לא עשו את זה. יוניפי"ל היה אמור לכל הפחות לפקח, אם לא לעצור, את העברת הנשק לדרום לבנון. היו למעלה מ-15,000 טילים ורקטות בסוף מלחמת לבנון השנייה, ישנם היום פי עשר מזה, ולא ראינו אף לא תלונה אחת או דוח אחד מצד יוניפי"ל."

"מפקד יוניפי"ל אמר שלא הייתה אף לא הפרה אחת מתועדת. תראו את המנהרה הזאת, זה מעשה ברור של הפרה מתועדת. אנו חושבים שיוניפי"ל צריכה לקחת אחריות ולנקוט בגישה הרבה יותר מחמירה ובעוצמה רבה יותר". אמר ראש הממשלה.

במענה לשאלה האם צפויה הסלמה לאחר הרס המנהרה ציין נתניהו כי "אנחנו נהרוס עוד. היעד שלי היה קודם כל לפרק את מנהרות הטרור הללו מבלי להתדרדר להסלמה רחבה. העברנו מסרים ברורים לגבי מה שאנחנו עושים, ועד כה, אני לא יכול לומר לך שאין סכנה של הסלמה, אבל אם עוברים את 24-48 השעות הראשונות בלי הסלמה, ואנחנו נמצאים שם, אני חושב שהסיכון פוחת בהרבה. הוא קיים ואנחנו מוכנים. אנחנו פרוסים, מוכנים לקריאה אם יידרש, אבל אני לא בטוח שהחיזבאללה יעשה את הטעות האיומה וינסה לבחון את נחישותנו ומוכנותנו".

במענה לשאלה על יציבות המצב בדרום אמר ראש הממשלה: "הוא בוודאי יותר יציב מכפי שהוא היה בעבר, כי המטרה שלי שם הייתה קודם כל להשיג שקט ואז לראות אם אנחנו יכולים להגיע להסכם ארוך טווח יותר. השקט הושג, אבל מי יודע כמה זה יחזיק. כדי להשיג את השקט, היה עלינו לעצור בכוח את הניסיונות של חמאס לפלוש לשטח שלנו ולתקוף את החיילים והאזרחים שלנו, ועשינו את זה, וגם לנקוט בצעדים נגד מתקפות הטילים שלהם וכו' נגד הערים והיישובים שלנו ליד עזה. על מנת לעשות זאת, היינו צריכים לא רק לטפל בביטחון אלא גם בשאלה כיצד למנוע משבר הומניטרי שהלך והחריף כתוצאה מהחלטותיו של אבו-מאזן לעצור את הכספים. זה מה שיצר את החור הגדול שם. החור הגדול נוצר ראשית כל ע"י חמאס שלקח חלק עצום מהכספים למטרות טרור, אבל מה שנשאר נלקח ע"י אבו-מאזן וזה יצר חור שני, חור עמוק, ומישהו היה צריך למלא את החור הזה, כדי למלא את זה מנקודת מבט הומניטרית. הביוב שלהם זרם לאשקלון כי אף אחד לא טיפל בזה, מגיפות שעלולות להתפשט ודברים נוספים.

השאלה הייתה איך לעצור את זה, מישהו היה צריך להביא את הכספים. כיוון שאבו-מאזן לא היה מוכן לעשות את זה ומדינות אחרות לא היו מוכנות לעשות את זה – קטאר הסכימה לעשות את זה, לפחות באותו רגע. אז אנחנו הסכמנו והוספנו כמה בקרות על הכספים שלא היו לנו תחת אבו-מאזן. אנחנו נותנים את הרשימות של האנשים, הם נותנים את זה לקטאר וקטאר מעבירה לנו טביעות אצבע, תמונות, חתימות, כדי שהכסף פשוט לא יגיע לכל אחד. כאן זה עומד עכשיו. האם אפשר לעבור משם להסדר ארוך טווח יותר? אני לא יודע.

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

הסדר ארוך טווח יעסוק לא רק בהפסקת אש, מעברים ושטחי דייג, אלא קודם כל בהחזרת החיילים שלנו, גופות החיילים שלנו והאזרחים שלנו, פיתוח מתקנים ותשתיות בסיסיים בעזה ונתיב ימי אפשרי בפיקוח ישראלי מקפריסין לעזה. זה הכל. אנחנו לא יודעים אם נגיע לזה. נראה אם החלק הראשון יחזיק ואז נראה אם אנחנו יכולים להגיע לחלק השני".

במענה לשאלה על הקשר עם תושבי מטולה וחששם מהמנהרות אמר נתניהו "שמענו מכל מיני יישובים לכל אורך הגבול עם לבנון: 'הם בונים מנהרות, אנחנו לא יודעים, הם נכנסים מתחת לבתים שלנו'. עכשיו אנחנו אומרים להם: 'אנחנו יודעים'. התושבים ודאי נושמים לרווחה כי הם רואים שאנחנו מטפלים בזה ומפרקים את זה, בדיוק כמו שעשינו בעזה. ישנה נקודה אחת נוספת. אתם תשמעו מהחיזבאללה היום שישראל היא הכוח התוקף וכו', התשובה היא זאת: קודם כל, אנחנו לא הכוח התוקף, לא אמרנו שאנחנו רוצים להשמיד את לבנון ומטרתנו היא לא למחוק את העם הלבנוני מעל פני האדמה. זאת המטרה של חיזבאללה ביחס למדינת ישראל היהודית. הם אומרים זאת גלויות. הדבר השני הוא שיש לנו זכות מלאה לנקוט בפעולה מקדימה להגנה עצמית, לעקוב ולאסוף מודיעין על אלה שקוראים פומבית להשמדת ישראל, ואנו עושים זאת. אבל מה שהם עושים זה פולשים לשטח שלנו, ואי אפשר לגזור גזירה שווה בין שני הדברים."

השגרירים שהשתתפו בסיור:
האיחוד הארופי- Emanele Giaufret, רוסיה- Anatoly Vikrorov, בריטניה- David Quarrey, צרפת- Hélène LE GAL, קנדה- Deborah A. Lyonfs, אוסטריה- Martin Weiss, אוסטרליה- Christopher Keith Cannan, איטליה- Gianluigi Benedetti, אתיופיה- Tsegay Berhe Hadera, ברזיל- Paulo Vasconcellos, הונגריה- Levente Csongor Benko, חוף השנהב- Vhangha Patrice Koffi, מקסיקו- Pablo Macedo, סלובקיה- Peter Hulenyi, פולין- Marek Grzegorz Magierowski

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח